آموزش قرآن در کانکس و بی‌مهری شهرداری تبریز
کد خبر: 3739075
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶

آموزش قرآن در کانکس و بی‌مهری شهرداری تبریز

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مؤسسه سیدالشهداء(ع) تبریز با وجود مشکلات به ویژه نبود فضای آموزشی مناسب، سال‌ها با بی‌مهری شهرداری منطقه 6 تبریز برای صدور مجوز پروانه ساخت همراه بوده و در حال حاضر کلاس‌های آموزشی خود را در کانکس سیار برگزار می‌کند.

مؤسسه سیدالشهداء(ع) تبریز

به گزارش ایکنا؛ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سیدالشهداء تبریز با مدیریت رسول اصغری، فعالیت خود را از سال 1374 آغاز کرده است که در این گزارش با روند تأسیس، فعالیت‌ها و مشکلات این مؤسسه آشنا خواهیم شد.
رسول اصغری، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن وعترت سیدالشهداء درباره نا‌م‌گذاری این مرکز می‌گوید: فعالیت مؤسسه از سال 1374 با نام دارالقرآن ثامن‌الحجج(ع) درسطح محدود آغاز شد. اما با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نشر و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، دارالقرآن ثامن‌الحجج(ع) از اواسط سال 1379 و با تغییر مدیریت آن، فعالیت گسترده‌ای را در دو بخش بانوان و آقایان شروع کرد.
وی ادامه داد: در این راستا به برگزاری چندین دوره مربیگری قرآن برای بانوان و آقایان، اقدام شد که نتیجه این دوره‌ها، تشکیل کلاس‌های قرآنی در رشته‌های مختلف بود. مؤسسه برای اینکه بتواند به فعالیت‌های خود به‌صورت قانونی ادامه دهد، اقدام به ثبت حقوقی مؤسسه کرد و به علت مخالفت آستان قدس رضوی با نام ثامن‌الحجج(ع) به مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سیدالشهداء(ع) تبریز تغییر نام داد و در تاریخ 27 مهر 90 به ثبت قانونی رسید.
مدیر مؤسسه سیدالشهداء درباره برخی از سیاست‌ها و فعالیت‌های آموزشی این مرکز بیان کرد: مؤسسه برای اینکه بتواند مربیان مورد نیاز خود را تأمین کند، در طول فعالیت خود اقدام به برگزاری چندین دوره مربیگری عمومی و تخصصی قرآن برای آقایان و بانوان کرده است که نتیجه این دوره‌ها، تشکیل کلا‌س‌های قرآن در رشته‌های آموزش مقدماتی، روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، مفاهیم، حفظ قرآن، تدبر در قرآن، تدبر در سیره اهل‌بیت(ع)، ترجمه قرآن، حفظ موضوعی قرآن برای خردسالان، احکام، نهج‌البلاغه، سبک زندگی قرآنی و اسلامی و ... است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر، در طول هفته بیش از 80 کلاس قرآن در رشته‌های مختلف ویژه آقایان وبانوان، دانش‌آموزان و خردسالان در محل مؤسسه و در ایوان مسجد امام خمینی(ره) تبریز برگزار می‌شود که تأثیرات بسیارخوبی در حوزه فعالیت مؤسسه داشته است.
اصغری تصریح کرد: مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سیدالشهداء یکی از فعالترین مؤسسات در شهرستان تبریز یکی از فعالترین مؤسسات و در عین حال یکی از محروم‌ترین آنهاست.
وی به یکی از مشکلات این مرکز که نبود مکان مناسب است، اشاره کرد و افزود: با توجه به استقبال بی‌نظیر قرآن‌آموزان و همچنین نبود امکانات آموزشی مانند مکان آموزشی مناسب، نبود وسایل آموزشی و غیره، مؤسسه توان جذب قرآن‌آموزان بیشتری را ندارد.

