نماز، خودبینی و کبر را در هم می‌شکند
کد خبر: 3781436
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه:

نماز، خودبینی و کبر را در هم می‌شکند

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی با تأکید بر تصحیح عقاید با توجه به معانی بلند نماز، گفت: نماز، خودبینی و کبر را در هم می‌شکند و برتری‌جویی را درهم می‌کوبد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ کارگاه آموزشی «ملاک قبولی نماز و کیفیت بازدارندگی آن» با حضور جمعی از ائمه جماعت مساجد و مدارس قم، امروز، 25 دی‌ماه در شبستان مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه در این کارگاه آموزشی گفت: اهل مراقبه و محاسبه با احساس کمترین گرایشی به زشتی، عدم مقبولیت نماز خود را در‌می‌یابند و آن را جبران و ترمیم می‌کنند.
وی بیان کرد: اگر کسی گمان کند نماز مجموع حرکات و سکنات، و عبادتی صوری است، چنین شخص متوهمی، حقیقت نماز را نشناخته و از نماز خود غافل است.
لطفيان سرگزی با تأکید بر تصحیح عقاید با توجه به معانی بلند نماز، گفت: نماز به ما می‌گوید که خدای خود را در عبادت با اخلاص مخاطب قرار داده و از او استعانت کنید.
مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه با بیان اینکه نماز، خودبینی و کبر را در هم می‌شکند و برتری‌جویی را درهم می‌کوبد، ادامه داد: نماز قطع نظر از محتوای خودش با توجه به شرایط صحت، به پاک‌سازی زندگی و رعایت حقوق دیگران و رعایت نظافت دعوت می‌کند.
وی گفت: نمازهای جمعه و جماعت، علاوه بر اینکه انسان را در برابر مشکلات اخلاقی، حقوقی و منکرات فقهی بیمه می‌کند، در مشکلات مادی زندگی نیز جوانان را از آسیب‌پذیری مصونیت می‌بخشد، زیرا انسان هلوع آفریده شده و بر اساس آیات 19 تا 21 سوره معارج هلوع کسی است که وقتی دچار حادثه دردناکی می‌شود، جزع و بی‌تابی می‌کند و اگر خیری نصیبش شود، انحصارطلب و بازدارنده(منوع) می‌شود و از دادن آن خیر به دیگران امتناع می‌کند.
لطفيان سرگزی با اشاره به اینکه نماز علاوه بر شرایط صحت، شرایط قبول یا به تعبیر دیگر، شرایط کمال دارد که آنها نیز عامل مؤثر دیگری برای ترک بسیاری از گناهان است، گفت: در نماز، انواع هنرها و سلیقه‌ها نهفته است و بر اساس آیه شریفه «اِنَّ الصَّلـاَةَ تَنهَی»، نقش اصلاحی نماز در فرد و جامعه حدسی یا پیشنهادی نیست، بلکه قطعی، یقینی و تضمینی صددرصد است.
وی با بیان اینکه هر انسانی که در راستای اقامه نماز به معراج می‌رود، به خدا و کمال مطلق نزدیک می‌شود، اظهار کرد: نمازگزار مهدی‌یاور و مهدی‌باور برای رسیدن به فلاح در عمل، به تعبیر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره) سه مرحله را باید بپیماید؛ نخست، برطرف کردن عقاید فاسد از قلب که همان تزکیه نفس است، سپس حضور معرفه الله و صفات و اسماء او در دل که همان یاد خداست و سوم اشتغال به خدمت یعنی اقامه نماز.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha