مانورهای مدیریت بحران نمایش هستند نه مانور
کد خبر: 3800720
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰

مانورهای مدیریت بحران نمایش هستند نه مانور

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه مانورهای ما نمایش است و مانور نیست، گفت: در مانور باید حالی ایجاد کنیم که شخص احساس کند واقعا باید اقداماتی انجام دهد و بعد در انجام اقدامات به او نمره دهیم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، 12 فروردین در دیدار با امیری فرماندار شیراز که در رابطه با سیل اخیر برگزار شد، گفت: آسیب‌هایی که فرماندار در خصوص زیرساخت‌های شهر شیراز و کمبودهایی که منجر به فاجعه اخیر شده متذکر شدند، باید ثبت شود تا نهایتا پیش از اینکه بحران دیگری پیش بیاید تمرین کنیم و این مسائل از بین رود و این همان مطلبی است که مقام معظم رهبری فرمودند جامعه‌پردازی یعنی جامعه ما باید برای چنین مواقعی پردازش و آماده شود و باید در مواقع بحرانی خیلی بهتر از این عمل کنیم.
وی افزود: این کار نیاز به تمرین و مانورهای آمادگی واقعی دارد اما گاهی در مانورها نمی‌دانیم کدام شاخص‌ها را باید بررسی کنیم و کدام توانمندی‌ها را محک بزنیم و اصلا چگونه نقاط ضعف‌ها را شناسایی کنیم.
آیت الله دژکام اظهار کرد: وقتی مانور مدیریت بحران برگزار می‌کنیم باید به مدیران از حیث اینکه چقدر با همدیگر می‌توانند تعامل و همکاری داشته باشند نمره دهیم.
امام جمعه شیراز معتقد است که مانورهای ما نمایش است و مانور نیست و در مانور باید حالی ایجاد کنیم که شخص احساس کند واقعا باید اقداماتی انجام دهد و بعد در انجام اقدامات به او نمره دهیم. مانور برای ما نمایش است و این اشتباه است.
 
در طول سال کار مبارزه با بحران نمی‌کنیم
وی با یادآوری اینکه شهید محسن دوراندیش مسئول آموزش نیروهای سپاه در جبهه بود و نامه نوشته بود هر چه در آموزش عرق بیشتر ریخته شود در خط مقدم جبهه خون کمتر ریخته می‌شود، گفت: در طول سال کار مبارزه با بحران نمی‌کنیم در حالی که این کار باید به صورت برگزاری مانورها انجام گیرد البته مانور باید واقعی باشد و شاخص و چک لیست داشته باشد و بررسی شود که هر مدیر تعاملش چه مقدار قوی است.
آیت‌الله دژکام همچنین گفت: در دانشگاه علاوه بر خود ارزشیابی، دگرارزشیابی داریم که همکاران یکدیگر را ارزشیابی و نتایج را اعلام می‌کنند و بعد هر شخص باید بررسی کند کجای کار مشکل دارد تا مشکل را برطرف کند و خود را ارتقا دهد.
وی بیان کرد: برای سیل و زلزله به عنوان مدیر بحران مانور می‌گذارید اما به دنبال نمایش نباشیم تا طرف وقتی در بحران قرار گرفت بداند برخی کارها خلاف ارزش است و نباید انجام دهد و برخی کارها ارزش‌مداری است و نیاز است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه این مسائل باید تدوین، تنظیم و تبیین شود و عملا انجام گیرد، گفت: دانشجوی پزشکی تا بر سر بالین مریض نرود مسائل را یاد نمی‌گیرد. اگر می‌خواهیم جامعه‌پردازی کنیم باید از این قبیل کارها کنیم و نمی‌شود نشست و انتظار داشت بحران پیش نیاید.
وی با اشاره به بسیج گسترده مردمی برای کمک به سیل زدگان گفت: خوشحالم در جمعی از نیروهای مردمی و مدیران به یک نقاط اشکال و ضعف رسیدیم. همه بیاییم این مشکلات را لیست کنیم و در جهت رفع آنها تلاش کنیم.
 
مسئولان مدیریت بحران فعالیتشان را تقویت کنند 
آیت‌الله دژکام در عین حال یادآور شد مدیریت بحران سیل با بنده نیست بلکه در هر جهتی که بتوانیم گرهی باز کنیم و کاری را جلو ببریم با مسئولان مربوطه همکاری می‌کنیم و خواهش می‌کنم آنکه رسما مسئول است فعالیتش را تقویت کند.
وی گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی دشمنان می‌گفتند 3 روزه شکست می‌خورید و امروز می‌گویند در عرصه اداره اجتماع و اقتصاد خیلی زود تسلیم می‌شوید و تهدیدمان می‌کنند اما ما کم نمی‌آوریم. اینجا فرقی نمی‌کند گرایش سیاسی چیست، همه ایرانی و مسلمان هستیم و با کمک همدیگر می‌توانیم.
امام جمعه شیراز از همه مسئولان درخواست کرد تا نتایج کار را به خوبی رقم بزنند و گفت: شیراز یکی از جاهایی است که در چشم است و نگاه همه دنیا به آن است.الحمدالله در مسئله سیل اخیر اگرچه از یک طرف غمگین هستیم اما از طرفی خوشحالیم که شیرازی‌ها خوب درخشیدند و اخلاقی رفتار کردند و این طور مردمی ما داریم.
وی با بیان اینکه مدیریت به این سبک جدید است، گفت: سابقا خان و کدخدا بود و حاکم شهر همه کاره بود. اروپایی‌ها شکل مدیریت را تغییر دادند و آنچه امروزه می‌بینیم همین شده و تقسیم کار بهتر شده است و در این عرصه باید اقدام کنیم تا درخشش داشته باشیم. صمیمانه و دوستانه و برادرانه دست به دست هم دهیم و اول باید نشان دهیم که خوب می‌توانیم با هم کار کنیم و کشور را پیش ببریم.
آیت‌الله دژکام ابراز امیدواری کرد که در حیثیت مدیریت سیاسی و عرصه‌هایی که حیطه ماموریت شما هست خوش بدرخشید. این افتخار می‌شود برای ما و مایه سربلندی برای همه ایرانی‌ها خواهد بود که به نتیجه مثبت رسیده‌اید.
 
در زمان بحران، مدیر واقعی بحران را نمی‌شناسند
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که گاهی در زمان بحران، مدیر واقعی میدان را نمی‌شناسند و جایگاه مدیران در عرصه بحران مشخص نیست و این مسائل و نقاط ضعف‌ها باید در مانورها شکل گیرد و ذکر این نکته هم ضروری است که برخی مدیریت‌ها، اساسا مدیریت سیاسی نیست و باید مدیر، توانمندی و تخصص فارغ از هر گرایش سیاسی داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه در این قضایا تجربه مهم است، گفت: متاسفانه در جاهایی که ضعفی پیدا شده است کمبود تجربه و تخصص باعث ایجاد مشکل شده است. مدیریت‌های اینچنینی سیاسی نیست و کارشناسی است.
 
تعویض مدیران نباید اتوبوسی باشد 
آیت الله دژکام با بیان اینکه باید برادرانه با همه رفتار کرد و به همه میدان داد و حرف حق را از هر کس که باشد شنید، گفت: اتوبوسی نباید مدیران بیایند و بروند و همه چیز عوض شود. ارتباط و صمیمیت کار می‌کند.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه چیزی که مقام معظم رهبری فرمود همکاری است، گفت: امروز در جامعه مشکل داریم و به جای همکاری همدیگر را اذیت می‌کنیم. باید در طول سال یکسری تمرینات داشته باشیم که در زمان بحران با بیشترین تعامل قضیه را مدیریت کنیم.
وی از انتشار شایعات در فضای مجازی در خصوص سیل اخیر انتقاد کرد و گفت: پخش شایعه در فضای مجازی مخرب و البته طبیعی است و این مسائل را در بحث جامعه‌پردازی باید سامان دهیم.
آیت الله دژکام گفت: وقتی شما مسائل را کارشناسی توضیح نمی‌دهید دیگران حرف می‌زنند و پخش می‌شود. شما قبل از وقوع حادثه باید مسائل را بیان کنید. اگر عنوان مدیریت بحران دائمی است برای آموزش چگونگی مدیریت بحران از نظر حقوقی، قوانین و مقرارت دستورالعمل‌ها و...باید در فرصت‌های مناسب اقدامات انجام گیرد و آموزش داده شود. صدا و سیما یکی از وظایفش همین است. امام خمینی(ره) فرموده است صدا و سیما دانشگاه است و نقش خود را در همین موارد بحران باید ایفا کند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اظهار کرد: در زمانی که بحران نیست مسائل را تدوین و تمرین کنیم تا در زمان بحران از آن استفاده کنیم و مثلا صدا و سیما مطالب آماده شده را بارگذاری کند و پکیج آماده برای نحوه برخورد با بحران داشته باشیم چه برای عموم مردم،چه مسئولین و چه کارشناسان تا بدانند چه اقداماتی در زمان بحران باید انجام دهند.
 
بسیاری از اطلاعات به مدیر مربوطه اطلاع‌رسانی نمی‌شود
وی با تصریح اینکه خیلی از اطلاعات به مدیر مربوطه اطلاع‌رسانی نمی‌شود در حالی که باید اطلاعات دقیق داده شود، افزود: امروز گذشت اما عالم محل وقوع این حوادث است و در همین نقطه نباید باقی بمانیم.
آیت الله دژکام تأکید کرد: باید از دانشگاهیان مطالبه داشته باشید. رشته‌های علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی باید پژوهش کنند و بسته‌های آموزشی تدوین کنند تا در زمان بحران بتوانیم مسائل را به درستی مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از پایان‌نامه‌ها و موضوعات تکراری است و ناظر به نیاز جامعه نیست، گفت: از این بدنه کارشناسی قوی باید استفاده شود. شیراز دانشگاهی دارد که در سطح بین‌الملل به آن می‌شود افتخار کرد. با اینکه تنزل پیدا کردیم اما جایگاه کمی نیست هنوز و باید از این فرصت استفاده کرد. 
انتهای پیام 
captcha