اقتدار جامعه اسلامی در گرو دفاع تمام مذاهب از مکتب اسلام است
کد خبر: 3763334
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
حجت الاسلام مختاری:

اقتدار جامعه اسلامی در گرو دفاع تمام مذاهب از مکتب اسلام است

گروه جامعه ــ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه اقتدار جامعه اسلامی زمانی ظهور می‌کند که تمام مذاهب از مکتب حیات‌بخش اسلام دفاع کنند، گفت: اگر جامعه اسلامی آرامش، امنیت و آسایش می‌خواهد باید به وحدت همه‌جانبه پیروان مذاهب اسلامی دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، ظهر امروز دوشنبه، ۲۱ آبان ماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌ها و گزارش فعالیت‌های این دانشگاه در طول مدیریت جدید آن گفت: بنیان‌گذار پروژه تقریب مقام معظم رهبری است؛ ایشان از طلایه‌داران وحدت و اتحاد میان ادیان توحیدی و کشور‌های مسلمان است و این مجمع حاصل تدبیر ایشان است تا به شکل عالمانه‌ای به مسئله وحدت از همه ابعاد و به لحاظ علمی و نظری پرداخته شود.
 
وی با تأکید بر اینکه مأموریت دانشگاه مذاهب اسلامی بسیار حساس و پیچیده است، تصریح کرد: برای اینکه در راستای تنویر افکار عمومی به شکل علمی بتوانیم گام برداریم، اساتید و دانشجو‌هایی را تربیت می‌کنیم که این رسالت را بتوانند به خوبی انجام دهند. این دانشگاه امروز وحدت و یکپارچگی را به لحاظ علمی در جواع اسلامی نهادینه می‌کند، بر همین اساس از نخبگان و عالمان جامعه‌شناختی به صورت ویژه بهره می‌بریم.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه تنویر افکار عمومی وظیفه‌ای است که بر دوش همه عالمان دین و کسانی است که بیش از پیش در پروژه‌های گوناگون اسلامی به طور ویژه حضور فعال دارند، گفت: اگر اتحاد بین مذاهب اسلامی شکل بگیرد قطعاً کشور‌های اسلامی استفاده بهینه‌ای از پرتو ایجاد مذهب می‌برند، از طرفی پرتو مأموریتی که قرآن کریم به عالمان دینی تأکید کرده است، روشن و ایجاد می‌شود.
 
حجت‌الاسلام مختاری با بیان اینکه اقتدار جامعه اسلامی زمانی ظهور و بروز پیدا می‌کند که همه از اسلام به صورت متحد دفاع کنند، تصریح کرد: قرآن کریم در آیات متعددی این مسئولیت را بر دوش مسلمانان گذاشته و در سایه این وحدت است که سلطه بیگانگان و دشمنان اسلام و استعمار به صورت کامل برداشته می‌شود.
 
وی ادامه داد: با این اتحاد رفتار خصمانه‌ای که در مقابل اسلام است، مسلماً از بین می‌رود و برچیده خواهد شد؛ لذا اگر جامعه اسلامی آرامش، امنیت و آسایش را می‌خواهد باید به وحدت همه‌جانبه پیروان مذاهب اسلامی دست پیدا کند.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اضافه کرد: مسلمانان جهان با افکار و زبان‌های مختلف و در کشور‌های خودشان در صورتی که این اتحاد شکل بگیرد می‌توانند در برابر دشمنان و استکبار جهانی ایستادگی کنند؛ خیرخواهی و امر به معروف در گرو اتحاد مسلمانان است که در قران کریم از آن به عنوان «بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ» یاد می‌شود.
 
حجت‌السلام مختاری بیان کرد: در قرآن کریم بر تمسک به ریسمان الهی، حبل الهی و اصول مشترک اسلامی تأکید شده است و در این میان دانشگاه مذاهب اسلامی در راستای فرامین الهی به شکل علمی مأموریت خودش را برای تحقق این زمینه دنبال می‌کند.
 
فرصتی برای وحدت همدلانه بین مسلمانان
وی در ادامه به سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: این کنفرانس می‌تواند فرصت و وسیله‌ای برای وحدت همدلانه بین مسلمانان و نمایشی از اقدامات آنان در برابر استکبار جهانی باشد. این کنفرانس آذرماه همزمان با هفته وحدت و با حضور میهمانان برجسته داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه این دانشگاه در وحدت مذاهب اسلامی به ویژه در میان جوانان نقش‌آفرینی بسیاری دارد اظهار کرد: امروز کار علمی و فرهنگی در میان جوانان اهمیت فراوانی دارد، بر همین اساس برگزاری کرسی‌های تقریبی یکی از وظایف دانشگاه مذاهب اسلامی است که می‌تواند ارتباط جوانان جهان اسلام را تقویت کند.
 
