تهدید و بحران‌های جدید در منطقه خاورمیانه
کد خبر: 3799418
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی مطرح شد؛

تهدید و بحران‌های جدید در منطقه خاورمیانه

گروه بین‌الملل ــ در نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری‌ اسلامی که با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو این سازمان جهت بررسی حادثه تروریستی نیوزیلند در استانبول آغاز شده است، از این موضوع که بحران جدیدی منطقه خاورمیانه را در نتیجه سخنان رئیس‌جمهور آمریکا درباره بلندی‌های جولان و حمله به مساجد نیوزیلند تهدید می‌کند، سخن به میان آمد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری‌ اسلامی با حضور وزاری امور خارجه کشورهای عضو این سازمان درباره تبعات حمله تروریستی به دو مسجد در منطقه کرایست‌چرچ نیوزیلند و مقابله با اسلام‌هراسی در استانبول آغاز شد.

بحران جدید در منطقه

ترکیه ریاست دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی را برعهده دارد؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در این نشست عنوان کرد: نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی باید بیش از هر زمان دیگری به مسئولیت خود پایبند باشد؛ این حمله یک حادثه عادی نیست.

آغاز نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در استانبول/ آماده

وی درباره اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره بلندی‌های جولان ادامه داد: ترکیه در قبال مسئله اشغال بلندی‌های جولان نمی‌تواند ساکت بماند؛ اجازه مشروعیت بخشیدن به اشغال بلندی‌های جولان را نمی‌دهیم. این اظهارات منطقه را در بحران جدیدی قرار می‌دهد.

لزوم ریشه‌کنی جرائم

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در آغاز این نشست اظهار کرد: موضع برخی سیاستمداران که حتی از کاربرد عنوان تروریستی برای این حمله امتناع می‌کنند، بسیار ناراحت کننده است.

اوغلو عنوان کرد: پس از این حمله به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و به همراه معاون وی به کرایست چرچ رفته و از این دو مسجد بازدید و مجروحان حادثه را عیادت کردیم.

به گفته وی، موضع نیوزیلند در قبال این حادثه شایان تقدیر است و باید الگویی برای دیگر کشورها در زمینه مقابله با اسلام‌هراسی و بیگانه‌ستیزی باشد؛ بر این اساس از مردم و دولت نیوزیلند تشکر می‌کنیم.

اوغلو ادامه داد: حضور سایر کشورها به دعوت ما در استانبول نشانگر میزان اهمیتی است که به مشکلات مسلمانان در سراسر جهان می‌دهید؛ در اکثر کشورهای غربی، مسلمانان مورد حملات اسلام‌هراسانه و نژادپرستی قرار می‌گیرند. امیدوارم حمایت سیاسی از این نوع اقدامات تروریستی پایان یابد و برای جلوگیری از آن تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.

آغاز نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در استانبول/ آماده

وی گفت: از سویی دیگر، دولت اسرائیل به رغم تمام هشدارها به حملات سیستماتیک علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهد. اظهارات ترامپ درباره بلندی‌های جولان بر تقویت مواضع علیه مسلمانان کمک خواهد کرد. جهان اسلام باید در مقابل این خطرات و تهدیدات با اتحاد و ‌همبستگی اقدام کند. باید جرایم جنایی و تنفر را ریشه‌کن کنیم و در این زمینه باید مسیر طولانی پیموده شود.

اوغلو اظهار کرد: ترکیه در تمام سازمان‌های بین‌المللی بر همدردی، خوشبینی و صلح تأکید کرده است. باید ساختاری برای ثبت موارد خشونت علیه مسلمانان و اعلام آن در نهادهای بین‌المللی در زیرمجموعه سازمان تشکیل شود؛ برای مقابله و نابودی اسلام‌ستیزی و نژادپرستی ابتکار عمل به خرج خواهیم داد.

تهدیدی برای همه جهانیان

همچنین یوسف العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی اظهار کرد: اسلام‌هراسی و کینه‌توزی علیه مسلمانان، روز به روز در حال افزایش است و این مسئله با ظهور رو به رشد احزاب راستگرای تندرو در سراسر جهان تشدید شده است.

آغاز نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در استانبول/ آماده

العثیمین در ادامه اظهاراتش گفت: تفکر راستگراهای تندرو در دنیا، نه فقط مسلمانان، بلکه دیگر احزاب و کشورهای دمکراتیک غرب را نیز تهدید می کند.

حمله به مسلمانان، حمله به ماست

وینستون پترس، وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر نیوزیلند در نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری‌ اسلامی در استانبول تاکید کرد: حمله به مسلمانان به معنای حمله به ماست.

پترس همچنین ضمن تشکر از دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای شرکت در این نشست، گفت: در شرایط بسیار سختی قرار داریم همگی حمله تروریستی نیوزیلند را مشمئزکننده می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم. فرد ترسویی که نیوزیلندی نیست قصد تهدید ما و تجزیه کشورمان را داشت.

بیانیه پایانی

در بیانیه ۲۰ ماده‌ای پایان این نشست آمده است: از دولت نیوزیلند جهت محکوم کردن حملات تروریستی و موضع مثبت نخست وزیر این کشور در قبال مسلمانان قدردانی و ابراز همدردی تمامی اقشار جامعه نیوزیلند با مسلمانان را تحسین می‌کنیم.

بیانیه مذکور می‌افزاید: از دولت نیوزیلند در بررسی شفاف و جامع حمله تروریستی در این کشور که بر اساس مانیفست ناسالم تروریست‌ها به طور حرفه‌ای و سازمان یافته و با حمایت محافل شیطانی صورت گرفته است، حمایت می‌کنیم.

کشورهایی که دارای جمعیت مسلمان و اقلیت‌های مذهبی و پناهجو هستند را به اجتناب از سیاست های مرتبط با تروریسم اسلامی، افراط گرایی و همچنین اظهارات مشابه فرا می‌خوانیم.

بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی اضافه کرد: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و شورای اتحادیه اروپا را برای تشکیل یک مرکز جهت نظارت و تهیه گزارش از موارد خشونت، دین‌ستیزی و دشمنی فرا می‌خوانیم.

در بخش پایانی این بیانیه ۲۰ ماده‌ای آمده است: سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی را به نام‌گذاری ۱۵ مارس به عنوان روز جهانی همبستگی برای مقابله با اسلام هراسی فرا می‌خوانیم.

انتهای پیام

captcha