هشدار در خصوص تشکیل مساجد خانگی
کد خبر: 3739085
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
طبسی عنوان کرد:

هشدار در خصوص تشکیل مساجد خانگی

گروه جامعه ــ استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه ضمن انتقاد از دخالت‌های صورت گرفته در مساجد که منجر به کاهش مخاطبان مساجد شده است، هشدار داد: مردم به سمت ایجاد مساجد خانگی رفته‌اند.

هشدار در خصوص تشکیل مساجد خانگیحجت‌الاسلام والمسلمین محمدمحسن مروجی طبسی، استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که مساجد جهان چگونه باید خود را برای مدیریت جهانی زمان ظهور آماده کنند؟ گفت: برای پاسخ به این سؤال باید وضعیت موجود کشور را با وضعیت مطلوب مقایسه کرد.

وی در خصوص وضعیت موجود مساجد کشور، گفت: اکنون اگر واقع بینانه به وضعیت مساجد ایران و جهان نگاه کنیم باید گفت وضعیت بغرنج است و دیگر مانند گذشته نه به لحاظ کمیت و نه کیفیت جمعیت را در مساجد نمی‌بینیم و حتی افراد متدین هم خیلی کم به مساجد تردد و ترجیح می‌دهند نمازشان را در خانه به صورت فرادا بخوانند.

حجت‌الاسلام طبسی در خصوص دلایل این وضعیت رنج آور، گفت: یکسری از امامان جماعت ما روحیه جذب حداکثری مردم را ندارند و نمی‌توانند مردم خصوصاً جوانان را به مساجد جذب کنند و به لحاظ اخلاقی و رفتاری اقدامات آنها جاذبه ندارد.

دین و سیاست عین هم هستند اما سیاسی کاری به مساجد صدمه می‌زند

وی از دیگر دلایل خلوت شدن مساجد را سیاسی کاری دانست و گفت: متأسفانه مسجد با مباحث سیاسی کاری قاطی شده است. در اینکه دین و سیاست عین هم هستند کسی شک ندارد اما اعمال سلیقه‌های سیاسی بسیار خطرناک و عامل مهمی در ایجاد وضعیت موجود مساجد است. به عنوان مثال در مساجد تابلوهای اعلانات از فلان سلیقه سیاسی و فلان شخصیت سیاسی که گرایش خاص سیاسی دارد خبر گزارش می‌دهند و در ایام انتخابات از یک نامزد انتخاباتی حمایت می‌کنند و همه اینها موجب لطمه خوردن حضور حداکثری مردم و جوانان در مسجد می‌شود.

مسجد نباید بوق تبلیغاتی یک سلیقه سیاسی شود

این مدرس حوزه در پاسخ به این سؤال که آیا معتقد هستید مساجد باید بی‌طرف باشند و اجازه دهند همه گروه‌ها دیدگاه‌های خود را در این مکان مطرح کنند؟ گفت: ما خطوط قرمزی در تشیع و نظام مقدس اسلامی داریم که باید حفظ شود. به عنوان مثال در ایام انتخابات باید مردم دعوت شوند و امام جماعت، هیئت امنای مسجد و جوانانی که مشغول انجام کارهای فرهنگی هستند باید مردم را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت و مردم را از خطرات دشمن آگاه کنند اما اینکه از شخص و گرایش خاصی حمایت و مسجد بوق تبلیغاتی یک سلیقه سیاسی شود باید پرهیز کرد. این کار باعث از بین رفتن اتحاد و همبستگی و حضور حداکثری مردم در مساجد شده و کم کم به منازعات و درگیری منجر می‌شود.

اگر بلد نیستیم انتقاد کنیم، سکوت کنیم بهتر است

وی با اشاره به تفاوت سلایق در خانواده، گفت: علی‌رغم این تفاوت سلیقه‌ها همه اعضای خانواده سر یک سفره می‌نشینند و با هم متحد هستند و همین باعث حفظ خانواده می‌شود. معنای اتحاد حذف سلیقه شخصی نیست اما متأسفانه اکنون اینطور شده که افراد به یک سلیقه شخصی علاقه دارند و بقیه را طرد می‌کنند. البته در اینکه برخی علایق مخالف چهارچوب نظام، نباید در مساجد فعالیت داشته باشند بحثی نیست اما وقتی شورای نگهبان کاندیداهای یک تفکر سیاسی را تأیید می‌کند، دیگر اجازه نداریم مسجد را محل تخریب آن سلیقه سیاسی قرار دهیم. البته انتقاد کردن اقدام غلطی نیست اما اگر بلد نیستیم انتقاد کنیم، سکوت کنیم بهتر است.

