مصطفی قلیزاده علیار مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری آذربایجانغربی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجانغربی بیان کرد: بنابر روایات امامحسین (ع) در روز عاشورا بر سر بالین ۶ تن از یاران خود که شهید شدهاند رفته و مرثیهسرایی کرده است که همین امر نشان میدهد مرثیه از زمانهای بسیار قدیم در اسلام وجود داشته و حتی پس از شهادت حمزه قهرمان اسلام نیز پیامبر ص) که به ایشان لقب سرور شهیدان را دادهبودند، فرمودند که برای حمزه مرثیهسرایی نموده و برای او گریه و زاری کنید و امامعلی(ع) نیز پس از شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سوگ او مرثیه خواند و کلمات و اشعاری را زمزمه مینمود.
وی بااشاره به اینکه مرثیهسرایی در واقع از زمان انبیای الهی وجود داشته است، بیان کرد: حضرت آدم (ع) نیز پس از کشته شدن فرزندش هابیل به دست قابیل نیز بر او سوگواری نموده و مرثیه سرایی کرد و این امر به یک سنت حسنه اسلامی تبدیل شده و مرثیهها بیشتر با محتواهای متفاوتی همچون حماسی، قهرمانی و مصیبتها بوده و در واقع مرثیه سرایی حسب حال خود گوینده است.
قلیزاده علیار افزود: حضرت زهرا (س) در سوگ پیامبر (ص) اشعاری را میسرود و گریه میکرد، به طوری که همسایهها نیز از شنیدن صدای ایشان ناراحت میشدند و ایشان به سفارش امام علی (ع) بر سر مزار حمزه رفته و بر او مرثیه سرایی میکردند چرا که حمزه بسیار برای پیامبر عزیز بود.
مسئول واحد آفریشهای ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی بااشاره به اینکه پس از پایان واقعه عاشورا، اسیران را به سوی مجلس یزید در شام بردند، تصریح کرد: در این مجلس با مرثیه سراییهای حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) اطرافیان تحت تاثیر قرار گرفته و از ناآگاهی و جهل بیرون آمده و بیدار شدند.
مرثیه سرایی در راستای بزرگداشت مقام شامخ شهدا
قلیزاده علیار درخصوص اهداف مرثیهسرایی و تعزیهداری نیز یادآور شد: بزرگداشت مقام شامخ شهدا و انسانهای بزرگ، قهرمان و بافضیلت، یادکرد آن بزرگواران تا در گذشته به فراموشی سپرده نشوند و زنده کردن آثار و یاد و نام آنان از اهداف اساسی مرثیه سرایی و تغزیه داری به شمار میرود و تلطیف احساسات انسانی نیز از دیگر اهداف مرثیه سرایی و تعزیهداری است.
وی افزود: انسانها با بروز احساسات خود تلطیف گردیده و مردگان را به فراموشی نمیسپارند و همواره از نیکیهای آنان یاد میکنند و ترویج ظلمستیزی نیز از جمله اهداف شاخص تعزیه داری محسوب شده و بزرگترین هدف سوگواری برای امام حسین (ع) در واقع برحسته نشان دادن هدف والای ایشان در قیام و نهضت و عاشورا است که جان و خانواده خود را در راه احیای دین و امربه معروف و نهی از منکر فدا کرد.
شرکت در سوگواری ماه محرم، عبادت است
مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری آذربایجانغربی خاطرنشان کرد: شرکت در عزاداریها و بخصوص سوگواریهای ماه محرم در واقع یک عبادت نیز به حساب میآید چرا که هر شخص با یک نیت خاص و برای رضای خداوند متعال در آنها شرکت میکند.
قلیزاده علیار گفت: در اسلام پوشیدن لباس سیاه مکروه بوده و از ثواب نماز میکاهد، ولی در ایام محرم و بخصوص روزهای تاسوعا و عاشورا، خواندن نماز با لباس سیاه به یاد امام حسین(ع) و یاران او از ثواب بسیاری برخوردار است.
قیام امام حسین (ع) فراتر از فرهنگ است
وی افزود: قیام امامحسین(ع) از یک فرهنگ فراتر رفته و در واقع به یک جریان تبدیل شده است، ولی مشاهده میکنیم که شاهنامه که سراسر تخیل است فقط موارد حماسی مورد توجه قرار گرفته، اما امام حسین(ع) و واقعه عاشورا یک واقعیت انکارناپذیر است.
مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری آذربایجانغربی تصریح کرد: قیام و نهضت عاشورا امروز علاوه بر اینکه یک فرهنگ مکتوب است، به یک جریان بصیرتی تبدیل شده و تفاوت شهادت امامحسین(ع) با شهدای دیگر در این است که ایشان نابرابرانه جنگید و به شهادت رسید و جان و خانواده خود را در راه اسلام و زندهکردن سنت نبی مکرم اسلام فدا کرد.
اشعار آئینی صرفا مظلومیت امام حسین (ع) را بیان نکنند
قلیزاده علیار باتاکید بر اینکه در اشعار آئینی و مداحی امروز نباید صرفا به جنبههای مظلومیتی امام حسین (ع) اشاره شود، اظهار کرد: اگر فقط به مظلومیت امام و یاران او اشاره کنیم در واقع ایشان را با ذلت نشان میدهیم و از این رو باید اشعار آئینی از حماسه و قهرمانیهای ایشان نیز سرشار باشد.
وی ادامه داد: مجموعهای از معرفت، اندیشههای الهی و انسانی، حماسه و قهرمانی و مظلومیت در امام حسین (ع) و قیام و نهضت عاشورا نهفتهاست که این موارد باید در برهه حساس کنونی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مقتل حدیقهالسعدا؛ نخستین مقتل به زبان ترکی
مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری آذربایجانغربی بااشاره به اینکه کتابهای مقتل فراوانی به نگارش درآمدهاست، گفت: نخستین کتاب مقتل در زبان ترکی به نام حدیقهالسعدا توسط حکیم ملامحمد فضولی در قرن ۱۰ هجری نوشته شده که در ۱۰ باب بوده که در ۵ باب نخست به مصیبتهای انبیا و فرزندان آنان اشارهداشته و در ۵ باب بعدی نیز به وقایع کربلا اشارهدارد.
وی تصریح کرد: محتشم کاشانی نیز که از شاعران و مرثیهسرایان بزرگ عاشورایی بوده و یک ترکیببند مشهور در رابطه با واقعه عاشورا سرود است، در واقع این ترکیببند را تحت تاثیر ترکیببند ملامحمد فضولی به زبان ترکی سروده و قبل از فضولی هیچ شاعری ترکیببند نسرودهبود.
انتهای پیام