عاشورا منطق عملی اسلام است/ آقای ترامپ خاورمیانه از کف تو رفته است
کد خبر: 3748669
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

عاشورا منطق عملی اسلام است/ آقای ترامپ خاورمیانه از کف تو رفته است

گروه سیاسی ــ خطیب جمعه تهران با بیان اینکه عاشورا منطق عملی اسلام است، گفت: در عاشورا و نهضت امام حسین(ع) با یک عمل ناب، خالص و مبتنی بر آموزه‌های وحیانی، عقلانی، علمی و اخلاقی روبرو هستیم و باید از این منطق درس بیاموزیم.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی‌فرد، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، گفت: اگر عاشورا را بشناسیم، تحلیل کنیم و در این مدرسه حضور پیدا کنیم و در این راه گام برداریم به عالی‌ترین مراتب تقوای عملی دست خواهیم یافت.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم انبیاء الهی با رفتار شایسته برآمده از ایمان و فضایل اخلاقی به تربیت انسان و تعالی جامعه، قیام به عدالت و دعوت به عبودیت و پرستش خدای سبحان همت گماردند و در این راه از تمام ظرفیت و توان خویش بهره گرفتند.

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: از آموزه‌های وحیانی و سیره پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت (ع) استفاده می‌شود که برای حرکت انسان و تعالی جامعه نیازمند به امنیت اعتقادی و تفکر بالنده و ایمان راسخ هستیم. اگر امنیت اعتقادی در جان انسان و جامعه شکل بگیرد و انسان به ایمانی مبتنی بر مبانی و اصول علمی، برهانی و وحیانی آراسته شود راه برای دستیابی به حوزه‌‌های دیگر امنیت، مانند امنیت سیاسی، دفاعی، اقتصادی و اجتماعی، هموار خواهد شد.

خطیب جمعه تهران عنوان کرد: اگر امنیت فکری و اعتقادی شکل نگیرد، سایر حوزه‌های امنیت قطعا در خطر است. لذا انبیاء و اولیا و امام حسین(ع) بر استحکام مبانی اعتقادی و دستیابی به امنیت اعتقادی و فکری پای می‌فشارند و ما این حقیقت را در عاشورا بسیار برجسته می‌بینیم و باید به آن توجه نماییم.

وی یادآور شد: اسوه و مقتدا، امام و پیشوا، نقش مؤثری در خلق امنیت اعتقادی و امنیت در همه حوزه‌ها ایفا می‌کند. آموزه‌های دینی این حقیقت را برجسته کرده و خدا بر آن تأکید دارد. جامعه انسانی هنگامی طعم شیرین امنیت را در حوزه‌های مختلف در عرصه اعتقاد و باور، سیاسی، دفاعی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی می‌چشند که پیشوا، اسوه، امام و الگوی صالح را انتخاب نمایند و در کنار او قدم بردارند.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه هیچ جامعه‌ای بدون شناخت امام، پیشوا و مقتدای صالح و تحکیم رابطه خود با او به امنیت مطلوب دست نخواهد یافت، گفت: این فریاد بلند انبیا و فریاد ماندگار عاشوراست.

خطیب جمعه تهران افزود: عاشورا، مدرسه‌ای که امام حسین(ع) تأسیس کرد، منطق عملی چگونه زیستن است. ما با دو حوزه اندیشه، ایمان و تفکر و حوزه عمل روبرو هستیم که عمل صالح از مبانی مستحکم اعتقادی ریشه می‌گیرد. اما باید توجه کرد که اسلام تأکید ویژه‌ای بر حوزه عملی دارد. منطق عملی قرآن بسیار قوی است؛ «لیس للانسان الا ما سعی»؛ انسان و جامعه تو محصول عمل و رفتار خود هستی.

وی ابراز کرد: آیات متعدد قرآن می‌فرماید که بهشت محصول عمل صالح و جهنم محصول عمل ناصالح ماست و منطق عملی راه را برای سعادت و شقاوت باز می‌کند. لذا عاشورا منطق عملی اسلام است. در عاشورا و نهضت امام حسین(ع) با یک عمل ناب، خالص و مبتنی بر آموزه‌های وحیانی، عقلانی، علمی و اخلاقی روبرو هستیم و باید از این منطق درس بیاموزیم.

ابوترابی‌فرد در ادامه به تحلیل قیام عاشورا با الهام از نامه امام حسین(ع) به برادرشان، محمد حنفیه، پرداخت و گفت: امام دراین نامه خطاب به برادر خود می‌فرمایند که « إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسيرَ بِسيرَةِجَدّى»؛ من در اندیشه فساد، هواها و هوس‌های دنیوی و ظلم بر انسانی نیستم. فلسفه قیام امام حسین(ع) اصلاح امت است. قیام، یعنی عمل، اقدام و حرکت و هدف اصلاح جامعه اسلامی است.

وی اضافه کرد: پیام این سخن آن است که این حرکت و اقدام و منطق عملی یک حرکت اجتماعی است نه فردی و خانوادگی. این نشان می‌دهد اسلام برای حیات جامعه بشری اهتمام بسیاری دارد و این درست در نقطه مقابل تفکری است که می‌گوید دین برای مدیریت حیات فردی است. در حالی که دین برای مدیریت حیات اجتماعی است و تربیت فردی از درون تربیت اجتماعی است؛ «لیقوم الناس بالقسط»، این فلسفه بعثت انبیا است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: این راه را برای رسیدن به عبودیت، به معنای واقعی کلمه، هموار می‌کند و امام حسین(ع) یک قیام و حرکت اجتماعی را آغاز کرد. امام حسین(ع) در این حرکت نگاه به جامعه دارند اما این نگاه اجتماعی می‌تواند فرهنگی، علمی و اقتصادی باشد. البته دقت کنید که این حرکت اجتماعی امام حسین(ع) یک حرکت اجتماعی کاملا سیاسی است.

وی عنوان کرد: حضرت این حرکت سیاسی را از اغاز حرکت خود از مدینه اعلام کردند. هنگامی که والی مدینه، امام را دعوت کرد و از ایشان خواست با یزید بیعت کند، امام حسین(ع) روشن نظر خود را در مورد یزید و جایگاه خود تبیین کردند. می‌توان گفت در نهضت عاشورا این نخستین سخن امام حسین(ع) است که عموم مورخین نقل کرده‌اند آنجا که خطاب به والی مدینه می‌فرماید «ما از خاندان نبوت هستیم، ملائکه در خانه ما رفت و آمد می‌کنند، ما جایگاه فرود رحمت الهی هستیم و خدا با ما آغاز کرده و با ما پایان می‌یابد».

ابوترابی فرد ادامه داد: امام در مقابل حاکم مدینه اینگونه با شجاعت و صراحت خود را معرفی و بعد یزید را معرفی می‌کند که فردی فاسق، شارب الخمر و فاسد است. سپس می‌فرمایند بدانید شخصیتی چون من با فرد پلیدی چون یزید هرگز بیعت نمی‌کند. امام فرمود صبح خواهد شد و خواهیم دانست کدام یک از ما شایسته زعامت و خلافت جامعه اسلامی هستیم. این یک حرکت ناب سیاسی مبتنی بر آموزه‌های وحیانی است. در جامعه اسلامی و توحیدی باید امام عادل حاکم باشد نه یزید فاسق و لذا این حرکت با این نگاه و مبانی روشن و شفاف آغاز می‌شود.

خطیب جمعه تهران افزود: صبح روز بعد مروان با حضرت برخورد می‌کند و امام خطاب به او می‌فرمایند که باید با اسلام خداحافظی کرد اگر زیر بار حکومت ننگین یزید برویم. بنابراین و با ده‌‌ها دلایل روشن دیگر حرکت اجتماعی سیاسی الهی امام حسین(ع) برای مقابله با یزید و تبیین مبانی نظام سیاسی مدنظر پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم است و در این راه امام با تمام توان و با هال بیت(ع) و یاران صادق خویش قدم بر‌می‌دارند.

