تور مجازی و نمایشگاه دائمی مدیریت تخصصی مسجد ایجاد می‌شود
کد خبر: 3767283
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

تور مجازی و نمایشگاه دائمی مدیریت تخصصی مسجد ایجاد می‌شود

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اقبال ائمه جمعه و جماعت نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، از برپایی نمایشگاه دائمی مدیریت تخصصی مسجد در ساختمان محراب تهران، نمایشگاه سیار برای استان‌ها و تور مجازی نمایشگاه برای کابران فضای مجازی خبر داد.

تور مجازی و نمایشگاه دائمی مدیریت تخصصی مسجد ایجاد می‌شودبه گزارش ایکنا؛ نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، 21 تا 30 آبان‌ماه، به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد و جدیدترین دستاوردهای این مرکز در زمینه ساماندهی و مدیریت مساجد را به نمایش گذاشت، در طول برگزاری این نمایشگاه گروه‌های مختلف ائمه‌جمعه، جماعات و فعالان فرهنگی از سراسر کشور خود را به حسینیه الزهرا(س) واقع در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رساندند و از نزدیک در جریان انتقال دانش مدیریت تخصصی مساجد قرار گرفتند. با توجه به اقبال مخاطبان نمایشگاه و وسعت اقدامات انجام‌شده برای برگزاری این رویداد با حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد به گفت‌وگو پرداختیم و درباره جمع‌بندی و ارزیابی نمایشگاه پرسیدیم. توضیحات حجت‌الاسلام صداقت را با هم می‌خوانیم.

یکی از دغدغه‌های مخاطبان این بود که چرا به مساجد برتر برای ارائه برنامه‌ها و ایده‌های خود در این نمایشگاه غرفه داده نشد؟ یا اینکه چرا از آیتم‌ها و سازه‌های هنری بهتر استفاده نکردید؟ من هم دائماً به دوستان گفته‌ام که هدف ما انتقال دانش ساماندهی و مدیریت مساجد به افراد ذیربط بوده است. ما دنبال این نبودیم که «مسجد» و برنامه‌های آن را را به نمایش بگذاریم بلکه فقط به دنبال نشان‌دادن نحوه مدیریت آن بودیم. این نمایشگاه عمومی نبود و طبیعتاً مخاطب خاص و تخصصی داشت. گرچه اگر کسی از عموم مردم می‌خواست به نمایشگاه بیاید، ما ممانعتی نکردیم چه اینکه بعضی از مردم عادی هم آمدند اما دعوت عمومی نکرده بودیم. مخاطب کسانی بودند که قرار بود مسجد را مدیریت یا ساماندهی کنند، مثل نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها یا مسئولان‌ سازمان‌ها و نهادهای مرتبط. در طول برگزاری نمایشگاه، ائمه جمعه و جماعات از 29 استان کشور که بیش از 20 نماینده ولی فقیه نیز در میان آن‌ها بود، از نمایشگاه بازدید کردند. یکی از ائمه جمعه به من می‌گفت که ما فکر نمی‌کردیم مدیریت مسجد اینقدر تخصصی باشد در حالی که برای فعال‌کردن کارکردهای مسجد باید نگرش سیستمی و تشکیلاتی به نحوه اداره آن داشت.

ما به دلیل کوتاه‌بودن ایام نمایشگاه نمی‌توانستیم از همه ائمه جماعت مساجد استان تهران دعوت کنیم اما از شورای نواحی مرکز رسیدگی رسیدگی به امور مساجد که ائمه جماعت نخبه و تأثیرگذار هر ناحیه محوسب می‌شوند، دعوت کردیم و این همکاران به دقت از نمایشگاه بازدید کردند. مسئولان ادارات مرتبط با مسجد نیز از شهرستان‌های استان تهران به نمایشگاه آمدند. اقبال مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه نشان می‌دهد توانستیم تا حد زیادی ذهنیت متولیان نهادها و ادارات مرتبط با مسجد به سمت مدیریت تخصصی و سیستمی مسجد سوق دهیم.

