موانع سخت را رفع و امور قرآنی را در «دیّر» پیش می‌بریم
کد خبر: 3752040
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
حافظ قرآن بوشهری از نبود کمک به موسسات قرآنی می‌گوید:

موانع سخت را رفع و امور قرآنی را در «دیّر» پیش می‌بریم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ محمد انگشتبه، حافظ کل قرآن استان بوشهر از آغاز حفظ آیات الهی می‌گوید و اینکه چگونه با کمترین امکانات فعالیت‌های قرآنی را در شهرستان دیّر پیش می‌برند.

رد نشود//از قرائت قرآن در صبحگاه مدرسه تا حافظ کل شدن و تأسیس مؤسسه قرآنیبه گزارش ایکنا؛ محمد انگشتبه، 32ساله و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک و فوق لیسانس رشته قرآن و علوم حدیث در حرفه ناظر خطوط لوله در شرکت نفت استان بوشهر مشغول فعالیت است.

وی از کودکی در مکتب‌خانه‌‌، قرآن را فراگرفته است. در زمان دانشجویی نیز به واسطه دوستی با دکتر رضا دیانت، حافظ کل قرآن کریم راغب به حفظ قرآن می‌شود. از سال 85 یعنی در سن بیست‌سالگی نیز طی دوسال و پنج‌ماه به‌ صورت شخصی و در منزل بدون کمک هیچ استادی و فقط با استفاده از راهنمایی‌های رضا دیانت، حافظ کل می‌شود.

وی از سال 86 فعالیت‌های قرآنی در مؤسسات را با برگزاری کلاس‌های قرآن آغاز کرد و توانست در سال 89 مؤسسه قرآنی نسیم سحر را در شهرستان دیر استان بوشهر تأسیس کند. در ادامه گفت‌وگوی این فعال قرآنی را با خبرنگار ایکنا می‌خوانید؛

- از برکات انس با قرآن در زندگی شخصی‌تان بگویید.

حفظ و قرائت قرآن در زندگی شخصی قاری، قطعاً بی‌نتیجه نیست و کمترین اثرش آرامش فکری و روانی است که تا قرآنی نباشی نمی‌توانی این آرامش را درک کنی. همچنین، انس با قرآن در انتخاب همسرم نیز نقش داشت و سعی کردم یک فرد قرآنی را به همسری انتخاب کنم و در حال حاضر همسرم حفظ را شروع کرده و یک جزء از قرآن را حفظ کرده است.

قبل از اینکه حافظ کل شوم، دوره‌های تجوید را گذرانده بودم. هرچند هنوز حرفه‌ای نشده بودم، اما در جلسات مقابله یا همان جزء‌خوانی که در ماه مبارک رمضان در بوشهر برگزار می‌شد، تلاوت می‌کردم و حتی گاهی از حفظ، قرآن می‌خواندم. همچنین، در دوران مدرسه نیز در رشته قرائت و اذان رتبه می‌آوردم و در دوران دبستان قرائت قرآن در صبحگاه مدرسه را برعهده داشتم.

- در جذب دوستانتان به قرآن نقش داشته‌اید؟

در زمان دانشجویی دوستان زیادی داشتم و دوستانم بعد از اینکه دیدن من توانستم درعرض دو سال حافظ شوم، آنها هم شروع کردند و الان حافظ کل هستند.

- از نحوه حفظتان بگویید.

در خانه و با برنامه‌ریزی خودم حفظ کردم و قبل از اذان صبح یا اذان ظهر، روزی یک صفحه حفظ می‌کردم و در نهایت هم مباحثه و مرورم را با دکتر رضا دیانت، دوست و راهنمای حفظم انجام می‌دادم. به واسطه برنامه‌ای که ریخته بودم، حفظ قرآن برای تحصیلم هیچ مشکلی به وجود نیاورد.

- در زمان فراغت از کار بیشتر کدام آیه را می‌خوانید؟

آیه 62 سوره یونس آیه‌ای است که در زمان ناراحتی می‌خوانم. در مشکلات و مسائل روزمره انسان‌ها بسیار دچار استرس و نگرانی می‌شوند، اما افرادی که قلبشان با خداست کمتر غمگین می‌شوند. ما اولیاء‌الله نیستیم و بالاخره غمگین می‌شویم و البته این آیه استرس و ناراحتیم را کم می‌کند.

- در زمان تلاوت از کدام قاری مصری تقلید می‌کنید؟

بیشتر از استاد محمد صدیق منشاوی تقلید می‌کنم؛ چرا که توصیه شده قرآن را با حزن بخوانید و استاد منشاوی بهتر می‌تواند حزن و اندوه را در صوتش نشان دهد.

رد نشود//از قرائت قرآن در صبحگاه مدرسه تا حافظ کل شدن و تأسیس مؤسسه قرآنی

- در رابطه با نحوه برگزاری کلاس‌های قرآن در مؤسسه نسیم سحر توضیح دهید.

در تمام فصول سال در مؤسسه کلاس‌های آموزش قرآن برای دختران و پسران برگزار می‌شود. کلاس‌های روخوانی، قرائت، تجوید و مفاهیم ویژه پسران و چهار کلاس حفظ، تجوید و روخوانی ویژه دختران داریم و شرایط سنی در ثبت‌ نام این کلاس‌ها به‌ گونه‌ای است که باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشند، لذا همه متربیان ما از هشت سال به بالا هستند.

- در رابطه با مکان و نحوه تأمین اعتبارات مؤسسه نسیم سحر توضیح دهید.

مکان مؤسسه اجاره‌ای است و از سوی نهاد خاصی هم حمایت نمی‌شویم. حتی سازمان تبلیغات اسلامی که به ما مجوز فعالیت داده است، حمایت نمی‌کند، هزینه‌هایمان نیز از شهریه کلاس‌ها تهیه می‌شود.

- مؤسسه قرآنی شهرستان دیر ویژه‌برنامه خاصی دارد؟

به علت اتمام زمان اجاره مکانمان چند ماهی مؤسسه تعطیل بود و آمادگی برای برگزاری برنامه‌های ویژه نداشتیم، اما در کل سفره احسان در ماه مبارک رمضان، عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم را داریم و برگزاری مراحل شهرستانی مسابقات قرآن شهرستان و نیز استان خود را داریم. برپایی همایش قرآنی در اردیبهشت‌ماه امسال در تالار فرهنگ شهر با حدود 200 قرآن‌آموز از جمله بهترین و موفق‌ترین برنامه‌های ما بوده است.

- توصیه شما به عنوان حافظ کل به افرادی که هنوز به سمت قرآن نرفته‌اند، چیست؟

کشور ما یک کشور مسلمان است و قرآن، کتاب واحد ملت ماست که حداقل کاری که ما در این زمینه می‌توانیم، انجام دهیم این است که با این کتاب الهی آشنا شویم که اگر آشنا بودیم این همه مشکل نداشتیم.

- چه درخواستی از مسئولان قرآنی کشور دارید؟

درخواست دارم تا افرادی را که به عنوان مسئولان فرهنگی – قرآنی در ادارات شهرها منصوب می‌کنند، حتماً از افراد قرآنی باشند؛ چراکه تا مسئول قرآنی نباشد درد قرآنیان را نمی‌داند و نمی‌تواند آن‌ها را درک ‌کند.

انتهای پیام

captcha