برگزیدگان جایزه علمی کنز معرفی شدند
کد خبر: 3763372
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰

برگزیدگان جایزه علمی کنز معرفی شدند

گروه جامعه ــ آیین پایانی رقابت علمی کنز که جزء برنامه‌های جنبی جایزه مصطفی(ص) است، همراه با تجلیل از نفرات برگزیده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین پایانی رقابت علمی کنز که جزء برنامه‌های جنبی جایزه مصطفی(ص) است، امروز ۲۱ آبان ماه، همراه با تجلیل از نفرات برگزیده در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

برگزیدگان جایزه علمی کنز معرفی شدند

در ابتدای این مراسم، سهراب‌پور، رئیس شورای داوری رقابت کنز به ارائه گزارشی از روند طی شده پرداخت و گفت: جایزه علمی مصطفی(ص) که تاکنون موفق به برگزاری دو دوره شده است، در بخش‌های جنبی نیز فعالیت‌هایی را ترسیم کرده است که از جمله آنها می‌توان به رقابت علمی کنز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای اولین دوره رقابت‌های علمی کنز هزار و ۴۵ نفر از ۱۵ کشور مسلمان، ۵۹۱ اثر را به این دوره از رقابت‌ها ارسال کرده‌اند، گفت: در حوزه سلامت ۱۵۲ اثر، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۳۶ اثر، در حوزه آب و محیط زیست ۱۵۴ اثر، در بخش انرژی ۹۵ اثر و در بخش اقتصاد ۵۴ اثر به این دوره از رقابت‌ها ارسال شد.

سهراب‌پور با بیان اینکه از هر پنج حوزه سه نفر به عنوان برگزیدگان این دوره از رقابت‌ها انتخاب می‌شوند، گفت: شرکت‌کنندگان در این دوره از رقابت‌ها از کشورهای ایران، عمان، مالزی، پاکستان، عراق، افغانستان، سوریه، فلسطین، اردن، تونس، بنگلادش، اندونزی، نیجریه، مصر و قزاقستان بوده است.

وی در تبیین ارزیابی آثار صورت گرفته، گفت: هیئت داوران ۱۰ درصد آثار را عالی، ۶۰ درصد را خوب و ۳۰ درصد الباقی را فاقد کارآیی معرفی کردند. همچنین ۷۰ درصد شرکت کنندگان از آقایان و ۳۰ درصد از بانوان بودند.

سهراب‌پور با اشاره به این مطلب که شرکت‌کنندگان در این دوره از رقابت‌ها از دانشجویان، محققان و اساتید با کمتر از ۴۵ سال سن بودند، اظهار کرد: ۷۵۳ نفر از شرکت‌کنندگان دانشجو و پژوهشگر و ۲۹۲ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها بوده‌اند.

در ادامه این مراسم،  صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز به ایراد سخنانی پرداخت و با بیان اینکه برگزاری امثال این گردهمایی‌ها، مشوق جوانان برای علم‌آموزی است و می‌تواند عاملی مهم در رشد و پیشرفت کشور باشد، گفت: اگر جایگاه علم و عالم را به درستی تبیین کرده و زمینه‌های لازم برای دستیابی به علم را فراهم کنیم، ثمرات ارزشمندی عایدمان می‌شود.

وی علم را قدرت خواند و گفت: در این دنیای وانفسا یک قدرت استکباری به اعتبار قدرت علمی است که زورگویی می‌کند. اگر بخواهیم در چالش بین حق و باطل حقانیت را به کرسی بنشانیم، باید از ابزار علم نیز استفاده کنیم.

صالحی جایزه مصطفی را بستر خوبی برای رشد علم  دانست و گفت: این رقابت‌ها به ایران در بین کشورهای اسلامی جایگاه ویژه‌ای بخشید‌ه است.

مهدی صفاری‌نیا، دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) نیز در بخش دیگری از این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: هدف بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) ایجاد شبکه‌سازی نخبگان است تا با تعامل بیشتر باعث هم‌افزایی علم و فناوری در جهان اسلام شویم.

وی به برگزاری سه دوره از مسابقات دانش‌آموزی نور اشاره کرد و گفت: این مسابقه به منظور تقویت خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزی برگزار می‌شود؛ تاکنون نیز طی سه دوره، شش هزار اثر علمی از سوی دانش‌آموزان ارسال شده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های علمی دانشجویان اشاره و اظهار کرد: در همین راستا اولین دوره رقابت علمی کنز نیز ذیل جایزه علمی مصطفی(ص) برگزار شد.

صفاری‌نیا تامین تمامی منابع فعالیت‌های بنیاد جایزه مصطفی(ص) را توسط خیرین و واقفین اعلام و با بیان اینکه این امر یک حرکت خودجوش و غیردولتی است، گفت: موزه هنر مصطفی(ص) طی سال آینده راه‌اندازی می‌شود. تاکنون ۲۰ اثر از هنرمندان برجسته با محوریت تمدن اسلامی به موزه اهدا شده است.

در پایان این مراسم نفرات برگزیده رقابت علمی کنز معرفی شدند. بدین ترتیب در حوزه سلامت، سعید بهزادپور، در حوزه فناوری ارتباطات، محمدمهدی کیانی، در حوزه آب و محیط زیست، صادق صادق‌زاده، در حوزه انرژی، بهنام مستاجران از ایران و در حوزه اقتصاد، عبدالرحیم عبدالصمد از مالزی به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.

سه نفر برنده نهایی نیز سعید بهزادپور، نفر اول، صادق صادق‌زاده، نفر دوم و  قدیانی، نفر سوم انتخاب شدند.

همچنین به سه نفر از کشور مالزی و یک نفر از کشور پاکستان در حوزه محیط زیست دیپلم افتخار اعطا شد.

انتهای پیام

captcha