وی یادآور شد: از انجا که این تفکر بر مبانی روشن اعتقادی، ایمانی، علمی و دینی استوار است در طول راه تهدیدات، نصایح دیگران، پیمان‌شکنی مردم کوفه، جدا شدن بسیاری از همراهان، محاصره توسط ابن زیاد و عمر سعد، کمترین اثری در این اراده استوار و راسخ ندارد.

ابوترابی‌فرد عنوان کرد: محمد بن حنفیه‌ها، ابن عباس‌ها، بعضی صحابه پیامبر(ص) توصیه‌هایی به امام کردند و فرمودند اگر شما به شهادت برسید اسلام و بنی هاشم هتک می‌شوند ولی امام حسین(ع) با بزرگواری و اخلاق به آنها پاسخ دادند و راه خود را انتخاب کردند و تا مقصد نهایی در این راه روشن قدم برداشتند.

وی اضافه کرد: در این راه و مسیر بزرگان کوفه مانند سلیمان بن صرد و حبیب بن مظاهر و جمع کثیری از شیعیان به ایشان نامه نوشتند و ایشان را امیرالمومنین خطاب کردند و گفتند ما امام و پیشوایی جز شما نمی‌شناسیم و کوفه اماده بیعت با شماست. ما در کنار شماست که به ریسمان حق چنگ می‌زنیم. حضرت در پاسخ فرمودند که امام شخصیتی است که حاکم بر کتاب باشد، در راه خدای سبحان گام بردارد و قائم به قسط و عدالت است؛ در واقع چنین شخصیتی شایسته امامت و رهبری است.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: لذا حرکت امام حسین(ع) برای تبیین این واقعیت است که جامعه اسلامی باید نظام سیاسی‌اش مبتنی بر آموزه‌های وحیانی باشد و در این نظام سیاسی جایی برای یزیدها نیست. باید امام و پیشوای عادل و صالح زمام امور و مدیریت جامعه را در دست داشته باشد و با این حرکت راه را آغاز نمودند و در این مسیر گام برداشتند.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، با بیان اینکه حرکت ناب الهی امام حسین(ع) در راستای یک تحول عظیم اجتماعی و سیاسی و شکل‌گیری نظام سیاسی مبتنی بر آموزه‌های وحیانی انجام گرفت، گفت: از مجموعه حوادث این حرکت عظیم می‌توان استفاده کرد که در گام نخست با توجه به فضای حاکم بر مدینه، مکه، کوفه، بصره و سایر نقاط جهان اسلام و انزجاری که در بدنه جامعه و به ویژه اهل بینش و دانش نسبت به یزید وجود داشت، او از کمترین صلاحیت برای قرار گرفتن در این جایگاته برخوردار نبود.

وی ادامه داد: از این منظر مردم کوفه آماده حضور در کاب آن حضرت بودند و لذا در مسیر حرکت امام بزرگوار می‌نویسند جمع کثیری به آن حضرت ملحق شدند چون تحلیلشان آن بود که امام حسین(ع) در اریکه قدرت قرار می‌گیرند و بر یزید پیروز می‌شوند تا اینکه خبر شهادت مسلم دریافت شد. بعد از این خبر و تحولات رخ داده در کوفه، امام حسین(ع) خطبه‌ای ایراد فرمودند و در ان نقشه راه خود را شفاف تبیین نمودند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: امام در این خطبه بیان کردند که شاهدید شرایط تغییر یافته است. هر که می‌خواهد از من جدا شود در همین منزل فاصله بگیرد. من بیعت خود را از او برمی‌دارم. می‌نویسند که عده زیادی در همین منزل از امام جدا شدند. کسانی که از مکه در رکاب آن حضرت حرکت کرده بودند باقی ماندند درکنار افراد انگشت‌شماری مانند زهیر.

وی افزود: جالب است که عموم مورخین و محدثین ذکر می‌کنند اینکه حضرت امام حسین(ع) شفاف اظهار کردند شرایط تغییر نموده ما با رویدادهای پرخطری روبرو هستیم و شما می‌توانید از ما جدا شوید برای ان بود که می‌خواستند اهل بصیرت و کسانی که امنیت اعتقادی و فکری دارند باقی بمانند. آنها که سیاهی لشکرند بروند. اینجا نیازمند به شخصیت‌هایی مانند زهیر است. ما گام در راهی نهاده‌ایم که در طول تاریخ کسی در این راه گام برنداشته است.

ابوترابی‌فرد ابراز کرد: ما با فرزندان، اصحاب و خانواده خویش به استقبال شهادت می‌رویم و منزل ما لقای خدای متعال است. نگاه به تبیین فلسفه نظام سیاسی در اسلام و نقشه راه حرکت امت با شهادت است و این راه باید تبیین شود که در جامعه اسلامی امام عادل باید حاکم باشد و جایی برای ستمگران، فاسقان و مفسدان نیست و امام این راه را با شهادت خود، اهل بیت و اصحاب و فرزندانشان تبیین کردند.

وی عنوان کرد: وجود مقدس امام حسین(ع) خون قلبش برای خدای متعال و در راهش بذل نمود. در اینجا حتی اصحاب به دنبال اخرت نیکو هم نیستند و دغدغه زهیرها آن است که در کاب حسین باشند و سعادت را در بودن با حسین می‌بینند نه در رفتن به بهشت.

ابوترابی فرد اظهار کرد: جامعه آنقدر گرفتار انحراف شده است و زر، زور و تزویر چنان بر انها حکومت می‌کند که حاضر نیستند در کنار شخصیتی چون حسین بن علی(ع) و در مقابل فرد پلیدی چون یزید بایستند با اینکه هر دو را خوب می‌شناسند. اینکه رد بعضی روایات تاریخی هست که مردم کوفه در کربلا به دنبال قیامت بودند خلاف کلمات معصومین است. کسانی که در سپاه یزید بودند به دنبال دنیا و ری بودند نه دنبال قیامت. راه روشن بود و پرچم برافراشته شده بود. اهل دنیا برابر حق ایستادند.

وی تصریح کرد: حضرت با شهادت خود برای همیشه راه را برای حاکمیت حق، فراهم آوردن بستر قیام حضرت ولی عصر(عج)، درهم پیچیدن دودمان بنی امیه و بنی عباس، شکل‌گیری حرکت‌های انقلابی سازنده مانند انقلاب شکوهمند اسلامی ملت بزرگ ایران و حرکت ملت عظیم اسلام دررویارویی با استکبار جهانی و مزدوران آنها در منطقه هموار نموند.

ابوترابی فرد یادآورشد: پیام‌های عاشورا حیات‌بخش است که با اختصار به آنها اشاره می‌کنم و اولین پیام را خطاب به خواهران بزرگوار عرض می‌کنم. شما از زینب کبری و بانوانی که از امروز در اسارت فریاد عاشورا را ماندگار کردند درس گرفتید. دفاع مقدس محصول مقاومت شماست.

وی افزود: مادران شهدا، جانبازان، ازادگان و ایثارگران، هر چه داریم از شماست که دلباخته مدرسه عاشورا هستید. نقش شما دیروز در دفاع مقدس محوری بودید و امروز هم نقش محوری و تعیین‌کننده دارید. خواهران عزیز شما انقلاب و دفاع مقدس را مدیریت کردید. امروز هم شما می‌‌توانید نظام خانواده را استحکام ببخشید. همسران شما، جامعه کارگری، کارمندان امروز قطعا در تنگناهای اقتصادی هستند. نقش خواهران، همسران، مادران و جامعه بانوان کشور در مدیریت خانه و اقتصاد خانه نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای است. ‌

