قاریان مصری آقای تلاوت قرآن در جهان هستند
کد خبر: 3775455
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳

قاریان مصری آقای تلاوت قرآن در جهان هستند

قاری و داور بین‌المللی معتقد است که قاریان ایرانی از هر حیث از قاریان مصری برترند.

به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: کمتر کسی پیدا می‌شود که صدای اذان  استاد محمد حسین سبزعلی را از رادیو و تلویزیون ملی نشنیده باشد. او در سال 1360 مقام دوم استان تهران و نیز مقام دوم مسابقات بین‌المللى اوقاف را کسب کرد و همچنین در سال 1375 در مسابقات بین‌المللى کشور مالزى مقام آورد.

محمدحسین سبزعلى از سال 1360 تاکنون بارها در مسابقات مختلف قرآن ملی و بین‌المللی به داورى پرداخته است. این قاری قرآن از سال 1350 به تدریس در زمینه‌هاى مختلف قرآنى در حسینه‌ها، مساجد، جلسات و هیئت‌هاى مذهبى مبادرت ورزیده است.

محمدحسین سبزعلی نخستین‌بار در سال 1352 در مسجد کرامت مشهد مقدس در جلسه استاد فاطمى در محضر مقام معظم رهبرى به تلاوت پرداخت.

این قاری پیشکسوت قرآن در گفت‌وگو با تسنیم، تفاوت عملکرد قرآنی کشورمان را در مقایسه با پیش از انقلاب از زمین تا آسمان می‌داند و معتقد است که جلسات قرآن در دوران پهلوی، معدود و انگشت‌شمار بود امّا امروز صدها حافظ و قاری قرآن در عرصه‌های ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

وی می‌گوید: امروزه تعداد نوجوانان و جوانان قرآنی کشورمان از شمارش خارج‌اند. ما قبل از انقلاب به اندازه انگشتان دست، حافظانی همچون استاد پرهیزگار، جهانبحش، طالبی نداشتیم امّا اکنون و هر لحظه به تعداد حافظان و قاریان قرآن افزوده می‌شود.

داور بین‌المللی قرآن در پاسخ به این سوال که به نظر شما کشورمان تاکنون به افق‌ها و ایده‌آل‌های قرآنی که بزرگان دین و به‌ویژه رهبر انقلاب آن را ترسیم کرده‌اند، رسیده‌ است؟ می‌گوید:  ما در حوزه قرائت پیشرفت خوبی داشتیم و آنقدر پیش‌روی کردیم که می‌توان گفت، نخبگان کشورمان با قاریان جوان مصری برابری می‌کنند. امروز اگر در کشور مصر، شحات‌انور، هنداوی و طاروطی باشند، در کشور ایران نیز قاریانی همچون صیاف‌زاده، شاکرنژاد و منصوری وجود دارد که با آنها برابری می‌کنند و حتی در مواقعی نیز بهتر از آنها هستند.

سبزعلی معتقد است که قاریان کشورمان از هر حیث از قاریان مصری برترند، چراکه زبان و گویش قاریان ایرانی متفاوت از زبان و الحان عربی است. آنها قدمت 700 ساله دارند امّا ما عجم هستیم و فیزیک دهانمان و الحان ما متفاوت است؛ مثل این می‌ماند که یک عرب شعر و آواز ایرانی بخواند.

قاریان مصری آقای تلاوت قرآن در جهان هستند

سبزعلی بر این باور است که ما به دوران مشاهیر مصری نخواهیم رسید و در این باره می‌گوید: اینکه ما بگوییم به مشاهیر مصری همچون مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی و علی‌البناء رسیده‌ایم، به‌صراحت می‌توانم بگویم هرگز به جایگاهی که آنها رسیده بودند، نخواهیم رسید.  ابن‌بتوته می‌گوید که هفتصد سال پیش وقتی به کشور مصر سفر کردم،  دیدم که بیشترین هزینه را صرف تلاوت و ترویج قرآن می‌کنند. به‌خاطر این است که بزرگ‌ترین قاریان جهان اسلام در مصر هستند. معتقدم آنها، آقای تلاوت قرآن در جهان هستند.

این استاد قرآن در پاسخ به این سوال که عملکرد آموزش و پرورش را در حوزه آموزش قرآن چگونه ارزیابی می‌کنید؟ می‌گوید: رشته‌های مختلف ورزشی، آکادمی دارند امّا فعالیت‌های قرآنی آکادمی ندارد. هراقدامی نیز در این حوزه انجام می‌شود، محدود و معدود است. انصافاً شورای عالی قرآن و دیگر نهادها خوب کار می‌کنند امّا مقطعی است.
در آکادمی فوتبال همه بازیکنان در طول شبانه‌روز در خدمت مربی هستند در حالیکه ما طرحی نداریم که به‌صورت مستمر با قرآن‌آموزان ارتباط داشته باشیم. البته شاید گفت یکی از دلایلی که نمی‌توان به این شکل در مقوله آموزش وارد شد، نداشتن بودجه و امکانات کافی باشد. در مشهد شنیدم آقا مجتبی فاطمی به مدارس می‌رود و استعدادها و نابعه‌ها را جدا می‌کند و آموزش می‌دهد. این کار را باید دستگاه‌های دولتی عهده دار شوند نه یک شخص.

سبزعلی همچنین درباره اینکه مسابقات تا چه میزان می‌تواند در ترویج فرهنگ قرآن در جامعه موثر باشد؟ می‌گوید:  مسابقات خیلی خوب است به شرطی که به جلسات قرآن نیز اهمیت داده شود. اگر جلسات قرآنی تقویت شوند، مسابقات نیز از کیفیت لازم برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام

captcha