مؤسسه سیدالشهداء
مدیر مؤسسه با تاکید بر اینکه به علت نبود امکانات، نمی‌توانیم قدم اول همان آموزش قرآن را برداریم، اظهار کرد: با توجه به نبود امکانات آموزشی، چطور می‌توانیم در مورد قدم‌های دیگر تصمیم‌گیری کنیم؟ چطور می‌توانیم در مورد آموزش خردسالان و جوانان(پسر و دختر) برنامه‌ریزی کرد؟ چطور می‌توانیم درخواست‌های دروس تخصصی قرآن‌آموزان را تامین کنیم؟
اصغری ادامه داد: برنامه‌های ویژه‌ای برای بانوان در طول 18 سال انجام شده است که می‌توان به 200 و 582 ساعت آموزش قرآن اشاره کرد. البته باید به این نکته تاکید کرد که مؤسسه فاقد کلاس‌های منسجم و استاندارد، برنامه‌ریزی منسجم به دلیل نبود مکان، کمترین امکانات اداری و ... است، اما توانسته با نبود امکانات، تاکنون فعالیت‌های خود را به سرانجام برساند.
وی افزود: اگر مؤسسه، مختصر امکاناتی داشت چه اتفاقاتی می‌توانست و یا می‌تواند بیافتد؟! با توجه به نیازهای شدید جامعه از جمله مانند درخواست برپایی کلاس‌های تخصصی،آموزش کودکان و خردسالان، تربیت افراد برای مراسم‌ مختلف، برنامه‌ریزی منسجم، نظارت دقیق و ... متولیان امر باید توجه مضاعفی در این زمینه داشته باشند.
مدیر مؤسسه به اهداف و سیاست اصلی مؤسسه اشاره کرد و گفت: سیاست‌ها و فعالیت‌های اصلی مؤسسه، براساس همان مراتب تمسک به قرآن است و همت و تلاش مؤسسه بر این است که یادگیری قرآن در جامعه فراگیر باشد و افراد جامعه حداقل بتوانند قرآن را به‌طور صحیح تلاوت کنند و بر این اساس، آموزش عمومی قرآن، یکی از سیاست‌های اصلی مؤسسه است که در بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی شده است.

 مؤسسه سیدالشهداء
وی در ادامه به آموزش قرآن در بخش بانوان اشاره کرد و گفت: سیاست‌های مؤسسه در رابطه با بخش بانوان به‌صورت ویژه است که علت آن همت و تلاش بانوان نسبت به آقایان برای کسب علم و معارف دینی، حوصله و وقت بیشتر بانوان نسبت به آقایان، همچنین راه یافتن قرآن به هسته مرکز جامعه(خانواده) و مصونیت جامعه در برابر تهاجمات فرهنگی است.
اصغری به بخش آموزش قرآن به آقایان و عموم مردم هم اشاره کرد و افزود: در این رابطه، مؤسسه تلاش می‌کند که همه افراد جامعه حداقل در روخوانی قرآن مشکلی نداشته باشند که این امر با تشویق افراد جامعه برای حضور در کلاس‌های آموزش قرآن، بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنند، همراه است. آشنا کردن کردن افراد با مفاهیم و معانی قرآن و همچنین پر کردن اوقات فراغت جوانان، مخصوصا در ایام تعطیلی مدارس با محوریت مباحث قرآنی از دیگراهداف آموزشی این مرکز است.
مدیر مؤسسه با تاکید بر اینکه در کنار کلاس‌های آموزشی ویژه بانوان و آقایان، بخش کودکان و خردسالان نیز در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: آشنا کردن کودکان و خردسالان با مفاهیم قرآن، نقش بسیار موثری را در آینده دارد. اگر ما بتوانیم کودکان خود را با این مفاهیم بلند و متعالی آشنا کنیم و ذهن کودک با مفاهیم و معانی قرآن شکل بگیرد، در تربیت و رفتار و کردار آنها نقش موثری را ایفاء خواهد کرد. لذا آموزش کودکان و خردسالان یکی از فعالیت‌های اصلی مؤسسه به حساب می‌آید که در این زمینه کلاس‌های کودکان و خردسالان در طول سال(هر چند به‌صورت محدود) برگزار می‌شود. در طول هفته 10 کلاس برای کودکان و خردسالان برگزار شده و در طرح تابستانی نیز کلاس‌های بیشتری به آنها اختصاص می‌یابد.