ابوترابی فرد اظهار کرد: این مسئولیت را شما باید بر شانه‌های خود حمل کنید. شما با حضور در مغازه‌ها و خرید کالای مورد نیاز نه اضافه، به فروشندگان متدین بیاموزید که آنها هم تا می‌توانند در مدرسه حسین(ع) اهل انصاف باشند. شما بیاموزانید که در این شرایط باید با عقلانیت، پرهیز از اسراف و مدیریت مصرف راه را برای برون‌رفت از این چالش که به خلق قدرتی دیگر، نه برای ایران، بلکه برای دنیای اسلام خواهد انجامید هموار کنید.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: ابن ابی الحدید درباره قیام عاشورا عبارتی دارد که با الهام از ان به سایر درس‌های عاشورا اشاره می‌کنم. این عالم بزرگوار معتزلی اهل سنت و شارح هوشمند نهج‌البلاغه در توصیف عاشورا و امام شیعیان میگوید «سید اهل الاباء»؛ آقای کسانی که زیر بار ذلت نرفتند، یعنی آقای ملت ایران، رزمندگان، شهداء، جانبازان و آزادگان، ملت عراق، ملت سوریه، ملت بحرین وملت یمن.

وی افزود: ابن ابی الحدید در ادامه می‌گوید؛ مردانگی و غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر را به همه آزادگان جهان اموخت؛ این درس عاشوراست. این درس بزرگ را نه تنها اباعبدالله الحسین(ع)، علی اکبرها و حضرت عباس‌ها بلکه حبیب بن مظاهر‌ها و زهیرها به ما اموختند. امروز این شعار مردم یمن است و این درسی است که شما آموختید. دفاع مقدس این درس را به مقاومت لبنان، مردان سلحشور بدر، جبهه قدرتمند عراق و ... آموخت.

ابوترابی فرد تأکید کرد: منطق عملی عاشورا در منطق عملی دفاع مقدس تکرار شد و امروز منطقه عملی عاشورا باید بار دیگر تکرار و ترجمه شود. ترامپ تو با این ملت روبرو هستی و تجربه و کارنامه چهار دهه او در لبیک به امام و مقتدای خود پیش روی تو و جامعه جهانی است و امروز این ملت مبدل به ملت اسلام شده است و میان انان و ورودشان به آبشخور مرگ یا چیرگی بر حکومت هیچ چیزی حائل نمی‌گردید.

وی ادامه داد: فلسفه رفتارهای اخیر ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان در این است که اگر در مقابل انقلاب ایران و حرکت ملت اسلام کوتاه بیاییم خاورمیانه از کف‌مان می‌ود. آقای ترامپ خاورمیانه از کف تو رفته است. سخن نتانیاهو این است که اگر در برابر این حرکت گوبنده و موج پرقدرت کوتاه بیاییم دیگر باید با رژیم اشغالگر قدس خداحافظی کنیم. آری، شما و سرویس‌های اطلاعاتی شما خوب می‌دانند که زمان خداحافظی فرارسیده است. خوب می‌دانند که امروز مقاومت اسلامی حزب‌الله و مردم غیور غزه و فلسطین در چه جایگاهی از قدرت قرار دارند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: خوب می‌دانید که با چه قدرت برامده از ایمان و اعتقاد روبرو هستید. این درس عاشوراست. یکی دیگر از درس‌های عاشورا این است که قدم‌ها باید مبتنی بر دانش و علم باشد. باید مبتنی بر معرفت، اخلاق و عقلانیت باشد. شما در تمام برگ‌های زرین این نهضت بزرگ جز عقلانیت، علم، اخلاق، دانش، ایمان و معرفت نمی‌بیند. لذا ثابت‌قدم‌اند، استوارند، پیروز می‌شوند. مدیران امروز باید از عاشورا اولا درس سلوک علمی و مبتنی بر معرفت را بیاموزند. باید از عاشورا درس بیاموزیم که در راه مبتنی بر دانش و علم قدم برداریم و در این راه ثابت‌قدم و استوار باشیم.

