تصمیم وزارت نفت برای فروش میعانات گازی ایران در شرایط تحریم چیست؟
کد خبر: 3740118
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷

تصمیم وزارت نفت برای فروش میعانات گازی ایران در شرایط تحریم چیست؟

هنوز چند ماه به آغاز تحریم های نفتی فرصت باقی است اما براساس آمار موسسات بین المللی انرژی، صادرات میعانات گازی ایران روند کاهشی به خود گرفته است که باید پرسید وزارت نفت برای خروج از این وضعیت چه راه کاری اندیشیده است.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: هنوز چند ماه به آغاز تحریم‌های نفتی فرصت باقی است، اما براساس آمارهای موسسات بین‌المللی انرژی میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان به کره جنوبی در ماه‌های اخیر و همزمان با خروج آمریکا از برجام کاهش چشم‌گیری یافته است و حتی برخی منابع از توقف کامل آن خبر می‌دهند.

کره جنوبی بزرگترین خریدار میعانات گازی ایران است، به گونه‌ای که براساس آمارهای گمرک، پارسال بیش از 55 درصد از این محصول کشورمان راهی این کشور آسیایی شده بود.

براساس آمارهای رسمی وزارت نفت، متوسط میزان صادرات میعانات گازی کشورمان در سال گذشته، 428 هزار بشکه در روز بوده است. براساس گزارش پلاتس، بزرگ‌ترین واردکننده میعانات گازی ایران به دنبال واردات از قطر، لیبی و منابع دیگر است.

هرچند که با راه اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در خاورمیانه است، روزانه حدود 360 هزار بشکه میعانات گازی در این پالایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش اعظمی از میعانات گازی تولید در پارس جنوبی توسط این پالایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسبت به تحریم‌های گذشته مشکلات عدیده‌ای از این حوزه گریبان‌گیر کشور نخواهد شد، اما باز بخشی از میعانات گازی تولیدی در پارس جنوبی بدون مشتری باقی می‌ماند که می‌تواند مشکل آفرین شود و باید هزینه‌های گزافی صورت گیرد، تا این میعانات ماه‌ها در نفت‌کش‌ها ذخیره سازی شود، زیرا عدم استخراج میعانات گازی می‌تواند منجر به قطع تولید گاز در کشور شود.

اخیرا شایعه‌هایی از آتش زدن میعانات گازی به دلیل عدم فروش آن به گوش می‌رسد که هیچ یک از مقام های رسمی این خبر را تایید نکرده‌اند، هرچند اگر نتوان مشتری برای میعانات گازی کشور در دوران تحریم دست و پا کرد شاید این شایعه روزی به واقعیت تبدیل شود که می تواند خبر بسیار تاسف آوری باشد.

در کنار ذخیره سازی میعانات و یا سوزاندن آن ها راه کار معقول تری وجود دارد که می توان از آن درآمد کسب کرد و آن نیز فروش میعانات از طریق بورس نفت است.

با راه اندازی بورس نفت می توان اولویت را به فروش میعانات گازی داد، تا بخش خصوصی از طریق اعتبار و قدرت چانه زنی که با خریدارن و پالایشگاه ها دارند، میعانات گازی ایران را که غیر قابل شناسایی و رد گیری است به فروش رسانند.

نکته قابل توجه این است که فروش میعانات گازی از طریق بورس می تواند منجر به افزایش قیمت آن نیز شود و دیگر نیازی نیست برای فروش آن تخفیف قائل شد.

برای همین انتظار می رود مسئولان شرکت ملی نفت هرچه سریعتر تصمیم خود را برای عرضه میعانات گازی در بورس نفت بگیرند و مانع از ایجاد مشکلات بعدی شوند.

captcha