اندیشه‌های شریعتی مورد سوءبرداشت واقع شده است
کد خبر: 3771837
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
احسان شریعتی:

اندیشه‌های شریعتی مورد سوءبرداشت واقع شده است

گروه معارف - اندیشه‌های شریعتی از جمله در بحث بازگشت به خویشتن، دموکراسی و... مورد سوءبرداشت واقع شده است که بر همین اساس امروز می‌توان با بازخوانی آثار او به یک نوشریعتی دست پیدا کرد.

سمپوزیوم نو شریعتی و مسائل امروز جامعه ما در دانشگاه اصفهان برگزار شد

به گزارش ایکنا از اصفهان، احسان شریعتی، استاد فلسفه دانشگاه تهران امروز چهارشنبه، 21 آذرماه در سمپوزیوم «نو شریعتی و مسائل امروز جامعه ما»، اظهار کرد: در سمپوزیوم سال گذشته بحثی مطرح شد که آیا شرایط برای ایجاد یک نوع رویکرد «نو شریعتی» به وجود آمده است که بتواند برای حل مسائل روز به ما کمک کند؟ حوادث آذر ماه سال گذشته ثابت کرد ایراداتی در جامعه وجود دارد که ممکن است حتی به بحران تبدیل شود.

شریعتی  از آموزگاران انقلاب بود
وی ادامه داد: دوران ما نسبت به دوران شریعتی، تغییراتی در سطح جهانی و منطقه‌ای داشته است. یکی از این تغییرات انقلاب اسلامی بود که شریعتی خود نیز به نوعی به عنوان یکی از آموزگاران انقلاب معرفی شد. به تعبیر مرحوم شریعتی هر انقلاب یک آموزگار، یک رهبر و یک زمامدار دارد و ما باید بررسی کنیم که آیا این انقلاب در سطح رهبری همان تفکر آموزگارانش را تحقق بخشیده است یا نه؟
این استاد فلسفه با بیان اینکه اگر راه ما از راه آموزگاران جدا شود، روزگار به ما سختی و ظلم تحمیل خواهد کرد افزود: جریان نوشریعتی هم تغییرات و چشم‌اندازها را مدنظر دارد و هم به میراث‌ها و سنت‌ها وفادار می‌ماند. از نظر من، شریعتی نوعی سیر تحول داشته که تا به حال مورد پژوهش قرار نگرفته که یک نمونه آن تفکرات سیاسی او است.

خوانش‌های نادرست از اندیشه‌های شریعتی 
شریعتی با بیان اینکه مرحوم دکتر شریعتی در جوانی در نهضت ملی شدن صنعت نفت از فعالان این جریان و یک سوسیالیست خداپرست بود، خاطرنشان کرد: شناخت تاریخی برای شناخت سیاسی بسیار حائز اهمیت است. شریعتی با گذشت زمان و شناخت و مطالعه بر روی بیشتر انقلاب‌های جهان، یک تز سیاسی را بیان می‌کند. وی در کتاب «بازگشت» و یا دیگر آثار بعد از زندانش، بر روی عرفان، برابری و آزادی تأکید زیادی دارد. مثلاً از دیگر اندیشه‌های شریعتی نوعی خوانش‌های نادرست ایجاد شده که یک نمونه بارز آن موضوع دموکراسی است که اکنون برخی خوانش غیردموکراتیک از آن دارند.
وی گفت: شریعتی با این کار قصد دارد تا به مردم آگاهی داده تا رهبرانی برای هدایت آنها به وجود بیایند. شریعتی نظریات دیگری مانند بازگشت به خویش دارد که از آن سوءبرداشت‌هایی شده است. شریعتی در اثر «کویر» نهیلیسم شرقی را مورد بررسی و نقد درونی و ملی و مذهبی قرار می‌دهد. بعد دیگر کویریات، بحث الهیات و تنزیهی آن است، یعنی نوعی الهیات کلامی جدید، رهایی بخش و انتقادی. 

سمپوزیوم نوشریعتی به دنبال ریشه‌یابی مسائل و مشکلات جامعه است
شریعتی تصریح کرد: پیش از انقلاب نوعی بحران فلسفی در قلب مبارزات به وجود آمد که تا بعد از انقلاب هم ادامه یافت و نتیجه این خوانش فلسفی، نوعی تغییر نگرش نسبت به جغرافیای فرهنگی و محیط زیست اندیشی عمیق است.
وی اضافه کرد: ما به عنوان پیروان شریعتی باید کار ناتمام او را ادامه دهیم. او قصد داشت پس از مهاجرت از ایران، مجموعه آثارش را در خارج از ایران تجدید چاپ کرده و در یک محیط آزاد مانند جنوب کشور لبنان ایده‌هایش را به آزمون بگذارد.
وی با اشاره به اهداف برگزاری «سمپوزیوم نو شریعتی و مسائل امروز جامعه ما» گفت: ما در اینجا قصد نداریم که مسائل یک فرقه را به صورت انتزاعی بررسی کنیم، بلکه می‌خواهیم ریشه مسائل و مشکلات شدید جامعه امروز را پیدا کرده و راه حلی کارآمد برای آن بیابیم.
انتهای پیام

captcha