قرآن نباید وسیله‌ای برای کسب درآمد باشد/ عقب‌ماندگی در زمینه عمل به قرآن
کد خبر: 3774325
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
آیت‌الله حسینی بوشهری:

قرآن نباید وسیله‌ای برای کسب درآمد باشد/ عقب‌ماندگی در زمینه عمل به قرآن

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بعد از 4 دهه از انقلاب در عمل به قرآن مشکل داریم، گفت: قرآن نباید وسیله‌ای برای کسب درآمد باشد؛ زیرا در روایت است کسانی که این کار را بکنند نباید انتظار مزد الهی در قیامت داشته باشند.

قرآن نباید وسیله‌ای برای کسب درآمد باشد/ عقب‌ماندگی در زمینه عمل به قرآنبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه امروز، ۳۰ آذرماه، در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در بخش خواهران که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، در سخنانی با اشاره به روایتی از معصوم(ع) گفت: براساس این روایت، کریم‌ترین مردم در نزد خدا بعد از انبیاء، علما و در مرحله بعد حاملان قرآن کریم هستند.

وی با برشمردن امتیازات خداوند برای علما و حاملان قرآن بیان کرد: براساس روایات، همان طور که انبیاء از این دنیا به عالم دیگر می‌روند عالمان و حاملان قرآن هم این گونه هستند و با انبیاء محشور می‌شوند و جواز عبور بر صراط به آنان داده می‌شود، همچنین پاداش انبیاء را به آنان می‌دهند.

حسینی بوشهری با بیان اینکه قرآن خواندن سخن گفتن خداوند با او است، تصریح کرد: یکی از واقعیات در مورد قرآن این است که اگر قرآن نبود بخش زیادی از معرفت و شناخت ما وجود نداشت که نمونه اول آن آگاهی در مورد جهان بعد از مرگ و معاد و آخرت است.

رئیس شورای عالی حوزه ادامه داد: یکی از اخبار متقن و بدون تردید خبر‌هایی است که قرآن و اهل بیت(ع) در مورد قیامت به ما می‌دهند، پس صادق‌ترین، راست‌ترین و درست‌ترین خبر، اخبار قرآنی است که از آن عالم به ما اطلاع می‌دهد.

وی اظهار کرد: از سابقه تاریخ بشر، سابقه درست را قرآن به ما یاد می‌دهد، زیرا این تاریخ دست نخورده است، ولی تاریخ بشر دست خورده است؛ قرآن هم نسبت به گذشته و هم آینده بهترین اخبار را در اختیار ما قرار می‌دهد. قرآن جهت‌دهنده حرکت انسان است و او را به بهترین و محکمترین و استوارترین راه‌ها هدایت می‌کند که این تعبیر تنها در زمینه قرآن به کار رفته است.

حسینی بوشهری اظهار کرد: قرآن بهترین قانون برای اداره جامعه است، زیرا قرآن قانونی ارائه می‌دهد که ولایت و سرپرستی در مرحله اول با خداست؛ بنابراین کار قرآن ارائه قانونی است که قانونگذارش خداست.

امام جمعه قم بیان کرد: قرآن به ما می‌گوید مرد و زن در نزد خدا یکسان هستند و آنچه ممیز آنان است تقوا و عمل صالح است؛ در منظر قرآن حیات طیب برای زن و مردی است که عمل صالح دارند.

حسینی بوشهری اظهار کرد: قرآن زن و مرد مومن را، ولی و متعهد نسبت به یکدیگر قرار داده و فرموده که «بعضم اولیاء بعض» که امر به معروف و نهی از منکر به یکدیگر می‌کنند و قرآن مایه آرامش انسان است.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کسانی که قدم در مسیر ترتیل و تلاوت و حفظ گذاشته‌اند این احساس آرامش روحی را درک کرده‌اند، تصریح کرد: اولین گام در این مسیر، آشنایی، حفظ و قرائت برای تدبر در قرآن و تدبر هم مقدمه عمل به این کتاب الهی است.

وی با بیان اینکه مخاطب تک تک آیات قرآن هستیم اظهار کرد: مشکل جامعه ما این است که جای قرآن در متن زندگی خالی است؛ بعد از انقلاب به زیبایی به قرآن بها داده‌ایم و وضعیت ما با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و قاریان و حافظان ما می‌درخشند، ولی باید معارف قرآنی هم بیش از پیش در زندگیمان نمود یابد.

حسینی بوشهری اظهار کرد: جایزه واقعی زمانی به حافظان و قاریان داده می‌شود که از دست فرشتگان دریافت کنند و به آنان بگویند «اقرا و ارقع»؛ بخوانید و بالا بروید.

وی با بیان اینکه گروهی قرآن را سرمایه زندگی و کسب و در آمد قرار می‌دهند که امام باقر فرمود که این‌ها نباید توقع دریافت اجر و مزد از خدا داشته باشند، افزود: گروهی الفاظ قرآن را حفظ، ولی حدود آن را ضایع می‌کنند و گروهی دیگر قرآن را داروی درد‌های خود می‌دانند؛ برخی قرآن می‌خوانند، ولی وقتی از حجاب و امر به معروف سخن گفته شود خبری نیست و وقتی از عقاب حرف زده می‌شود منکر آن هستند.

وی تأکید کرد: گروهی شب را با قرآن شب زنده‌داری می‌کنند و به تعبیر روایت خوشا به حال چنین افرادی که قرآن را در زندگی خود اجرا می‌کنند؛ امام علی(ع) فرمود کسی که قرآن را بپذیرد و حفظ کند سالانه ۲۰۰ دینار از بیت‌المال مسلمین سهم دارد، یعنی اگر در دنیا هم دستش نرسید در قیامت تماما به او داده می‌شود؛ در روزی که سخت به آن نیازمند است.

بوشهری تصریح کرد: ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و رشد و توسعه خوبی در امور قرآنی داریم و از ابتدا هم مدعی بوده‌ایم، ولی هنوز در زمینه عمل به قرآن مشکل داریم البته معتقدم هنوز هم دیر نشده است و باید شروع کرده و ایران را به الگو برای دیگران تبدیل کنیم.

انتهای پیام

captcha