اجازه مصرف یک سوم وجوهات برای سیل‌زدگان
کد خبر: 3800000
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرد:

اجازه مصرف یک سوم وجوهات برای سیل‌زدگان

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به حوادث اخیر که منجر به بروز سیل در مناطق وسیعی از کشور شده است و اجازه مصرف وجوهات برای کمک‌رسانی تأکید کرد: هم وظیفه دولت و هم ملت است تا در این زمینه اقدام کنند. البته دولت باید پیشگام شود، ولی مردم هم نباید خود را بی‌طرف و بی‌مسئولیت بدانند.

دولت و ملت در کمک به سیل‌زدگان متحد شوند/ طمع؛ آفت عقلبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امروز هفتم فروردین ماه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که در شماره 212 کلمات قصار ایشان در نهج‌البلاغه بیان شده است، گفت: ایشان فرمودند بیشترین آسیبی که عقل انسان می‌بیند از طمع است؛ عقل سرمایه بسیار مهمی است که خداوند به انسان داده است و اگر عقل آسیب ببیند از کار افتاده و اعمال او جاهلانه خواهد شد.

وی با اشاره به حقیقت طمع با بیان اینکه طمع یعنی انسان درخواست چیزی داشته باشد که به آن نمی‌رسد؛ یا یا درخواست چیزی که به آن نیاز ندارد و همچنین درخواست چیزی که توأم با ذلت است اظهار کرد: بسیاری از سوء استفاده‌ها در مسائل اقتصادی ناشی از حرص و طمع است، وگرنه این همه پول را برای چه کاری و کجا می‌خواهند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه طمع مانند برق خیره‌کننده است که عقل او را از کار می‌اندازد تصریح کرد: از جمله نتائج طمع، ذلت است، زیرا فرد طماع در برابر هر کسی سر تعظیم فرود می‌آورد و شخصیت خود را فدا می‌کند و ذلت را می‌پذیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به بروز سیل در مناطق مختلف کشور ادامه داد: آسیب‌های زیادی ناشی از سیل به مردم وارد شده و الان موقع امتحان است و افراد خیر و نیکوکار باید به فکر جبران خسارات باشند و در این کار شرکت کنند زیرا خرابی سیل از زلزله کمتر نیست و اسباب و خانه این افراد از بین می‌رود و دولت و ملت باید دست به دست هم بدهند.

وی افزود: کسانی که این همه آلاف و علوف دارند و خرج مسافرت‌های بیهوده می‌کنند باید دست به کار شوند و به کمک آسیب‌دیدگان بروند.

این مرجع تقلید با اشاره به کوتاهی‌های صورت گرفته در سیل شیراز اظهار کرد: باید به فکر فردا و آینده هم باشیم و فقط امروز را نبینیم؛ در همین سیل شیراز مسیر رودخانه عمیق را پر کردند و این حادثه ایجاد شد بنابراین علاوه بر جبران خسارت باید تدبیر و پیش‌بینی برای نقاط آسیب هم داشته باشیم تا این حوادث تکرار نشود.

آیت الله مکارم با بیان اینکه انسان عاقل از یک سوراخ دو مرتبه گزیده نمی‌شود تصریح کرد: هم وظیفه دولت و هم ملت است تا در این زمینه اقدام کنند البته دولت باید پیشگام شود ولی مردم هم نباید خود را بی طرف و بی مسئولیت بدانند. البته دولت مسئولیت زیادی دارد و راضی کردن همه آسیب دیدگان و جبران خسارات هم کار آسانی نیست.

وی افزود: بنده در نمازها هم برای آسیب دیدگان دعا کرده و می‌کنم تا فرجی در کار آنان ایجاد شود و از طرفی هم اعلام کردیم که مؤمنان می‌توانند یک‌سوم کل وجوهات خود را در این راه بپردازند.

وی همچنین در ادامه بحث ربا اظهار کرد: امام بدون تعریف ربا وارد مسئله تحریم ربا شده و چهار روایت در این زمینه ذکر کرده است، البته شاید روایات حرمت ربا به 40 عدد هم برسد ولی ایشان چهار روایت را بیان و فرموده است که به دلیل، کتاب، سنت و اجماع مسلمین ربا حرام است و البته حرمت آن جزء ضروریات دین است.

این مرجع تقلید ادامه داد: طبق فرمایشات امام، حرمت این مسئله از ضروریات دین است و آیات هفتگانه، روایات و دلایل عقلی نیز برای این موضوع وجود دارد و از گناهان کبیره است؛ البته امام صرفاً چهار روایت را بیشتر ذکر نکرده است از جمله اینکه در جلد 12 وسائل الشیعه در این باره از امام صادق(ع) آمده است که درهمی از ربا اشد از 70 مرتبه زنا با محارم است. روایت دیگر نیز فرموده است که ربا 70 جزء دارد و درهمی از ربا بدتر از 70 مرتبه زنا در بیت‌الله الحرام است؛ بنده این سند را بررسی کردم و دیدم که از جهاتی ضعیف است و بعید است که پیامبر(ص) از بیت‌الله الحرام در این روایت استفاده کرده باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به وجود چند راوی ضعیف در این روایت تصریح کرد: باید در نقلیات این حدیث را نقل نکنیم، زیرا سند معتبری ندارد. همچنین روایت دیگری از جمیل بن دراج نقل شده که واژه بیت‌الله دارد و آن هم سندش معتبر نیست و مرسل است. لذا نباید در منابر با غلظت نقل کنیم.

وی ادامه داد: حدیث دیگری هم که امام در این باره نقل فرموده این است که از امام علی(ع) نقل شده که خورنده ربا و ربادهنده و نویسنده آن و شاهدان آن در وزر و گناه ربا یکسان هستند که این مجازات تقریبا شبیه به بحث شراب است.

انتهای پیام

captcha