تهمت، غیبت و بعد الله اکبر

حجت‌الاسلام طبسی تصریح کرد: اینکه در مسجدی که باید به یاد خدا بیفتیم افرادی به بهانه انتقاد، تهمت می‌زنند و غیبت می‌کنند بعد هم الله اکبر می‌گویند و مدعی می‌شوند همه باید با هم نماز بخوانیم به جذب حداکثری مساجد صدمه می‌زند.

این استاد حوزه در جمع بندی این بخش از سخنان خود، گفت: این علل اصلی است که باعث شده وضعیت موجود مساجد نه تنها خوب نباشد بلکه در حالت اورژانسی قرار گرفته و فرسنگ‌ها با وضعیت مطلوبی که در عصر ظهور و عصر غیبت باید داشته باشد، فاصله دارد.

بهترین راهکار نجات مساجد: مساجد را به حال خود بگذاریم

وی در پاسخ به این سؤال که برای عبور از این مشکلات و آماده کردن مساجد برای ظهور چه راهکاری وجود دارد؟ گفت: مساجد را به حال خودشان وابگذاریم و اینقدر در کار مردم دخالت نکنیم. اینکه حتماً شخص خاصی امام جماعت باشد، یا ارگان نظامی یا غیر نظامی در مسجد پایگاه داشته باشد و ... همه اینها موجب دفع می‌شود. از سوی دیگر مردم سطوح فکری مختلفی دارند شاید متوجه بعضی از مسائل نشوند و اینگونه خودمان به دست خودمان معاند ایجاد می‌کنیم.

حجت‌الاسلام طبسی تصریح کرد: ارگان‌های نظامی و غیر نظامی اصلاً در کار مسجد دخالت نکنند و مسجد یک پایگاه کاملاً مردمی باشد که معتمدان محل آن را اداره کنند. متأسفانه اکنون اگر معتمدان محل یا مسئولان محلی نخواهند یک فرد خاص با یک دیدگاه خاص در مسجد مسئول باشد آنقدر مشکل برای آن مسجد ایجاد می‌کنند که مسجد تعطیل شود و یا معتمدان محلی کار در مسجد را رها کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به این سؤال که آیا نباید مساجد جهان با هم ارتباط برقرار کرده و یک شبکه جهانی از مساجد داشته باشیم؟ گفت: این حرف و ایده خوبی است اما چگونه؟ اکنون ما در ارتباط بین مساجد دو محله هم مشکل داریم. ایام محرم حسینیه‌ها و هیئت‌ها همه با هم ارتباط دارند و باهم جمع می‌شوند و برنامه اجرا می‌کنند. چرا که هیئت‌های مذهبی کاملاً مردمی اداره می‌شوند اما ما در امور مساجد دخالت کردیم و کار خراب شده است.

این استاد حوزه افزود: در گذشته مردم خودشان مسجد را اداره می‌کردند، مسجد پایگاه مردمی بود، هیئت امنای معتمد مردم بودند که مسجد را اداره می‌کردند، صندوق قرض‌الحسنه تشکیل می‌دادند، به مردم وام می‌دادند، مسجد پایگاه ازدواج بود و ... . اما اکنون از تفکر مسجدی بودن دور شده‌ایم. در حالی که تعداد زیادی بازنشسته باتجربه و قابل اعتماد مردم را داریم که می‌توانند به جای اینکه در پارک‌ها وقت بگذرانند مسجد را اداره کنند، اما کسانی که به دنبال اغراض سیاسی خودشان هستند اجازه نمی‌دهند.

وی هشدار داد: مساجد با این رویه‌ای که ما به جلو می‌رویم دربشان بسته و تعطیل می‌شوند. ما اکنون می‌بینیم که مساجد خانگی تأسیس می‌شود و این یعنی مردم زیرزمین خانه خود را محل تجمع نمازگزاران محل خود قرار می‌دهند و نمی‌روند در مسجد جمع شوند و این یعنی آب راه خود را پیدا می‌کند. وقتی پایگاه مردمی بودن مسجد را از مسجد می گیرید مردم به سمت مساجد خانگی می‌روند.

 انتهای پیام

captcha