وی یادآور شد: در روز عاشورا و در محاصره چهار هزار سپاهی، امام فریاد بلند می‌زند که «وَ لاَ اَفِرُّ منکم فَرارَ الْعَبیدِ». باید از مدرسه عاشورا بیاموزیم و امام و مقتدای خود را بشناسیم و در کنار او چون زهیر ثابت‌قدم باشیم. تمام پیروزی‌ها و موفقیت‌های انقلاب اسلامی و امت اسلامی در شناخت رهبری صالح و پیروی و اطاعت از او در فراز و نشیب‌ها بوده است. این حرکت جبهه مقاومت اسلامی را خلق کرد، ایران را به یک قدرت سیاسی بزرگ تبدیل کرد و راه را برای خلق قدرت علمی هموار نمود.

ابوترابی فرد اظهار کرد: این پیوند امت با امام صالح بود که امروز ایران را به نماد وحدت ملی و انسجام اسلامی مبدل کرده است. باید در این راه قدم برداریم و پیوند خود را با رهبری خویش که به عاشورا و حضرت امام حسین(ع) اقتدا کرده و با الهام از اموزه‌های کربلا مقابل همه دنیای کفر و استکبار با قدرت ایستاده است، تحکیم نماییم.

خطیب جمعه تهران عنوان کرد: ما باید این سخن زهیر را زمزمه کنیم و امروز این کلام زهیر سخن جبهه مقاومت و رزمندگان اسلام است که خطاب به امام حسین(ع) عرض کرد «لو کانت الدنیا باقیه و کنا فیها مخلدین الا ان فراقها فی نصرک و مواساتک لافرن الخروج معک علی الاقامة فیها»؛ اقا حسین عزیزم اگر دنیا همیشگی و جاودان بود و برای همیشه در دنیا ماندگار بودیم و یاری و پشتیبانی تو موجب جدایی از دنیا بود ما شهادت در رکاب تو را بر دنیای ابدی انتخاب می‌کردیم.

وی تصریح کرد: این رابطه با رهبری است که بر عزت و اقتدار شما می‌افزاید. این رابطه است که راه برعدالت اجتماعی هموار می‌کند. ما باید این راه را برای رسیدن به سه هدف والا که استاد شهید آیت‌الله مطهری بر ان تأکید داشت با قدرت و عزم ادامه دهیم؛ اول، آزادی؛ نظام اسلامی فراهم اوردن آزادی جامعه در اندیشه، تفکر، رشد، بالندگی و انتخاب است. در سایه این آزادی است که وحدت ملی به دست می‌آید. در سایه آزادی است که مردمسالاری دینی معنا می‌شود. آزادی را عاشورا تفسیر کرد. آزادی از عبودیت دیگران، آزادی از بندگی هوا و هوس، ازادگی از زر، زور و تزویر. آزادی باید یکی از آرمان‌های والا برای رسیدن به قدرت باشد.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: دومین هدف والای انقلاب اسلامی، عدالت اجتماعی است. فریاد عاشورا برای مقابله با ظلم و بسط عدالت است. باید با وحدت، انسجام، تحکیم رابطه امت با امام و نقد منصفانه و ناصحانه در راه دستیابی به عدالت اجتماعی قدم برداشت. عدالت اجتماعی با حرکات غیر معقول و رفتارهای مبتنی بر عقلانیت، علم و ایمان نیست هیچگاه به دست نمی‌آید. عدالت اجتماعی ثمره امنیت اعتقادی است.

خطیب جمعه تهران سومین اصل و هدف را که انقلاب از آن شکل گرفت، معنویت خواند و گفت: انقلاب اسلامی با معنویت، یعنی با امامت و ولایت و رابطه امت و امام و تمسک به عاشورا و آموزه‌های وحیانی، راهش ا آغاز کردو باید برای تحکیم مبانی و اصول اعتقادی، اخلاقی و معنویت جامعه راه خودش را تداوم ببخشد.

وی با بیان اینکه این موارد اهداف والای انقلاب اسلامی است، گفت: ما اگر در برابر دنیای استکبار ایستادیم در سایه چنگ زدن به این اصول بوده است. اگر توانسته‌ایم در این جایگاه از قدرت باشیم با پیمودن این راه بوده و باید تداوم پیدا کند و آموزه‌های عاشورا در این عرصه فراوان است.

انتهای پیام

 

captcha