نقد و بررسی آثار برگزیده جشنواره فارابی پس از اختتامیه
کد خبر: 3782785
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
غلامرضا غفاری بیان کرد:

نقد و بررسی آثار برگزیده جشنواره فارابی پس از اختتامیه

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه هدف جشنواره تنها تقدیر و معرفی آثار برگزیده حوزه علوم انسانی و اسلامی نیست، گفت: برنامه‌هایی برای نقد و تحلیل آثار برگزیده جشنواره در محیط‌های دانشگاهی در نظر گرفته شده و با تأکید شورای سیاستگذاری جشنواره به دنبال رونق فضای علمی و فعالیت‌های پژوهشی در جامعه دانشگاهی خواهیم بود.

نقد و بررسی اثار برگزیده جشنواره فارابی پس از اختتامیه/ 7 بهمن اختتامیه جشنواره برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری آئین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی امروز یکشنبه، 30 دی‌ماه، با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در این نشست خبری با بیان اینکه برگزاری جشنواره فارابی فرایندی نسبتاً طولانی است و یک دهه تجربه دارد، اظهار کرد: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و همزمان دهمین دوره برگزاری جشنواره فارابی را پیش رو داریم. این جشنواره سال‌های پیاپی برگزار شده است و رشد کمی این جشنواره در طی این دهه نشانگر مشارکت جامعه علمی کشور در آن است که حاصل تلاش همه عالمان حوزه علوم انسانی و اسلامی قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: امروز شاهد بلوغ قابل توجهی در عرصه علوم انسانی هستیم که محصول اهتمام و سعی عالمان این حوزه است. انتظار می‌رود این جشنواره کمک کند تا در نظام معرفتی نقش بهتری از عالمان علوم انسانی را شاهد باشیم، چراکه توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه در گرو حضور و مشارکت عالمان این عرصه است.

غفاری افزود: جشنواره فارابی این امکان را فراهم کرده تا محققان و پژوهشگران در این عرصه نقش خود را در تولید دانش و انجام پژوهش به درستی ایفا کنند. امیدواریم در سال‌های آتی شاهد درخشش بیشتر در این حوزه باشیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه اختتامیه جشنواره فارابی با حضور مسئولان عالی‌رتبه برگزار می‌شود، گفت: با اهتمام وزیر علوم از همه مسئولان و نیز رئیس محترم جمهوری دعوت شده است و امیدواریم مانند سه دوره پیشین شاهد حضور ایشان در اختتامیه جشنواره باشیم.

وی گفت: برای اینکه اثری در جشنواره فارابی به مرحله تقدیر برسد فرایندی طولانی را طی می‌کند. اعتنا و توجه مخاطبان جامعه علمی به اثر و نیز چگونگی داوری آثار ملاک انتخاب برگزیدگان است. در حوزه علوم انسانی و اسلامی همواره با تکثر آرا و رویکردهای مختلف روبرو هستیم و این یک حسن و نه عیب است.

چگونه می‌توان به آثار و دیدگاه‌های علوم انسانی و اسلامی توجه کرد

غفاری در این نشست خبری در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر ظرفیت جشنواره فارابی به منظور برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در کنار تقدیر از برگزیدگان حوزه علوم انسانی و اسلامی اظهار کرد: این بحثی است که در شورای سیاستگذاری جشنواره همواره مطرح بوده، اما نکته مهم این است که جشنواره یک اختتامیه دارد و این از لحاظ نیروی انسانی و مالی زمان‌بر و هزینه‌بر است تا مجموعه‌ای از آثار برگزیده و تقدیر شوند، اما سؤال این است که بعد از آنکه آثاری برگزیده شد چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم تا این آثار و دیدگاه‌های علوم انسانی و اسلامی در جامعه علمی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد آثار برگزیدگان قطعاً می‌تواند بهترین راه برای مطرح شدن نتایج کار این جشنواره باشد. این مسئله همچنین می‌تواند رونق بیشتری به محیط‌های علمی دانشگاهی ببخشد. سعی می‌کنیم اگر اثری برگزیده می‌شود، صرفاً به دنبال معرفی، تجلیل و تقدیر از آن نباشیم و جشنواره کار خود را پایان‌یافته تلقی نکند. برنامه‌هایی خواهیم داشت تا در محیط‌های دانشگاهی آثار برگزیده در جشنواره مورد نقد و تأمل قرار گیرد تا فضای رونق علمی و بسط و گسترش فعالیت‌های پژوهشی را شاهد باشیم.

در ادامه این نشست خبری حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی، با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره دهم اظهار کرد: اختتامیه جشنواره دهم روز یکشنبه، 7 بهمن ماه، در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. این جشنواره از نظر تعداد آثار دریافتی، تاکنون بیشترین اثر را در مقایسه با ادوار گذشته به خود اختصاص داده است. مجموعاً 5 هزار و 640 اثر در دو بخش داخلی و خارجی به دبیرخانه واصل شده است که از این تعداد 5 هزار و 171 اثر در بخش داخلی و 478 اثر در بخش خارجی بوده است.

تقدیر از 17 اثر در روز اختتامیه

وی ادامه داد: از مجموع آثار بخش داخلی در روز اختتامیه از 17 اثر تقدیر می‌شود که یکی از آنها جایزه ویژه بخش بین‌رشته‌ای است. این جایزه ویژه با تأکید وزیر علوم در شورای سیاستگذاری به عنوان پانزدهمین گروه جشنواره فارابی از این دوره فعال شده است و این به دلیل اهمیت مطالعات میان‌رشته‌ای و بین‌رشته‌ای بوده است.

رئیس جشنواره فارابی افزود: در اختتامیه دهمین جشنواره فارابی از 12 شخصیت پیشکسوت، پیشرو و مترجم و نیز نهادها و مجموعه‌های علمی برکت شامل انجمن‌های علمی و نشریه‌های علمی پژوهشی تقدیر خواهد شد.

میرزایی با بیان اینکه در بخش بین‌الملل دهمین جشنواره فارابی از 8 برگزیده خارجی در حوزه مطالعات ایرانشناسی و اسلام‌شناسی تقدیر خواهد شد، گفت: این برگزیدگان از کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، لهستان، اسپانیا، اندونزی، قزاقستان و هندوستان خواهند بود.

وی همچنین درباره داوری این دوره از جشنواره فارابی بیان کرد: تلاش شده است این جشنواره با مشارکت وسیع دانشگاه‌ها، شوراهای علمی و کمیته‌های داوری برگزار شود و سعی شده در داوری‌ها از همه ظرفیت‌های کشور با توجه به توفیق نسبی در این دوره، مبنی بر دریافت الکترونیکی آثار، استفاده شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با ارائه گزارش آماری از دهمین جشنواره فارابی اظهار کرد: در این دوره 63 درصد آثار به صورت حقیقی و 37 درصد آثار را دانشگاه‌ها و ناشران معتبر به دبیرخانه ارسال کرده‌اند. بیشترین آثار از سه گروه علوم تربیتی و روانشناسی، زبان، ادبیات و زبان شناسی و نیز گروه علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی بوده است.

وی با بیان اینکه در دوره‌های پیشین جشنواره فارابی 12 گروه وجود داشت، گفت: این تعداد امسال به 14 گروه افزایش یافت و هر کدام به دو گروه مجزا تقسیم شدند: گروه فقه، اصول، علوم قرآنی، و تفسیر و حدیث و نیز گروه فلسفه، منطق، ادیان و عرفان است. جدایی این دو گروه به این منظور بود که امکان بررسی تخصصی آثار در هر یک از حوزه‌ها فراهم شود. در دوره‌های پیشین بیشترین آثار دریافتی در گروه فقه، اصول و علوم قرآنی بود که امسال به دلیل تفکیک آثار بین گروه‌ها تقسیم شد.

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی ادامه داد: در این جشنواره در مجموع 53 درصد آثار در حوزه کتاب، 11 درصد آثار در بخش طرح‌های پژوهشی خاتمه‌یافته، 16 درصد آثار در بخش رساله دکتری و 20 درصد هم در بخش پایان نامه‌های کارشناسی ارشد بوده است.

بانوان 30 درصد شرکت‌کنندگان جشنواره فارابی‌

به گفته رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در این دوره از جشنواره فارابی 36 درصد آثار دریافتی از فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی(کارشناسی و دکترای تخصصی) بوده است. همچنین 30 درصد شرکت‌کنندگان این دوره از بانوان بوده‌اند.

میرزایی همچنین درباره حمایت از برگزیدگان این دوره از جشنواره بیان کرد: رئیس‌جمهور فقط لوح تقدیر رتبه‌های اول هر گروه را امضا می‌کند و از برگزیدگان بخش بین‌الملل و شخصیت‌های پیشکسوت، پیشرو و مترجم برتر تقدیر می‌کند. پس از برگزاری جشنواره برگزیدگان بخش‌های اصلی به بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند.

در این نشست همچنین امیر نبوی، دبیر شورای علمی جشنواره فارابی، با بیان توضیحاتی درباره فعالیت کمیته‌های علمی در این دوره از جشنواره گفت: تلاش شده است از تمامی توان و ظرفیت استادان دانشگاه‌های معتبر غیر از تهران و نیز انجمن‌های علمی معتبر از کمیته‌های علمی استفاده شود. این امر با تأکید وزیر علوم مبنی بر حضور انجمن‌های علمی در کمیته‌ها پیگیری شده است.

انتهای پیام

captcha