کار رسانه به دست اهالی آن سپرده شود
کد خبر: 3771056
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
رحمانیان:

کار رسانه به دست اهالی آن سپرده شود

گروه جامعه ــ مدیرمسئول روزنامه شرق با ارزیابی ادوار گذشته نمایشگاه مطبوعات گفت: اگر قرار باشد در آینده نمایشگاهی برگزار شود، باید از سوی رسانه‌ها و بدون دخالت دولت باشد. بدین ترتیب با همفکری ایده‌های جدیدی مطرح می‌شود که در خدمت رسانه‌ها و اعتلای آن‌ها باشد.

نمایشگاهی بدون جذابیت و خاصیت؛ ترس از عدم شرکت رسانه‌ها در نمایشگاه بیست و چهارممهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات طی سال جاری اظهار کرد: سال گذشته در حالی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد که برخی از رسانه‌ها از جمله رسانه ما در آن شرکت نکرد. امسال نیز با این احتمال که تعداد بیشتری از رسانه‌ها در آن شرکت نخواهند کرد، بیست و چهارمین دوره نمایشگاه مطبوعات را برگزار نمی‌کنند.
وی افزود: اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم یکی از دلایل عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات نداشتن اثرگذاری لازم و از بین رفتن شأن وجودی و نزولی و کلیشه‌ای شدن و البته کمرنگ شدن ضرورت‌های اولیه آن بوده است.
رحمانیان بیان کرد: این نمایشگاه زمانی اثربخش بود که شبکه‌های اجتماعی و دیجیتالی توسعه پیدا نکرده یا اساساً وجود نداشتند، ارتباط بین افراد کم بوده و نمایشگاه به محلی برای انتقال تجارب اهالی مطبوعات و مخاطبان تبدیل شده بود، در حال حاضر با توجه به وجود شبکه‌های اجتماعی هم ارتباط بین افراد زیاد شده است و هم اینکه مخاطبان ارتباط بیشتری با رسانه‌ها دارند. لذا از این حیث دیگر نمایشگاه جذابیتی برای مخاطب و اهالی مطبوعات نداشت.
وی ادامه داد: برنامه‌های موجود در ادوار اخیر نمایشگاه هم تکراری است و برنامه‌ها دیگر مخاطب و اصحاب رسانه را جذب نمی‌کند. به همین دلیل عدم برگزاری نمایشگاه بیست و چهارم اقدام خوبی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را انجام داده است.
وزارت ارشاد خانه‌تکانی کند
مدیرمسئول روزنامه شرق با تأکید بر لزوم استقلال رسانه‌ها از دولت بیان کرد: در جهان جدیدی هستیم که نیاز‌های جدیدی دارد، اما مدیران در وزارت ارشاد به لحاظ ذهنی قدیمی‌اند و پاسخ‌هایی که به رسانه می‌دهند براساس همان ذهنیت قدیمی است، در حالی که باید ذهنشان را خانه‌تکانی کنند و وارد جهان جدیدی شوند و با این دید به رسانه‌ها نگاه کنند.
وی با بیان اینکه باید کار رسانه را به دست اهالی آن سپرد، تصریح کرد: هر صنفی باید کار خود را به دست بگیرد. این در حالی‌ است که هیچ کاری را نمی‌توانیم انجام بدهیم و هیچ کسی هم در این رابطه جواب ما را نمی‌دهد. رسانه می‌تواند در خدمت دولت باشد و با او همکاری کند، اما هیچ گاه نمی‌تواند تبلیغ کند.
رحمانیان یادآور شد: اگر قرار باشد در آینده نمایشگاهی برگزار شود، باید از سوی رسانه‌ها و بدون دخالت دولت باشد. بدین ترتیب با همفکری ایده‌های جدیدی مطرح می‌شود که در خدمت رسانه‌ها و اعتلای آن‌ها باشد.
انتهای پیام
captcha