تدوین استانداردهای ملی؛ از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در حوزه استاندارد
کد خبر: 3789497
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶

تدوین استانداردهای ملی؛ از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در حوزه استاندارد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی با بیان اینکه سال ۹۶، قوانین جدید استاندارد با ۶۰ ماده تدوین و تصویب شده است، گفت: ابلاغ‌های قانونی در قالب اقتصاد مقاومتی ایجاد شده و تدوین استانداردهای ملی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در حوزه استاندارد است.

تدوین استانداردهای ملی؛ از مهمترین دستاوردهای انقلاب در حوزه استاندارد

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، منصور جلایر، مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی، صبح امروز، ۲۳ بهمن‌ماه‌ در نشست خبری‌‌ در محل نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در استان، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد، در تمامی کشورها یک سازمان فراملی بوده، از این جهت که تمامی موضوعات با استاندارد مرتبط هستند.
وی ادامه داد: مسیر حرکت، توسعه، رفاه، ایمنی و سلامت و کیفیت جامعه با استاندارد مرتبط است و از این رو اهمیت بسیاری دارد، حوزه‌های تخصصی اجتماعی، فرهنگی و حوزه‌هایی که در چارچوب رسالت سازمانی ورود می‌کنیم، مسیر را به ما نشان می‌دهند که اگر در مسیر استاندارد حرکت کنیم، در شفاف‌سازی موضوعات و پاسخگویی موثر خواهد بود.
جلایر افزود: سازمان ملی استاندارد در سال 1304 در قالب اوزان و مقیاس شکل گرفت و بعد از انقلاب اسلامی اهمیت سازمان ملی استاندارد افزایش یافت.
مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: اکنون دستگاههای نظارتی و وزارتی، وظایف و حاکمیت‌های خود را تدوین می‌کنند که اگر فعالیتی صورت گیرد باید در چارچوب استاندارد باشد.
وی یادآور شد: از بُعد کیفیتی، کالاهایی که به کشورهای دیگر صادر می‌شود، اگر کشور خریدار آن را استفاده کرده و راضی باشد، یعنی کالاها بر مبنای استاندارد جهانی تولید شده‌اند.
جلایر با بیان اینکه سال ۹۶، قوانین جدید استاندارد با ۶۰ ماده تدوین و تصویب شده است، ادامه داد: ابلاغ‌های قانونی در قالب اقتصاد مقاومتی ایجاد شده و تدوین استانداردهای ملی از مهمترین دستاوردهای انقلاب در حوزه استاندارد است که در این رابطه ۲۲۲۰ استاندارد ملی در اوایل انقلاب داشتیم که اکنون ۳۲۸۰۰ استاندارد ملی تدوین شده و در استان ۱۵۰ استاندارد ملی تدوین شده است.
وی گفت: ۱۱۷۲ فرآورده استان دارای استاندارد اجباری است که از نظر استاندارد، آنها را کنترل می‌کنیم، قبل از انقلاب ۳۰۰ پروانه در کشور صادر شده بود که هم‌اکنون این میزان به ۲۸۱۷۷ پروانه در کشور رسیده که از این تعداد، ۱۱۶۲ فقره پروانه در استان صادر شده است.
جلایر افزود: در بحث کنترل کیفی، قبل از انقلاب عملکردی نداشتیم که هم‌اکنون ۲۲۴۰۰ نفر در بخش کنترل کیفی کشور فعالیت دارد که از این تعداد، ۶۳۴ نفر در استان مسئول کنترل کیفی است.
وی گفت: در بحث برون‌سپاری، قبل از انقلاب آزمایشگاه بخش خصوصی نداشتیم، ولی هم‌اکنون ۳۳۰۲ آزمایشگاه تخصصی در کشور ایجاد شده که از این تعداد، ۹۷ آزمایشگاه تخصصی در استان فعالیت دارد.
مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی افزود: ۲۲۹۳۱ واحد تولیدی کشور تحت پوشش استاندارد اجباری و تشویقی هستند که از این تعداد، ۱۳۲۲ واحد در استان را زیر پوشش داریم.
انتهای پیام

captcha