تبیین نگاه قرآن به محیط زیست در نشست ایران و کره جنوبی
کد خبر: 3770042
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
اختصاصی ایکنا/

تبیین نگاه قرآن به محیط زیست در نشست ایران و کره جنوبی

گروه بین الملل ـ هفتمین گفت و گوی دینی ایران و کره جنوبی با عنوان «دین و محیط زیست» در حالی در تهران برگزار شد که سخنرانان در آن نگاه قرآن به محیط زیست را تبیین کردند.

تبیین نگاه قرآن به محیط زیست در نشست دینی ایران و کره جنوبیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ هفتمین گفت و گوی دینی مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کنفرانس ادیان برای صلح کره جنوبی با عنوان «دین و محیط زیست» بعد از ظهر امروز(14 آذرماه) با حضور اندیشمندان مسلمان، مسیحی کاتولیک و بودایی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

آیت الله محمد علی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، اسقف اعظم «کیم هی جونگ»، رئیس کنفرانس ادیان برای صلح کره جنوبی، آیت الله سید مصطفی محقق داماد، رئیس گروه علم فرهنگستان علوم ايران، حجت الاسلام مهدی ایمانی پور، دستیار ارشد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد مسجد جامعی، مشاور دانشگاه ادیان و مذاهب و مانک جونگ گک، مسئول گفت و گوی بینادینی کنفرانس ادیان برای صلح کره جنوبی از جمله حاضران در این نشست بودند.

آیت الله تسخیری: تسبیح، سجود و خلافت انسان؛ حقیقتی قرآنی

آیت الله تسخیری، سخنران نخست مراسم با تبیین نگاه قرآن به محیط زیست گفت: یکی از نکات مهم در قرآن مسأله تسخیر طبیعت برای تکامل انسانی است، این مهم است که ما خودمان را موظف بدانیم که از همه زمینه های تعمیر(عمران) طبیعت استفاده کنیم و به سیر تکامل معنوی دست یابیم.

وی افزود: همه موجودات مخلوقات خداوند بوده و همه هماهنگ در تسبیح الهی هستند. ما این تسبیح را شاید نفهمیم، اما باید بدانیم که تسبیح، سجود و خلافت انسان یک حقیقت قرآنی است.

کیم هی جونگ: مسئول مراقبت از طبیعت هستیم

رئیس کنفرانس ادیان برای صلح کره جنوبی نیز گفت: خدای توانا به ما طبیعت را عطا کرد و ما نباید به آن آزار برسانیم، بلکه مسئول مراقبت از طبیعت هستیم و خداوند ما را مسئول حفظ محیط زیست دانسته است.

کیم هی جونگ در ادامه افزود: ما باید بدانیم ابزارهای مختلفی برای حفظ طبیعت در اختیار داریم و بدانیم که تفاوت می تواند مبنایی باشد که ما را به توازن و هارمونی سوق دهد، من معتقدم ادیان می توانند با هم همکاری کرده و جهانی زیبا بسازند.

محقق داماد: از نگاه قرآن خدا جدای از جهان نیست

در ادامه نشست آیت الله سید مصطفی محقق داماد سخنرانی کرد و گفت: دیدگاه قرآن به طبیعت این است که خدا جدای از جهان نیست و جهان از نظر قرآن، آیت حق است، آیه به معنای نمود حق است نه نشانه، خدا طبیعت را می نمایاند، اگر طبیعت نمود حق باشد، این طبیعت برای ما مقدس است، چون جلوه حق است.

وی تأکید کرد: یک مؤمن خداپرست وقتی طبیعت را می بیند، گویی حق را می بیند و نگاه او قدسی است، مؤمن عاشق طبیعت است و انسان و طبیعت تسبیح حق می گویند، اگر این گونه نگاه کنیم، مخرب و مفسد در ارض نخواهیم بود.

آیت الله محقق داماد تصریح کرد: فساد در زمین، هوا و دریا به دست بشریت دو از خدا که خود را به جای خدا نشانده و زندگی را بر خود ضیق(تنگ) کرده است، صورت می گیرد، این در حالی است که ما باید شاکر نعمت ها باشیم و به آن احترام بگذاریم و به آغوش خدا بازگشته و سجده بر حق کنیم.

خلیفه ارامنه تهران: درباره نقش دین در برابر طبیعت عمیق تر بیندیشیم

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران نیز که در نشست حضور داشت، در سخنانی اظهار کرد: براساس برداشت ما، انسان حافظ کل طبیعت است و باید مراقب طبیعت باشد، در کتاب مقدس(کتاب مقدس مسیحیان)، آسمان و طبیعت، خلقت و بزرگی خدا را به نمایش می گذارند.

وی همچنین افزود: در کتاب مقدس، خدا جهان را برای ما خلق کرده نه برای خودش، جهان آفریده شد تا ما از آن استفاده کنیم.

سیبوه سرکیسیان در پایان تأکید کرد: موضوع نشست امروز ما را ودار می کند که درباره نقش دین در برابر طبیعت عمیق تر بیندیشیم.

حجت الاسلام ایمانی پور: راهکارهای عملی حفظ محیط زیست را دریابیم

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور، دستیار ارشد رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنرانی خود در هفتمين دور گفت‌وگوی دینی ایران و کره‌ جنوبی، برگزاری این دور از گفت‌وگوها را بیانگر اعتقاد طرفین به آن دانست و گفت: بهترین دلیل موفقیت بودن گفت‌وگوها، دوام آن است.

وی سپس پیشنهاد داد که گفت‌وگوهای دينی با موضوع «دين و محيط زيست» علاوه بر بيان اشتراکات موجود، به راهكار‌های عملی برای حفاظت از محیط زیست هم پرداخته شود.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در بخش ديگری از سخنانش اظهار كرد: دستاوردهای فکری بشر با همه توفیقاتی که داشته است، وقتی با دستاوردهای دین مقایسه می‌شود، اولاً غرق در آنها و ثانیاً بسیار نازل‌تر از آن است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در یک اقدام مشترک، تلاشی برای عرضه مبانی دینی در دفاع از محیط زیست و واکنش به موقع نسبت به تخریب و محیط زیست از سوی رهبران و شخصیت‌های برخی کشورها انجام شود.

مانک جونگ گک: دین در خط مقدم حفظ محیط زیست باشد

مانک جونگ گک، مسئول گفت‌وگوی بینادینی کنفرانس ادیان برای صلح کره‌ جنوبی نیز در نشست امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: بر اساس آموزه‌های دينی، ما نبايد فاتحان طبیعت باشیم؛ بلکه باید به دنبال آن باشیم که از طبیعت مراقبت كنيم.

وی افزود: دین می‌تواند در خط مقدم حفاظت از محیط زیست باشد. ما می‌توانیم به مردم پیشنهاد دهیم که از مقولات انسان‌محور فاصله بگیرند و به سراغ عمل کردن به آموزه‌های دینی برای حفظ طبیعت بروند و مرزهایی را که وجود دارد، در این حوزه از بین ببرند.

برای دیدن گزارش تصویری نشست اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهندس محمد شرافت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۸:۰۹
0
0
تبیین نگاه قرآن به محیط زیست در نشست دینی ایران و کره جنوبی http://www.ngo22.ir/
captcha