به گزارش ایکنا، ۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و از ۳۱ شهریور تا 6 مهرماه ادامه دارد.
در 31 شهريور 1359 رژيم بعثي عراق با تصميم و طرح قبلي و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامي جنگي تمام عيار را عليه ايران اسلامي آغاز کرد. جنگي نابرابر در شرايطي به ايران تحميل شد که از جانب استکبار جهاني بويژه آمريکا تحت فشار شديدی قرار داشت و در داخل کشور نيز جناحهای وابسته به غرب و شرق، با ايجاد هياهوی تبليغاتي و ايجاد درگيريیهای نظامی در صدد تضعيف نظام بودند و نيروهای نظامي نيز به خاطر تبعات انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهي را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.
آمريکا برای به سازش کشاندن جمهوری اسلامي و در نهايت تسليم آنها حمايت پنهان و آشکار خود را در کليه زمينههای سياسی، نظامی، اقتصادی و ... از رژيم بعثي عراق به اجرا گذاشت. از سوی ديگر نيز ابرقدرت ديگر جهان يعني شوروی که متحد عراق محسوب میشد، خصومتش را با نظام اسلامي که شعار نه شرقي و نه غربي را سرلوحه کار خود قرار داده بود و در جريان اشغال افغانستان توسط شوروی، اين تجاوز را محکوم کرده بود، بيش از پيش نمود.
ارتش عراق که براساس محاسبات خود از وضعيت داخلي و خارجي ايران، فتح يک هفتهای تهران را در سر ميپرورانيد، در روزهای نخست تجاوز، بدون مانعي جدی در مرزها تا دروازههای اهواز و خرمشهر پيش تاخت. تحت چنين شرايطي امام خمینی(ره) به خروش آمد و ندای ملکوتيش دلهای شيفتگان انقلاب و نظام را متوجه دفاع از کيان جمهوری اسلامی کرد؛ بطوريکه، نيروهای مردمي بدون امکانات و تجهيزات و حتی آموزشهای نظامي به مقاومت پرداختند.
عليرغم کارشکنيهای رئيسجمهور وقت بنيصدر، دفاع مقدس مردم مسلمان و انقلابي ايران شکل گرفت و نيروهای جوان و شهادت طلب به جبههها شتافتند. پس از شکلگيری اتحاد و انسجام در ميان نيروهای انقلابي و طرد نيروهای وابسته، حماسهای مقدس شکل گرفت که در تاريخ ايران اسلامي بيسابقه بود. حماسه دفاع مقدسی که برکات و دستاوردهای بينهايتي را برای ملت ايران به ارمغان آورد. جهاد و شهادت مردمان با ايمان و مخلص اين سرزمين، ستونهای نظام اسلامي را تا مدتها مستحکم کرد.
بیتردید، مقدسترین جهاد، جهادی است که به عنوان دفاع از حقوق انسانی صورت گرفته باشد. در جنگ تحمیلی، رژیم بعث عراق، جنگی ناخواسته را به کشور ما تحمیل کرد و با نادیده گرفتن استقلال سرزمین ما به ایران اسلامی تجاوز کرد. از این رو، مردم غیرتمند ایران، در دفاعی مقدس، از حق خود که دفاع از استقلال سرزمین و هویت دینی ـ ملی خود بود، دفاع کردند.
از جلوههای معنویت در دفاع مقدس، حالت تضرع، استغاثه و راز و نیاز عارفانه رزمندگان اسلام بوده است. دفاع مقدس، فرصت نمایش خالصانهترین و زیباترین مناجاتها و دعاها را پدید آورد. در کنار نماز و قرآن، دعا وسیله دیگری بود که یاد خدا را در دل رزمندگان زنده نگاه میداشت، به آنان قدرت روحی میبخشید و تحمل سختیهای نبرد را برای آنان آسانتر میساخت.
فرماندهان در سخنان خود درباره دفاع مقدس، به پایداری و مقاومت رزمندگان در عملیاتهای مختلف اشاره کردند و آن را از علتهای پیروزی لشکر اسلام برشمردهاند. سردار شهید، مهدی زینالدین، درباره مقاومت و ایستادگی و تأثیر آن در پیروزی میگوید: «تنها کسانی که در صحنه نبرد راست قامتاناند که به خداوند اتکال نمایند و با توکل بر او پیش بتازند. نه در سختیها و نه در پیروزیها، در هیچ کجا از یاد او غافل نشوند و محکم و مقاوم چون کوه بایستند و دشمن را از پای درآورند و این صفت فقط مخصوص رزمندگان اسلام است. در هیچ کجای دنیا آن کسانی که اعتقاد به خداوند و اعتقاد به معاد روز قیامت ندارند، نمیتوانند دارای چنین مقاومت و ایستادگی باشند. رمز پیروزی صحنه نبرد، مقاومت و ایستادگی است».