نمایشگاه دائمی و تور مجازی مسجد

یکی از برنامه‌های آتی ما این است که نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد به شکل دائمی در ساختمان محراب ایجاد شود، در حال حاضر در حال تدارک مقدمات آن هستیم تا بتوانیم نمایشگاهی با این محتوا و حتی تخصصی‌تر برپا کنیم؛ در نمایشگاهی که برگزار شد ما به دو مقوله ساماندهی و مدیریت مساجد پرداختیم اما در نمایشگاه دائمی، فقط به مقوله مدیریت می‌پردازیم. همچنین در بحث‌هایی مثل نظام مدیریت فرهنگی، الگوهایی جزئی‌ و تخصصی‌تر مثل مسجد و بانوان، مسجد و نوجوان، مسجد و مدرسه و ...در قالب اینفوگرافی ارائه می‌شود. همچنین بحث تور مجازی نمایشگاه را در پیش داریم، با عکس‌های سه‌بعدی که همکاران ما از نمایشگاه تهیه کردند و صدایی که از راویان ضبط شده است، به زودی این تور مجازی، رونمایی و در پایگاه اینترنتی مسجد بارگذاری می‌شود. همه کسانی که نتوانستند از نمایشگاه بازدید کنند، می‌توانند با مراجعه به این تور در جریان جزئیات مطالب ارائه‌شده در نمایشگاه قرار بگیرند.

یک نمایشگاه سیار نیز برای استان‌ها مدنظر داریم تا بتواند دانش مدیریت مسجد را به بدنه فعالان مسجدی در استان‌های کشور منتقل کند. در حال حاضر، در 14 استان کشور ذیل دفتر نمایندگی ولی فقیه، مرکز رسیدگی به امور مساجد شکل گرفته است اما فقط سه یا چهار استان مثل خراسان رضوی و اصفهان به شکل سیستمی کار می‌کنند. این مراکز باید تقویت شوند و در عین حال، یک نگرش درستی هم وجود دارد که نباید برای مدیریت صحیح مسجد، اصطلاحاً به سمت گسترش دفتر و دستک‌ها نرویم، تدابیری در حال اندیشیدن است که اگر بنا باشد الگوهای مدیریت تخصصی مسجد در استان‌ها اجرایی شود چه سخت‌افزاری نیاز دارد.

مهجوریت مسجد در سیاستگذاری‌ها

مشکل اساسی در کشور ما این است که با وجود آنکه امام(ره) می‌فرمودند مسجد، محور فعالیت‌های اجتماع است و مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند مسجد، هسته مقاومت است اما در سیاستگذاری‌ها و کارهای اجرایی مسئولان، شاهد آن هستیم که مسجد بسیار مهجور واقع شده است. با اینکه انتظارات از مسجد بالاست و همه اقشار مردم انتظار دارند، مسجد از آن‌ها دستگیری کند اما سیاستگذاری‌هایی که شایسته مسجد باشد و حق مطلب را ادا کند، تاکنون انجام نشده است. هر وقت زلزله رخ می‌دهد از همه جا صدا بلند می‌شود که چرا مردم را در مسجد اسکان نمی‌دهند! اما تا به حال یک بار نشده مدیریت بحران بگوید با مسئولان مسجدی برای مدیریت شرایط بحرانی جلسه بگذاریم. مسجدی که امکانات سرمایشی، گرمایشی و امنیت سازه‌ای نداشته باشد، چگونه می‌تواند مردم را در شرایط بحرانی اسکان دهد؟ کاری که ما می‌توانستیم برای مسجد انجام دهیم این بود که دانش مدیریتی مسجد را تدوین کنیم و از نقدهای آن نیز استقبال می‌کنیم.

در طول برگزاری نمایشگاه نیز نقدهای مختلفی از سوی ائمه جماعت وارد شد که حتماً از آن‌ نظرات استفاده می‌کنیم، مثلاً توجه بیشتر به بصیرت سیاسی برای ائمه‌جماعت، آموزش‌ مهارت‌های امام جماعت و ...از نکات جالبی بود که مطرح شد. یکی از بازدیدکنندگان می‌گفت یک امام جماعت باید نحوه خواندن نماز میت و دعای سفره بداند، روش حل اختلاف را بشناسد و ...، این‌ مهارت‌ها جزئی اما مورد انتظار مردم است که می‌تواند در الگوی مهارت‌های امام جماعت لحاظ شود. برخی نیز نقدهای کلان وارد کردند که نگاه حکومتی به مدیریت مسجد نداشته باشیم که به نظر من این دسته نقدها وارد نیست، لازم است در این زمینه توضیح بیشتری بدهم، چرا که ما معتقدیم مسجد، مردمی بوده و باید مردمی بماند، اما حاکمیت اسلامی حتماً نسبت به مسجد، وظایفی دارد. این نمایشگاه و الگوهای ارائه‌شده در آن به خوبی نشان داد که چگونه می‌توان وظایف حکومت اسلامی در جنبه آموزش و تکریم کارگزاران مسجد و نظارت بر مسجد را اجرایی کرد و در عین حال، مسجد را مردمی نگاه داشت.

انتهای پیام

captcha