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام مختاری در ادامه به معرفی این دانشگاه و برنامه‌های آن پرداخت و گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی با عمر ۲۵ ساله‌ای که دارد شاید انتظار بود، در رأس دانشگاه‌های جهان اسلام قرار بگیرد، اما این دانشگاه در سطح کشور نیز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه مذاهب اسلامی یک فرصت برای تحقق اهداف نظام و اندیشه‌های مقام معظم رهبری به شمار می‌رود، بیان کرد: در ابتدای مسئولیت بنده واحد خواهران در حال تعطیلی بود، اما با کار جهادی روابط عمومی و معاونین، استقبال فوق‌العاده‌ای از دانشگاه صورت گرفت. همچنین این دانشگاه در ۳ استان فعال بود که جذب حداقلی داشت.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: این دانشگاه، تنها مرکزی است که کلاس‌های فقه شافعی را برای دانشجو‌ها تدریس می‌کند و قسمت جالب در این کلاس‌ها این است که اساتید شیعه‌ای در دانشگاه مذاهب وجود دارند که به دانشجو‌های سنی درس می‌دهند و عکس این مورد نیز در دانشگاه وجود دارد.
 
افتتاح شعب جدید دانشگاه مذاهب در هفته وحدت
حجت‌الاسلام مختاری از تأسیس شعب جدید این دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به مکاتبات علمای کشور، ۴ شعبه جدید را برای دانشگاه مذاهب تأسیس کردیم که در هفته وحدت افتتاح خواهند شد؛ به عنوان مثال واحد قم در تحصیلات تکمیلی دانشجو و نخبگانی را برای جامعه دینی پرورش می‌دهد، همچنین در شهر‌های گلستان، گنبد کاووس، ارومیه و قم این دانشگاه‌ها فعالیتشان را به زودی آغاز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد مأموریت دانشگاه مذاهب برون‌مرزی است، ادامه داد: در سال ۹۶ بیش از ۱۲۰ دانشجو از ۱۲ ملت از کشور‌های همسایه و آفریقایی در دانشگاه مذاهب ثبت‌نام کردند که در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند؛ به فرموده مقام معظم رهبری، دانشگاه مذاهب اسلامی باید در تراز دانشجو‌های جهان اسلام قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: امروز با بیش از ۳۰ کشور جهان تفاهم‌نامه همکاری داشته‌ایم و هیئت‌هایی از اساتید دانشگاه‌های دو طرف تعامل علمی داشته‌اند. همچنین این دانشگاه در اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام و دانشگاه‌های مجازی جهان عضو شده است که به معرفی دانشگاه در عرصه بین‌الملل هم کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام مختاری با تأکید بر اینکه دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند مرجعیت علمی را برای همه مسلمانان با گرایش‌های مختلف کسب کند، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا فضای دانشگاهی مطلوبی درون این دانشگاه ایجاد شود. اعتبار مدرک این دانشگاه در کشور‌های مختلف مورد تأیید است.

وی در ادامه با بیان اینکه دیدار‌ها و ملاقات‌هایی را با مسئولان دانشگاه‌های مختلف در روسیه، آمریکای جنوبی، آسیا، اروپا و برخی کشور‌های دیگر داشتیم، گفت: این دیدار‌ها با هدف این بود که بتوانیم دانشگاه مذاهب را به عنوان یک نمونه عملی برای همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان مذاهب اسلامی و پیروان ادیان الهی معرفی کنیم.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به موضوع افراط‌گرایی، تکفیر و همچنین کنفرانس بین‌المللی دین و مقابله با خشم به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهان اسلام پرداخت، تصریح کرد: امروز برای تنویر افکار جامعه، پیشگیری از تکفیر و افراط‌گرایی نیاز به کار‌های علمی فکری و نظری داریم. معتقدیم مقابله با افراط و تکفیر امروز از راه علمی و آکادمیک میّسر است. بر همین اساس برنامه‌ها و فعالیت‌های متعددی را با کشور‌های مخلف از جمله روسیه برگزار خواهیم کرد.
 
انتهای پیام
captcha