انتشار کتاب با محوریت سنت‌های عزاداری غیرمسلمانان در هند
کد خبر: 3762896
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰

انتشار کتاب با محوریت سنت‌های عزاداری غیرمسلمانان در هند

گروه بین‌الملل ــ کتاب با موضوع سنت‌های عزاداری غیرمسلمانان در حیدرآباد هند منتشر می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ فرقه‌ای از هندوها به نام برهمن، معتقد هستند که نیاکان آنها برای حمایت از امام حسین(ع) به کربلا رفته بودند که متاسفانه پس از شهادت حضرت به آن منطقه رسیدند. علاوه بر این گروه، هندوهای دیگر نیز نسبت به شهدای کربلا و امام حسین (ع) ارادت خاصی دارند. در همین راستا سنتی در بین هندوها وجود دارد که هر ساله به برپایی عزاداری و سینه‌زنی در این ایام می‌پردازند.

نماینده ولی فقیه در هندوستان در گفت‌وگو با ایکنا، از انتشار یک کتاب با محوریت سنت‌های عزاداری غیرمسلمانان در حیدرآباد (یکی از شهرهای بزرگ هند) در آینده خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار، سمیناری پیش از ایام محرم برگزار و در آن به سنت‌های عزاداری غیرمسلمانان در حیدرآباد پرداخته شد. این سمینار حائز اهمیت بسیار بود و بر همین مبنا نیز کتابی با همین موضوع منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌‌پور به تهیه فیلم از مراسم ویژه غیرمسلمانان در استان تلنگانا (یکی از استان‌های جدید هند که در سال 2014 تشکیل شد) به مناسبت ماه محرم خبر داد که در قالب مستند آماده‌سازی می‌شود و افزود: در حدود 80 ـ 90 هزار نفر در این مراسم شرکت می‌کنند. این مراسم ویژه غیرمسلمانان است و به مدت سه روز برگزار شد.

به گفته مهدوی‌پور، در راستای برپایی مراسم‌های مذهبی، هر سال برنامه‌ای با حضور صد هزار نفر در اتراپردیش (استانی در شمال هند)  برپا می‌شود و 90 درصد افراد شرکت‌کننده در این مراسم را هندوها تشکیل می‌دهند. بر این اساس، لازم بود که گزارش تصویری و مستند خاصی از این منطقه تهیه شود که این کار صورت گرفت و هم اکنون در دست آماده‌سازی است. اعزام مبلغ به این منطقه در موسم اربعین از دیگر فعالیت‌هایی است که صورت می‌گیرد.

وی سپس به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در ماه محرم و صفر امسال پرداخت و گفت: اعزام مبلغ به مناطق محروم و روستاهای دورافتاده از جمله فعالیت‌هایی است که از سوی نمایندگی ولی فقیه در هندوستان صورت می‌گیرد. این مناطق به دلیل محرومیت، امکان دعوت از مبلغان را ندارند؛ در حالی که در شهرها این کار به صورت خودجوش انجام می‌شود.

نماینده ولی فقیه در هندوستان ادامه داد: پیش از فرا رسیدن محرم، نسبت به برپایی نشست‌های یک روزه برای مبلغان اقدام کردیم. این نشست‌ها در راستای توجیه مبلغان و همفکری با آنان و اینکه به چه موضوعاتی در حین تبلیغ بپردازند برگزار شد. همچنین درباره برگزاری هدفمند و جهت‌دار عزاداری و استفاده از فرصت محرم به منظور آگاهی‌بخشی به مسلمانان در این نشست‌ها صحبت شد. حفظ اتحاد، وحدت و همدلی از دیگر موضوعات مطرح در این باره بود.

وی همچنین از برپایی چند کارگاه برای انجمن‌های عزاداری یاد و اظهار کرد: از جمله این رویدادها می‌توان به برپایی 4 کارگاه ویژه انجمن‌های عزاداری اهل سنت در بنگال غربی (یکی از استان‌های شمال شرقی هند) یاد کرد. در حدود هزار نفر در این کارگاه‌ها شرکت کردند. این موضوع به همت والای اهل سنت در برخی از مناطق هند مربوط می‌شود که بنگال غربی از جمله این مناطق است.

حجت‌الاسلام مهدوی‌پور از حضور مبلغان در جلسات عزاداری دانشجویان ایرانی در شهرهای بنگلور، میسور، پونا و برخی از شهرهای دیگر هند یاد و بیان کرد: این اقدام به منظور استفاده بهینه از جلساتی که توسط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان برگزار می‌شود صورت گرفت. در این راستا 5 مبلغ حضور پیدا کردند.

وی، کمک به رایزنی فرهنگی برای برپایی مراسم‌های محرم و صفر ویژه ایرانیان در دهلی را دیگر فعالیت‌ این دفتر نمایندگی برشمرد و ادامه داد: در پایان ماه صفر نیز جلسات خوبی برگزار شد. انتشار دو ویژه‌نامه محرم از دیگر اقداماتی بود که صورت گرفت. در همین راستا ویژه‌نامه‌ای بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب و امام خمینی نیز منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدوی‌پور اظهار کرد: حدود شش کتاب درباره محرم و عاشورا به زبان‌های اردو، هندی و انگلیسی نیز چاپ و پاسخ به شبهات درباره عزاداری‌ها نیز در این کتاب‌ها ارائه شده است. در ادامه فعالیت‌های مذهبی، با شبکه تلویزیونی « Zee TV» نیز همکاری و برنامه‌هایی ضبط و از این شبکه پخش شد. انجمن هفتاد و دو تن از شهدای کربلا نیز به برگزاری مراسم سوگواری در بنگال غربی پرداخت که 40 هزار نفر در آن شرکت کردند.

وی از برپایی چهار سمینار درباره عاشورا و امام حسین(ع) یاد کرد و افزود: مراسم سخنرانی در این سمینارها، یکی از برنامه‌ها برای بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی محرم و صفر بود. برنامه «یوم الحسین» در مرکز اسلامی دهلی نیز در همین راستا برگزار شد.

گفتنی است، در كشور هند، هندوها و غیرمسلمانان با دیدن سوگواری‌، نوحه‌سرایی و برپایی محافل حزن از سوی مسلمانان، متأثر می‌شوند و با مسلمانان در این مراسم همراهی‌ می‌كنند که این اقدام هر ساله به شکل سنت عزاداری توسط آنان به اجرا در می‌آید. این تاثیرپذیری به حدی است که حتی هندوها در بعضی شهرها و مناطق، ساختمان‌هایی را ساخته و وقف امام حسین(ع) كرده‌اند. آنان به تقلید از مسلمانان، نام این مراکز را حسینیه گذاشته‌اند و در آنجا به سوگواری می‌پردازند.

در همین راستا، مسلمانان و هندوهای غیرمسلمان طی ایام محرم در حیدرآباد (یکی از شهرهای هند) عزاداری می‌كنند. بزرگان قوم‌های مختلف، دست و پای خود را با زنجیرهای آهنی می‌بندند و چند نفر از خدمت‌گزاران خود را به این کار می‌گمارند كه سر زنجیرها را بگیرند و آنان را مانند اسرای کربلا به مجلس عزای امام حسین بكشانند.

انتهای پیام

captcha