آموزش معارف اسلامی به پیروان ادیان مختلف در سریلانکا
کد خبر: 3739479
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
نماینده جامعة المصطفی(ص) در سریلانکا تاکید کرد:

آموزش معارف اسلامی به پیروان ادیان مختلف در سریلانکا

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی جامعة المصطفی(ص) در سریلانکا گفت: المصطفی(ص) علاوه بر رشته کارشناسی معارف اسلامی، سایر رشته‌های علوم انسانی، علوم تربیتی، علوم سیاسی و روان‌شناسی را به پیروان همه ادیان آموزش می‌دهد.

آموزش معارف اسلامی به پیروان ادیان مختلف در سریلانکا/ اعلام آمادگی برای همکاری با ایکنا/ عکسش مناسب نیستحجت‌الاسلام والمسلمین علی کاظمی، نماینده المصطفی(ص) در کشور سریلانکا در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه المصطفی(ص) دراین کشور دو مرکز حوزوی دارد گفت: یکی از این مراکز ویژه برادران و دیگری ویژه خواهران در شرق سریلانکا در منطقه‌ای است که بیشترین محل تجمع مسلمانان است.

وی افزود: همچنین المصطفی (ص) در این کشور یک کالج اسلامی در کلمبو به عنوان پایتخت المصطفی (ص) دارد که ضمن داشتن رشته کارشناسی معارف اسلامی سایر رشته‌های علوم انسانی، علوم تربیتی، علوم سیاسی و روان‌شناسی را به پیروان همه ادیان آموزش می‌دهیم.

کاظمی تصریح کرد: سریلانکا دارای جمعیت ۲۱ میلیون نفری است و از این تعداد دو میلیون نفر مسلمان هستند؛ ۱۵ میلیون بودایی و سه میلیون نفر هم هندو هستند؛ یک میلیون نفر نیز مسیحی‌اند و از این دو میلیون مسلمان، دو تا سه هزار شیعه در این کشور زندگی می‌کنند.

کاظمی با بیان اینکه تمرکز بر جمعیت شیعه ممکن نیست و باید به همه پیروان ادیان خدمات بدهیم تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های فعالیت آموزشی المصطفی (ص)، این است که رشته‌های علوم انسانی ما همراه با معارف اسلامی است؛ بنابراین مسیحیان، بودائیان و ... هم اگر بخواهند وارد این رشته‌های علوم انسانی شوند حتما باید دروس معارف اسلامی را بخوانند.

وی تاکید کرد: بزرگترین حسن این قضیه برای المصطفی (ص) آن است که غیرمسلمین ضمن آشنایی با معارف اسلامی درک بهتری از اسلام می‌یابند و روابط بهتری با مسلمین خواهند داشت و این مسئله سبب می‌شود تا نگاه آنان به ایران نگاه بهتری شود که در دیپلماسی عمومی برای پیشبرد اهداف انقلاب کمک خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه قرآنی، مرکزی قرآنی با کمک خیرین شیعه در ایران و کشور‌های حاشیه خلیج ساخته و تبدیل به دارالتحفیظ شد و طلاب ما در آنجا هر روز مشغول به حفظ قرآن هستند و تلاش داریم در دوره شش تا هفت ساله‌ای که در نزد ما هستند حافظ کل قرآن شوند.

کاظمی بیان کرد: در سیستم آموزشی حوزوی ما در این کشور، حفظ قرآن در هفته ۴ تا ۵ ساعت به صورت کلاس آموزشی برگزار می‌شود و استادان حفظ قرآن، به تدریس حفظ می‌پردازند.

وی افزود: عموما در این کشور صوت و قرائت جای نیفتاده و قاری سرشناسی ندارند و شاید قاریان درجه یک آنان از قاریان درجه سه ایران نیز پائین‌تر باشند، ولی از نظر ترتیل سطح خوبی دارند و کلاس‌هایی برای تقویت آنان برگزار می‌شود.

نماینده جامعه المصطفی (ص) در سریلانکا عنوان کرد: برگزاری کلاس‌های تجوید برای طلاب به صورت ویژه از جمله کار‌هایی است که برای آنان انجام می‌دهیم؛ همچنین در طول سال به مناسبات مختلف موضوعات قرآنی را به مسابقه می‌گذاریم که این مسابقات نیز با محوریت مفاهیم برگزار می‌شود تا فرهنگ‌سازی برای ترویج فرهنگ و مفاهیم قرآن داشته باشیم.

کاظمی عنوان کرد: برگزاری جشنواره قرآنی و حدیثی جامعة المصطفی (ص) از دیگر کار‌هایی است که صورت می‌گیرد و پنجمین دوره این جشنواره با حضور ۱۲۰ نفر از شهر‌های مختلف در سال ۹۶ انجام شد.

وی گفت: این مسابقات در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق و حفظ جزء‌های مختلف برگزار شد و از برگزیدگان این المپیاد هم سه نفر در مسابقات اوقاف سراسری ایران شرکت کردند.

نماینده جامعة المصطفی (ص) در کشور سریلانکا با اشاره به بحث موازی‌کاری میان فعالیت نهاد‌های مختلف کشور در دیگر کشور‌ها عنوان کرد: فعالیت‌های فرهنگی عمدتا توسط رایزنی فرهنگی ایران انجام می‌شود و همکاری خوبی میان المصطفی (ص) و رایزنی فرهنگی ایران در این کشور وجود دارد و اگر قاری و یا مربی قرآن دعوت کنند ما هم از وجود آنان استفاده می‌کنیم و هماهنگی خوبی میان نهاد‌های مختلف فعال در این کشور وجود دارد.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که چه مقدار در معرفی اسلام موفق بوده‌اید اظهار کرد: در سریلانکا، بودائیان گروه‌های افراطی دارند و در میان مسلمین نیز گروه‌های وهابی و افراطی وجود دارد که باعث اختلاف میان پیروان ادیان مختلف می‌شوند؛ در این کشور ادیان مختلف سال‌های متمادی با صلح و دوستی در کنار هم زندگی می‌کنند، ولی در سالیان اخیر یعنی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ شاهد کشته شدن مسلمین و آتش‌سوزی برخی خانه‌ها داشتیم که ناشی از رفتار وهابیون و بودائیان افراطی بوده است.

وی افزود: المصطفی (ص) همواره به طلاب و دانش‌آموختگان خود متذکر شده که اسلام دنبال جنگ با پیروان هیچ ادیانی نیست و زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان را پیگیری می‌کند و در این راستا در سال قبل سمیناری با حضور استادانی از ایران، آمریکا، هند، سریلانکا و ... از ادیان مختلف برگزار شد که بحث آن به صورت علمی به موضوع زندگی مسالمت‌‍‌آمیز اختصاص داشت.

کاظمی بیان کرد: انتشار یک نشریه علمی و پژوهشی در این کشور از دیگر اقدامات است که توسط وزیر صلح ملی سریلانکا منتشر شد و موضوع آن صلح و دوستی بود و ما به عنوان نمایندگان المصطفی (ص) همواره از صلح و دوستی و محبت میان پیروان ادیان مختلف حمایت کرده و بر زندگی مسالمت‌آمیز تاکید می‌کنیم.

وی با اشاره به همکاری نمایندگان المصطفی (ص) در دیگر کشور‌ها با خبرگزاری ایکنا تاکید کرد: اینجانب آمادگی خود را برای تعمیق و گسترش رابطه رسانه‌ای میان این نمایندگی و خبرگزاری ایکنا اعلام می‌کنم و آماده همکاری همه جانبه هستیم.

انتهای پیام

 

captcha