توقع مردم از حوزه در هنگامه تنگنای اقتصادی/ موضع آیت‌الله مکارم حفاظت از شأن روحانیت است
کد خبر: 3740071
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
حجت‌الاسلام غرویان تشریح کرد:

توقع مردم از حوزه در هنگامه تنگنای اقتصادی/ موضع آیت‌الله مکارم حفاظت از شأن روحانیت است

گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه با انتقاد از سخنان و رفتارهای صورت گرفته در تجمع اعتراضی عده‌ای از طلاب در فیضیه گفت: بازی‌های سیاسی نباید در فیضیه صورت گرفته و به نام کل حوزه تمام شود؛ چرا که توهین به تمام حوزویان است؛ انتظار مردم از روحانیت بیان سخنان منطقی، عقلانی، حکیمانه و اخلاق‌مدارانه و ارائه راه‌حل‌های فقهی، علمی و اجتهادی در شرایط سخت اقتصادی برای مشکلات و مسائل مبتلابه جامعه است نه اینکه به اسم روحانیت، توهین و تهدید بشنوند.

به گزارش ایکنا، اتفاقات رخ داده در تجمع اعتراضی اخیر طلاب در مدرسه فیضیه قم نسبت به مسائل اقتصادی و معیشتی و برخی شعارهای سرداده شده در این مراسم که شائبه سیاسی و جریانی بودن این تجمع را بیش از پیش تقویت کرد موجب واکنش‌های انتقادی زیادی در جامعه و از سوی صاحب‌نظران شد.

اما مهم‌ترین واکنش‌ها امروز از سوی آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، از مرجع عظام تقلید شیعه، صورت گرفت که ایشان با صدور بیانیه‌ای این واقعه را محکوم و آن را یک حادثه «به تمام معنا فاجعه» و «توهين به حوزه علميه در كانون حوزه علميه» خواندند.

روحانیت نباید در مسائل سیاسی ابزار دست جریانات سیاسی شود

در همین راستا حجت‌الاسلام و المسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نحوه صحیح ارتباط طلاب و روحانیت با مسائل سیاسی و آفات سیاسی‌کاری این قشر از جامعه گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه بالاخره از سیاست جدا نیست اما نوع ورود روحانیت به مسائل سیاسی باید به گونه‌ای باشد که این تلقی ایجاد نشود که یک حزب و جریان سیاسی عده‌ای از طلاب و روحانیت را به کار گرفته تا از آنها استفاده ابزاری کند. این مسئله است که برای حوزه‌های علمیه خطرناک است.

وی افزود: در موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی هم آمده است که وقوع چنین حادثه‌ای در قم در مدرسه فیضیه‌ای که معروف است و پیوند فیضیه و حوزه علمیه پیوند نزدیکی است یک فاجعه است، زیرا مردم تا نام فیضیه را می‌شنوند کل حوزه علمیه، مرجعیت، تاریخ انقلاب، امام(ره) و نهضت اسلامی به ذهن‌شان خطور می‌کند. حال اینکه یک عده از طلاب  بیایند و در فیضیه اقدامات ناپسندی انجام دهند، رئیس‌جمهور منتخب مردم را تهدید کنند و شعارهای توهین‌آمیز و تهدیدآمیز سر دهند به هیچ وجه با شأن حوزه علمیه، مرجعیت و روحانیت سازگاری ندارد.

موضع‌گیری آیت‌الله مکارم، حرف اکثریت حوزه علمیه است

غرویان اظهار کرد: لذا موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی واقعا به حق است و حرف اکثریت حوزه علمیه نیز همین است که کسانی باید در فیضیه حضور پیدا کرده و سخنرانی کنند که زبان حوزه باشند نه اینکه مسائل توهین‌آمیزی را نسبت به مرجعیت شیعه و علما بیان کنند. به عبارتی نحوه ورود روحانیت به مسائل سیاسی باید به گونه‌ای باشد که اصل کلی پیوند حوزه و روحانیت با سیاست را بیان کند. براین اساس وارد شدن به بازی‌های سیاسی، باندی و گروهی به نام حوزه و فیضیه کاملا نشان‌دهنده استفاده ابزاری از حوزه و طلاب است.

حجت‌الاسلام غرویان درباره اینکه رفتار دوگانه همین عده از معترضان نسبت به مشکلات مردم در دولت‌های مختلف، تقویت‌کننده شائبه سیاسی این نوع اعتراضات است، گفت: سخنرانانی که در این تجمع سخنرانی کردند یک کلمه درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور پیشین که کل نظام، قوای قضائیه، مقننه و مجریه را زیرسؤال برد و برخلاف حمایت رهبر معظم انقلاب از رئیس‌جمهور و دولت خواستار برکناری دولت شد، موضع نگرفتند و علمایی که رئیس‌جمهور پیشین را از زبان امام زمان(عج) به مردم تحمیل و معرفی کردند و مدافع بودند اکنون نسبت به سخنان وی سکوت کرده‌اند که همین مسئله سؤال برانگیز است.

اتفاقات فیضیه توهین به تمام حوزویان بود/ توقع مردم از روحانیت بیان سخنان عقلانی و حکیمانه است نه تهدید و توهین

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه موضع آیت‌الله مکارم شیرازی دفاع از حق و عدالت و حفاظت از شأن حوزه و روحانیت است، گفت: این بازی‌های سیاسی نباید در فیضیه صورت گرفته و به نام کل حوزه تمام شود و این توهین به تمام حوزویان است و توقع مردم از فیضیه چیز دیگری است. انتظار مردم از روحانیت بیان سخنان منطقی، عقلانی، حکیمانه و اخلاق‌مدارانه و ارائه راه‌حل‌های فقهی، علمی و اجتهادی برای مشکلات و مسائل مبتلابه جامعه است نه اینکه به اسم روحانیت، توهین و تهدید بشنوند.

غرویان با اشاره به اینکه اینگونه اقدامات به جایگاه روحانیت در نزد مردم ضربه زده و می‌زند، گفت: مرم می‌گویند در شهر قم که پایگاه مرجعیت است آیا باید چنین صداها و سخنانی سر داده شود؟ قم شهر فقاهت، اخلاق، عرفان، حکمت و فلسفه است و اینگونه رفتارها سبب سلب اعتماد مردم خواهد شد. اگر بزرگان حوزه و مرجعیت سکوت کنند و موضع نگیرند مردم به کل مرجعیت و حوزه علمیه قم بی‌اعتماد شوند و می‌گویند این چه حوزه علمیه‌ و مدرسه فیضیه‌ای است که چنین حرکات و سخنان غیراخلاقی، غیر شرعی و توهین‌آمیز در آن انجام می‌شود. حتما در این خصوص همه مراجع موضع‌گیری خواهند کرد و این حرکات و سخنان تند و توهین‌‌آلود را محکوم می‌کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha