راز ماندگاری مختارنامه از منظر یک بازیگر
کد خبر: 3748240
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
معبر عقل و اشک/ 10

راز ماندگاری مختارنامه از منظر یک بازیگر

گروه هنر ــ بازیگر سریال «مختارنامه» گفت: این سریال در تلویزیون ماندگار شد، چون داود میرباقری با اعتقاد راسخ و توانایی خاصی که داشت توانست آنچه حق مطلب است در این سریال ادا کند.

گوهر خیر‌اندیش، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره تجربه حضورش در «مختارنامه» و «سفر سبز» اظهار کرد: تمام کار‌هایی که در آنها حضور داشتم با انتخاب خودم بوده، چون تا زمانیکه فیلمنامه کاری برایم جذاب نباشد در آن بازی نمی‌کنم. این اصل، جدا از اینکه خواسته قلبی‌ام است به لحاظ حرفه‌ای نیز تاثیرات مثبتی دارد که در کارنامه هر بازیگری، جز امتیازات کار او محسوب می‌شود؛ در حقیقت باید بگویم وقتی کاری را انتخاب می‌کنم و به موضوع آن علاقه دارم طبیعتاً برای آن انرژی بیشتری صرف می‌کنم، به همین جهت کار مطلوب‌تری ارائه  می‌دهم.
وی افزود: البته در میان کار‌هایی که تا به حال انجام دادم آثاری نیز هستند که به لحاظ قلبی آنها را بیشتر دوست دارم. «مسیر سبز» و «مختارنامه» جزء این دست کار‌ها هستند. در این آثار علاوه بر پیام ارزشمندی که دارند تیمی که کار را به سرانجام رسانده است نیز تیم خوبی بوده است. در همین رابطه باید از مجید اوجی، تهیه کننده  مسیر سبز تشکر ویژه‌ای داشته باشم  که برای تعهدات مالی خود ارزش قائل است و من به شخصه هیچگاه از همکاری با او پشیمان نیستم. درباره این تهیه‌کننده باید بگویم که او زندگی‌اش را وقف کارش کرده است و تاکنون هیچ تعهد و قولی نداده که آن را زیر پا بگذارد و این رفتار او از ویژگی‌های یک مسلمان با ایمان است.
بازیگر فیلم سینمایی «ارتفاع پست» در پاسخ به این سوال که چرا سریالی، چون مختارنامه بعد از بار‌ها پخش، هنوز هم جذابیت بالایی برای تماشاگر دارد تصریح کرد: وقتی کاری در تمامی بخش‌هایش از چارچوب‌هایی کاملاً حرفه‌ای بهره گیرد، طبیعی است که نتیجه‌اش نیز ماندگار می‌شود. در مختارنامه از دکور، نور، طراحی لباس، نویسندگی و کارگردانی گرفته تا بازیگری و موسیقی همه به بهترین نحو اجرا شده است و البته مهم‌تر از همه موضوع کار است که جذابیتش برای تماشاگر از بین ‌نمی‌رود.
وی اضافه کرد: اما مهم‌ترین عامل ماندگاری مختارنامه آشنایی داود میرباقری با کارش است. این فیلمساز در حوزه کار‌های تاریخی یکی از باهوش‌ترین و فرهیخته‌ترین‌های سینما و تلویزیون محسوب می‌شود که هرگاه سریالی با محوریت تاریخ اسلام ساخته است، کارش با استقبال وسیع مردم مواجه شده است و البته رمز موفقیت او علاوه بر مهارت به پژوهش‌هایی است که در حوزه کارش انجام می‌دهد.
بازیگر فیلم سینمایی «دعوت» تاکید کرد: یک فیلم یا سریال تنها به واسطه اینکه در آن قصه‌ای از ائمه روایت شده، ماندگار نمی‌شوند، بلکه عامل اصلی موضوعات تکنیکی کار است که کیفیت آن اثر را تعیین می‌کند، البته پر واضح است که بخش مهمی از تکنیک به فیلمنامه اختصاص پیدا می‌کند، حوزه‌ای مهمی که متاسفانه از آن غافلیم.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که انتقال پیام عاشورا در قالب قصه‌های تاریخی تاثیرگذاری بیشتری دارد یا اینکه به واسطه قصه‌های معاصر می‌توان مفاهیم مورد نظر را بهتر اشاعه داد؟ گفت: اینکه قصه در قالب رویدادی تاریخی رخ می‌دهد یا اینکه زمان آن معاصر باشد چندان فرقی نمی‌کند، بلکه نکته مهم کیفیت کار است. برای مثال داود میرباقری که در مختارنامه یا امام علی(ع) کاری چشمگیر ارائه کرده است گرچه او در دیگر آثارش چون «آدم برفی» یا «دندون طلا» نیز کارهایی زیبا را ارائه کرده است، البته این نکته را هم باید در نظر داشت که چون موضوع کار درباره تاریخ اسلام است مخاطب با آن دلبستگی قلبی پیدا می‌کند و تاثیر عمیق‌تری بر او دارد.
این بازیگر درباره سریال «سفر سبز» تصریح کرد: بازی در این کار جزء مواردی است که خاطرات آن را فراموش نمی‌کنم، چون همه گروه از بهترین‌ها بودند،  در این سریال هم موضوع عاشورا و عزاداری‌های حسینی مطرح بود اما با این تفاوت که نگاهی عاشقانه و ملودرام در کار وجود داشت به همین جهت پس از سال‌ها هنوز هم این سریال در بازپخش‌های تلویزیونی مخاطب خوبی دارد.
خیراندیش با بیان این‌که رفتار انسان‌ها بخشی از شخصیت و اعتقادات آن را توصیف می‌کند، گفت: این‌که ما در کلام بخواهیم مدعی رفتار اخلاقی باشیم، اما در باطن بر خلاف آن رفتار کنیم، اتفاقی مذموم است که متاسفانه در سینما و تلویزیون ما رایج شده است. این معضل به روی کیفیت کار‌ها تاثیرگذاری منفی داشته و به نوعی آنها را به کار‌های خنثی تبدیل کرده است. مثلاً در سریال «دیوار به دیوار» من به اعتبار قول‌های تهیه‌کننده و بدون گرفتن چک، کارم را آغاز کردم اما این اتفاق برای من گران تمام شد، چون هنوز بعد از ماه‌ها موفق به دریافت تمام دستمزدم نشده‌ام و این رفتار اولین شرط همکاری و اخلاقیات انسانی را زیر سوال ‌می‌برد اما متاسفانه این اتفاق در سینما و تلویزیون بسیار شایع است.
وی در پایان اعلام کرد: در حقیقت برای اینکه یک کار تاثیرگذار باشد باید در گام اول عوامل آن به کاری که انجام می‌دهند اعتقاد داشته باشند و شرط اولیه این اعتقاد تعهد کامل به گفتار و رفتار است.
  
گفت‌‌وگو از هومن اصلانی
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha