شمارگان اندک آثار قرآنی در تازه‌های نشر هفته پایانی مهر
کد خبر: 3758016
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱

شمارگان اندک آثار قرآنی در تازه‌های نشر هفته پایانی مهر

گروه ادب ــ کتاب‌هایی مانند «قرآن کریم»، «به سفارش مادرم»، «طائر قدسی» و ترجمه و شرح «نهایة الحکمة» در هفته چهارم مهرماه از مهم‌ترین موضوعات تازه‌های نشر در حوزه دین و قرآن است، اما نکته مهم درباره شمارگان اندک این کتاب‌ها است.

شمارگان اندک آثار قرآنی در تازه‌های نشر هفته پایانی مهربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در هفته چهارم مهرماه کتاب‌هایی با موضوع دینی و قرآنی راهی بازار نشر شدند که ازجمله این کتاب‌ها می‌توان به «بهار باغ دانایی»، «جایگاه والدین در اسلام و سایر ادیان»، «درآمدی بر سبک زندگی از منظر اسلام»، «طائر قدسی» و «قرآن کریم» اشاره کرد که در ادامه گزیده‌ای از این آثار معرفی شده است.

«القرآن الکریم»

قرآن کریم با خط «عثمان طه» و ترجمه حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان که از سوی انتشارات «راه بیکران» به چاپ رسیده، دارای شمارگان 500 نسخه است. از ویژگی‌های ترجمه این استاد اخلاق و قرآن می‌توان به ساده‌نویسی، همه‌فهم‌بودن و دارای نثر قوی اشاره کرد، همچنین این ترجمه از نوع تطبیقی است.

«بهار باغ دانایی»

کتاب «بهار باغ دانایی» تأثیر مفاهیم سوره حمد بر کلام و سیره امیرالمومنین(ع) را بررسی کرده است. این اثر به قلم ربابه خاکساریان در هشت فصل گردآوری شده است. در این اثر به عناوینی چون تأثیرات قرآن کریم بر سیره و زندگی امام علی(ع)، توحید و معاد در کلام و سیره امام علی(ع)، نبوت، امامت و عدل در کلام و سیره امام علی(ع)، حمد، عبادت، رحمت و مهربانی و عبرت از تاریخ در کلام و سیره امام علی(ع) پرداخته شده است.

ناشر این کتاب، «نارگل» است و با شمارگان 150 نسخه و بهای 8 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«جایگاه والدین در اسلام و سایر ادیان»

کتاب «جایگاه والدین در اسلام و سایر ادیان» به بررسی مقایسه‌ای جایگاه والدین در اسلام، یهود و مسیحیت پرداخته و سیدجلیل احمدی آن را به نگارش درآورده و انتشارات «نویسندگان پارس» آن را با شمارگان هزار نسخه و بهای 18 هزار و 500 تومان روانه بازار نشر کرده است.

این کتاب در شش فصل تدوین شده و «جایگاه والدین در اسلام»، «حکایات احسان به والدین»، «جایگاه والدین، زن و خانواده در یهود» و «جایگاه والدین در مسیحیت» را بررسی کرده است. نویسنده در این کتاب وجه تمایز بارز میان ادیان این است که تنها در قرآن کریم زن در ماهیت انسانی با مرد یک‌سان و برابر دانسته شده است و تنها به دلیل تناسب تشریع با تکوین و براساس توانمندی‌های خاص هر یک از زن و مرد، با هدف ایجاد مودت و رحمت و تأمین مصالح خانواده، قوامین را به مرد اعطا کرده و زن را به هم‌یاری با مرد و اطاعت از مرد در چهارچوب تعالیم الهی ملزم کرده است.

«درآمدی بر سبک زندگی از منظر اسلام»

کتاب «درآمدی بر سبک زندگی از منظر اسلام» نوشته محمدحسین مختاری؛ استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه از سوی انتشارات دانشگاه مذاهب اسلامی با شمارگان هزار نسخه و قیمت 20 هزار تومان چاپ و منتشرشد.

الگوهای فراگیری که آیات و روایات برای زندگی تعریف می‌کنند، همان سبک زندگی اسلامی است. شناخت چیستی مقوله سبک زندگی و تحقق آن، تمدن نوین اسلامی را موجب خواهد شد. پیگیری دقیق و حساب شده برای بومی سازی مقوله سبک زندگی، نیازمند همفکری نخبگان در جامعه اسلامی است. طرح مباحث نرم‌افزاری و بازتولید معارف اسلامی در جامعه و استقرار و تحقق سبک زندگی اسلامی، مهم‌ترین شاخصه در این امر است.

«در مکتب مصطفی»

کتاب «در مکتب مصطفی»؛ جستاری علمی درباره سیره تربیتی شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده، به‌عنوان الگوی تربیت نیروی انسانی در تشکل‌های مردمی است که در واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده است. مصاحبه‌های این کتاب توسط محمدمهدی رحیمی و تحقیق و تالیف آن توسط جمال یزدانی انجام شده و انتشارات «مجله راه» آن را منتشر کرده است.

«به سفارش مادرم»

کتاب «به سفارش مادرم» به سفارش مجموعه هنری خیمه و با مجموعه عکس‌های مستند عزاداران حسینی در مراسم پیاده‌روی اربعین سیدالشهدا(ع) از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف توسط عکاسان وهب رامزی، عبدالمجید قوامی، روح‌الله خسروی و شهره بهرامی ثبت شده است.

نویسنده در بخشی از کتاب می‌نویسد؛ در این سال‌ها، مادرم از بین سفرهایی که نمی‌توانست برود، بیشتر از همه سفر به عراق در ایام اربعین را دوست داشت. مادرم دوست داشت به عراق سفر کند و در هنگامه پیاده‌روی آدم‌ها حضور داشته باشد و بخشی از تاریخی باشد که این سال‌ها در حال رقم خوردن است. من اما دوست نداشتم هیچ وقتی از سال به عراق سفر کنم؛ خاصه در ایام اربعین. اما مادرم وقتی شنید که رفقای عکاسم من را به این سفر دعوت کرده‌اند تا با آنها به عراق بیایم و روی عکس‌هایی که آنها از این سفر می‌گیرند، چیزی بنویسم، مشتاق‌تر از همیشه، خواست تا من به جای او به این سفر بروم.
این اثر در ۳۲۸ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه در قطع وزیری و با قیمت ۳۶۰ هزار ریال توسط انتشارات آستان قدس رضوی روانه بازار شده است.

«طائر قدسی»

کتاب «طائر قدسی» سیزدهمین کتاب از مجموعه «مدافعان حرم» انتشارات روایت فتح است که با شمارگان 2200 نسخه و قیمت 18 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. مریم عرفانیان نگارنده این اثر به زندگی داستانی شهید امین کریمی پرداخته است. این شهید حین انجام مأموریت در حومه شهر حلب در سوریه در دفاع از حرم مطهر حضرت زینب(س) و در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به دست نیروهای تکفیری در کشور سوریه به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

ترجمه و شرح «نهایة الحکمة»

ترجمه و شرح کتاب «نهایة الحکمة» اثر علامه طباطبایی به قلم حجت‌الاسلام حسن کرمی از سوی انتشارات «حقوق اسلامی» منتشر شد. در این کتاب با استفاده از روش‌های آموزشی جدید و شرح و تبیین مطالب در قالب مثال و نمودار امکان فهم ساده‌تری را برای طلاب و دانشجویان و علاقه‌مندان به فلسفه مهیا کرده است. اعراب‌گذاری متن عربی کتاب و بهره‌­گیری از نظرات علامه شهید مطهری در شرح مطالب فلسفی از ویژگی‌های این کتاب است. این اثر در سه جلد و توسط انتشارات حقوق اسلامی به چاپ رسیده است.

«کفایة الاصول»

کتاب «کفایة الاصول» با متن اعراب‌گذاری شده برای اولین بار از سوی انتشارات «حقوق اسلامی» روانه بازار نشر شد. اعراب‌گذاری این کتاب از سوی حجت‌الاسلام علی مددی و حجت‌الاسلام رحمت‌الله خالقی انجام گرفته است. در این کتاب متن «کفایة» با دقتی خاص حرکت‌گذاری شده و روند آموزش و مطالعه طلاب و دانشجویان را تسهیل می‌کند.

نکته قابل ذکر در انتشار کتب هفته آخر مهرماه شمارگان بسیار اندک این کتاب‌ها است و این موضوع حکایت از وضعیت بد نشر به ویژه در حوزه دینی و قرآنی دارد. گرانی کاغذ و ملزومات چاپ و به تبع آن افزایش بهای کتاب سبب شده مخاطبان رغبت کمتری به خرید کتاب داشته باشند و همین امر انگیزه ناشران و تاحدودی نویسندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام

captcha