رفاه ملی از مسیر «رونق تولید» محقق می‎شود/ شعار سال؛ واقعیتی ملموس و معیار ارزیابی کارآمدی مدیران
کد خبر: 3799232
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
خوش‎چهره در گفت‎وگو با ایکنا:

رفاه ملی از مسیر «رونق تولید» محقق می‎شود/ شعار سال؛ واقعیتی ملموس و معیار ارزیابی کارآمدی مدیران

گروه اقتصاد ــ استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به انتخاب شعار «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال 98، راه تحقق رفاه ملی را رونق تولید دانست و شعار امسال را واقعیتی ملموس و مطالبه شدید مردم بیان کرد.

رفاه ملی از مسیر رونق تولید محقق می‎شود/ شعال سال؛ معیار ارزیابی کارآمدی مدیرانمحمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به انتخاب عنوان «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال 98، گفت: ایشان طی بیش از یک دهه گذشته در شعارهای سالانه به مباحث اقتصادی و رفاهی توجه ویژه‌ای داشته‌اند و عملاً هم مشخص شده که تشخیص درستی بوده و امروز کسانی که علمی و تحلیلی یا به عبارتی استراتژیک به مسائل نگاه می‎کنند، به خوبی به دلایل این امر واقف هستند.

وی با اشاره به اینکه امنیت ملی، اقتصاد و رفاه ملی و آرمان‌ها و ارزش‎های ملی، سه عنصر اصلی در تأمین منافع ملی است، اظهار کرد: مهم‌ترین عنصری که منافع ملی را با چالش روبرو کرده، بخش اقتصاد و رفاه ملی است و این مسئله را طی سال‌های اخیر به خوبی مشاهده کرده‌ایم.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب با انتخاب عناوین برای سال‎های مختلف، در واقع به نوعی جهت‌گیری و اولویت‌ها را برای نظام تصمیم‎گیری، سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و قانونگذاری کشور که در واقع همان قوای سه‎گانه است در کنار آحاد مردم و فعالان اقتصادی تعیین می‌کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران یادآور شد: تجربه این سال‌ها هم اهمیت مسئله را مشخص کرده و مردمی که امروز با پوست و گوشت خود مشکلات معیشتی و اقتصادی را حس می‌کنند، نیز به خوبی اهمیت نامگذاری‎های سالانه را درک می‌کنند.

خوش‎‎چهره همچنین با اشاره به وظایف دولت‌ها در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، مجدد بر اهمیت حوزه اقتصاد و رفاه ملی در شرایط امروز کشور تأکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر همین اساس همچنان بر موضوع اقتصادی تأکید دارند و امروز در این حوزه تولید، رونق تولید و مدیریت جهادی در تولید مهم‌ترین مسئله است و انتظار می‌رفت که برای سال جدید هم موضوع اقتصادی به عنوان شعار انتخاب شود.

وی در این بخش از گفت‌وگو یادآور شد: شاید در گذشته نامگذاری‌های سالانه جنبه ارشادی و پیشنهادی داشته، اما امروز به خاطر درگیری‌های اقتصادی و معیشتی مردم و مشکلات اشتغال، پاسخ و راهکار همه آن‎ها، مقوله تولید ملی است و این مسئله یک شعار نیست؛ مشکلات اقتصادی و اشتغال از طریق رونق تولید ملی و پویایی در تولید رفع می‎شود و رفاه ملی از طریق رونق کسب و کار شکل می‌گیرد.

تفاوت شعار امسال با گذشته

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تفاوت شعار سال جاری با سال‎های قبل گفت: این نامگذاری بهانه را از مسئولان می‎گیرد، چرا که صرف یک شعار و جهت‎گیری نیست بلکه واقعیت قابل لمس و مطالبه شدید مردم است لذا معیاری خوب برای بررسی میزان توجه و عزم سیاستمداران و معیاری برای ارزیابی کارآمدی و توان مدیریتی آن‌هاست.

خوش‎چهره در پایان ضمن تشبیه اقتصاد کشور به بدن بیماری که به بیماری‌های مختلف دچار شده ولی به دلیل بنیه قوی هنوز از پا نیفتاده، اظهار کرد: اگر این بنیه قوی اقتصاد کشور نبود، امروز ما از ناحیه تصمیم‎های ناپخته و غفلت‎های درونی در کنار شیطنت‎های نظام سلطه، آسیب‌های جدی دیده بودیم، اما بنده و بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدیم که همچنان فرصت برای اصلاح وجود دارد و می‎توان با بازنگری در برخی ساختارها و روش‌ها، موانع را در این حوزه برطرف کرد و به جایگاهی متناسب با توان واقعی کشور رسید.

انتهای پیام

captcha