شجاعت فرماندهان، در دوران هشت سال دفاع مقدس، مثال زدنی بود. یکی از رزمندگان، از شجاعت سردار شهید مهدی باکری در عملیات فتحالمبین چنین سخن میگوید: «شب عملیات، هفت ساعت راه باید میرفتیم تا به منطقه می رسیدیم و دشمن را غافلگیر میکردیم. حدود شش ساعت راه رفته بودیم که یک دفعه متوجه شدیم راه را گم کردهایم. به شدت مضطرب شده بودیم. با چند نفر به جلو رفتیم تا راه را پیدا کنیم. من متوجه شدم یک نفر از جلو میآید. با خود گفتم حتما دشمن است. صدا کردم کیستی؟ گفت: من باکری هستم، فورا به عقب برگرد و نیروها را بیاور. شاید کسی باور نمیکرد او جلوتر از ما رفته، دشمن را دور زده و آمده بود ما را هم ببرد. بعد به ما گفت: نترسید، همه نیروهای دشمن خواب هستند».
از نمونههای بزرگواری رزمندگان در دفاع مقدس، خودداری از بمباران و گلوله باران مناطق مسکونی عراق بود. خلبانان و نیروهای توپ خانه میتوانستند مناطق مسکونی را به عنوان مقابله به مثل ناامن سازند و دشمن را با مشکلی جدی رو به رو کنند، ولی پایبندی آنان به ارزشهای اخلاقی، سبب میشد در طول هشت سال دفاع مقدس هیچ گاه از این حربه استفاده نکنند.
از ارزشهایی که رزمندگان اسلام در دفاع مقدس بدان متصف بودند، بیاعتنایی به دنیا و مظاهر فریبنده آن است. رزمندگان اسلام در دوران نوجوانی و جوانی و اوان ظهور خواستههای بیشمار مادی، به همه لذت های دل فریب دنیا پشت پا زدند و حضور در جبهه و دفاع از میهن و نظام اسلامی را برتر دیدند. بیگمان، بدون دل بریدن از دنیا و دل بستن به آخرت، رزمندگان هیچگاه توفیق آفرینش حماسههای سترگ و ماندگار دفاع مقدس را نمییافتند.
از عوامل پیروزی آفرین در صحنه نبرد، خطرها را به جان خریدن و به پیشواز مرگ سرخ رفتن است. ترس از مرگ و اشتیاق به زنده ماندن، با روح جنگ جویی و رزمندگی ناسازگار است. یکی از ارزشهایی که رزمندگان اسلام با تکیه بر آن توانستند پیروزیهای بزرگی را برای جبهه حق به ارمغان آورند، شهادتطلبی است. رزمندگان اسلام از آن جا که دفاع در برابر تهاجم بعثیان را مقدس میدانستند و کشته شدن در این راه را برای خود، مرگی سعادت آفرین و افتخارآمیز ارزیابی میکردند، نه تنها از دادن جان دریغ نمیورزیدند که شیفته آن بودند. شهادت طلبی رزمندگان اسلام به عنوان عامل مؤثر معنوی، از امتیازهای جبهه حق در برابر جبهه باطل بود.
روز اول هفته دفاع مقدس با رژه نیروهای نظامی در تمام شهرهای ایران برگزار میشود. یکی از مهمترین و بزرگترین این رژهها در تهران برگزار میشد. در این رژه، نیروهای مسلح ایران، دستاوردهای خود در عرصههای مختلف زمین، دریا و هوا را در دفاع از کشور به نمایش میگذارند. رزمندگان ایرانی در طول هشت سال دفاع در برابر تجاوز نظمی رژیم صدام، جلوه جدیدی از فرهنگ مقاومت، ایثار و از خود گذشتگی را به ملتهای تحت ستم ارائه کردند. یکی از رخدادهای مهم، هویتساز و فراموش ناشدنی تاریخ معاصر ایران، هشت سال دفاع مقدس است. حماسه انسانهای مؤمن و مشتاق جهاد در راه خدا، نمایانگر سبکهای بیبدیل رزم و حماسهسازی و عرضه الگوی جامعی برای پیروی از جلوههای عملی فرهنگ اسلامی است.
انتهای پیام