استفاده از آهنگ فارسی در دعا/ موافق ترویج ابتهال نیستم
کد خبر: 3771720
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
دغاغله تأکید کرد:

استفاده از آهنگ فارسی در دعا/ موافق ترویج ابتهال نیستم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مهدی دغاغله در تدوین مقاله علمی «تأثیر صوت در دعا» با تأکید بر گنجینه سرشار ادعیه تشیع از بلاغت و معرفت به ترویج آن و پرداخت بیشتر به دعاخوانی اشاره کرد.

مروری بر یک مقاله علمی درباره گنجینه ادعیه شیعه و دعاخوانی/ ابتهال جای خود را به دعاخوانی دهد

چهاردهمین نشست تخصصی استادان، قاریان، حافظان، مؤذنان و دعاخوانان ممتاز کشور برگزار شد. در این نشست مهدی دغاغله پیشکسوت قرآنی کشورمان مقاله خود را با عنوان «تأثیر صوت در دعا» ارائه کرد.

مقالات با موضوعاتی همچون تلاوت استادانه، خاستگاه تواشیح، ترتیل براساس شبهات و موضوعات مبتلابه ارائه می‌شوند. خروجی‌های خوبی برای بهبهودی وضع معلومات و پاسخ دادن به خیلی از سوالات از آن حاصل می‌شود.

مهدی دغاغله‏، پیشکسوت قرآنی و داور بین‌المللی در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به ارائه مقاله «تأثیر صوت در دعا» اظهار کرد: ابتهال باید جای خود را به دعاخوانی بدهد یا اینکه به همان اندازه‌ای که به پدیده‌ای مثل ابتهال توجه می‌شود به دعاخوانی هم توجه شود.

دغاغله گفت: در این مقاله به این نکته اشاره شد که دعاخوانی پدیده‌ای است که بیشتر مورد توجه مردم است. از سوی دیگر ما گنجینه‌هایی از ادعیه مختلف در مذهب شیعه را داریم که هیچ کجای دیگر دیده نمی‌شود و یا اگر هم وجود دارد از آنها به درستی استفاده نشده است. مثل دعای کمیل‏، دعای صباح، دعای ابوحمزه ثمالی، جوشن کبیر و ... این ادعیه دارای بافت ادبی و بلاغی فوق‌‌العاده و قابل تدریس هستند. به طور مثال دعای صباح امام علی(ع) دارای گزینش واژگان بی‌نظیری است. دعاها سرشار از نکته‌های آموزشی هستند. همچون دعای صحیفه سجادیه امام زین‌العابدین(ع) با شرایط بسیار وحشتناک اختناق دوران بنی‌امیه‏، مفاهیم معنوی و آموزشی را در قالب دعا بیان فرمودند.

دعا انشای معصوم است
وی ادامه داد: دعا انشای معصوم است و نگاه ما به آن همان دیدگاه امام راحل است که فرمود «دعا صاعد است» یعنی به طرف خدا می‌رود و راه ارتباط با خداوند است. اما ابتهال قصیده یک شاعری است که فرد عادی است اگرچه مفاهیم دینی و مذهبی دارد اما گوینده آن معصوم نیست.

دغاغله گفت: مردم ما فارسی زبان هستند و اگر دعا به عربی فصیح خوانده شود خیلی با آن ارتباط برقرار نمی‌کند هر چند که متن عربی باشد. بنابراین در این مقاله گفته شد که اصول و پایه‌های اساسی دعاخوانی رعایت شود‏، کافی است. دعاخوان اِعراب و برخی از مخارج حروف را صحیح بخواند، دیگر نیازی به تجوید نیست و از همان آهنگ فارسی هم در دعاخوانی استفاده شود. ما که دارای چنین گنجینه‌ غنی از ادعیه در مذهب شیعه هستیم آن را تقویت کنیم.

موافق ترویج ابتهال نیستم
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اهواز گفت: به شخصه موافق ترویج ابتهال نیستم. چراکه در ابتهال از اشعاری استفاده می‌شود که گویندگان آن ائمه معصوم نیستند اما ترویج دعاخوانی باعث می‌شود که ادعیه مذهب تشیع با همه بلاغت و فصاحت زبانی و معرفتی ترویج یابد. به همین منظور در جلسات شورای قرآن پیشنهاد شد که کمتر به ابتهال پرداخته شود. به غیر از مصر در هیچ یک از کشورهای عربی و غیرعربی مسلمان ابتهال رواج ندارد. بنابراین باید بر روی دعاخوانی با استفاده از ادعیه مذهب تشیع تأکید کرد.

وی افزود: پژوهش‌های ارائه شده در شورای عالی قرآن کریم در مجموعه‌ای مکتوب گردآوری می‌شود تا برای کسانی که قصد انجام پژوهش را دارند مورد استفاده قرار گیرد. این گام اتفاق خوبی در جهت تولید علم و دانش است. برای بهبودی سطح معلومات قرآنی و پاسخگویی به سؤالات و شبهات مطرح شده مناسب است. برای قاریانی که در زمینه قرائت فعالیت دارند مطالعه این پژوهش‌ها خیلی توصیه نمی‌شود چرا که این مقالات به منظور پژوهش استفاده می‌شود و برای کسانی که در جهت بهبود صوت فعالیت می‌کنند توصیه نمی‌شود. البته این را هم بگویم که قاریان اصلاَ سراغ کتابچه پژوهشی نمی‌روند و آن را مطالعه نمی‌کنند.

دغاغله عنوان کرد: در نشست شورای عالی قرآن مباحث مبتلابه و شبهات موجود در مباحث قرآنی از سوی صاحب‌نظران مطرح می‌شود تا در قالب پژوهش‌ها و مباحث علمی به نتایج مطلوب دست یابیم.

انتهای پیام

captcha