اصغری در ادامه به برخی دیگر برنامه‌ها و طرح‌های این مرکز اشاره کرد و گفت: یکی از طرح‌هایی که مؤسسه همواره در تحقق آن اصرار داشته است، طرح تلاوت روزانه قرآن است. برای اینکه تلاوت روزانه قرآن در بین جامعه گسترش بیابد، طرح تلاوت روزانه قرآن، توسط قاریان مؤسسه اجرا می‌شود. در این طرح، هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء، یک صفحه از قرآن توسط قاریان مؤسسه برای عموم، تلاوت و علاوه بر این، تلاوت یک جزء قرآن در یکی از روزهای هفته، ویژه بانوان توسط بانوان قاری مؤسسه نیز انجام می‌شود. در ماه رمضان نیز این طرح ادامه داشته و بیش از 500 نفر در آن شرکت داشتند.
اصغری افزود: برای اینکه جامعه بین قرآن و عترت، تفکیک قائل نشوند و همچنین با توجه به فرمایش پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «قرآن و عترت هیچ وقت ازهم جدا نمی‌شوند»، طرح برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم و ایام فاطمیه(س) همراه با سوگواری و تلاوت قرآن کریم اجرا می‌شود. همچنین جشن نیمه شعبان با هدف، ترویج فرهنگ مهدویت همراه با معنویت و بردن قرآن به متن خانواده‌ها و عمل به فرمایش پیامبر اکرم(ص) ازسوی مؤسسه با ویژه‌برنامه‌های متنوع اجرا می‌شود.
وی به برخی از امکانات و محدودیت‌هایی که مؤسسه سیدالشهداء(ع) با آن روبرو است، اشاره کرد و گفت: مؤسسه به لحاظ اینکه یک مؤسسه غیر انتفاعی به مفهوم واقعی است از کمبودها و مشکلات بسیاری رنج می‌برد که به برخی از این کمبودها و نیازها پرداخته می‌شود. این مرکز از نظر مکان آموزشی واقعاً در مضیقه است، به‌طوری‌که به دلیل کمبود جا و استقبال مردم، بعضی از کلاس‌های قرآن، در طول هفته فقط یکبار برگزار می‌شود که این امر، کیفیت آموزش را پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: برای حل این معضل، مؤسسه بعد از توافق با هیات امنای مسجد امام خمینی(ره)، هیات امناء، قطعه زمین متعلق به مسجد، واقع در اول 18 متری شهید برقی خطیب به مساحت 397 مترمربع را در اختیار مؤسسه قرار داد تا برای آماده‌سازی و احداث محل مؤسسه، اقدام شود.
اصغری افزود: بر این اساس بعد از مکاتبات زیاد با شهرداری و تغییر کاربری از فضای سبز به کاربری مذهبی ـ فرهنگی توسط کمیسیون ماده 5 و براساس بند دوم صورت‌جلسه مورخه 22 اردیبهشت 89 کمیسیون ماده 5 تبریز و براساس نامه شماره 274/41/11 مورخه 15 فروردین 89 استانداری آذربایجان شرقی و نامه شماره 3/57/1321 مورخه سوم تیر 88 شهرداری تبریز در مورد تغییر کاربری محل به میزان 89/396 مترمربع از فضای سبز به تجاری و خدماتی، فرهنگی مذهبی(زیرزمین، پارکینگ و همکف تجاری و خدماتی و چهار طبقه بالای همکف فرهنگی و مذهبی همگی با سطح اشتغال صد درصد) اقدام شد که در مرحله صدور پروانه، مسئله مالکیت مطرح شد.
وی به نبود همکاری از سوی مسئولان اشاره کرد و بیان کرد: بعد چهار سال مذاکره با سازمان اوقاف استان و با کمک حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی، مسئول وقت اوقاف، در نهایت در بهار سال 93 قراردادی بین اداره اوقاف، هیات امناء مسجد امام خمینی(ره) و مؤسسه به امضاء رسید و پرونده را برای صدور مجوز پروانه ساخت به شهرداری منطقه 6 ارجاع داده شد، اما متاسفانه بیش از چهار سال است که شهرداری منطقه 6 تبریز با انواع بهانه‌های مختلف از صدور مجوز پروانه ساخت مخالفت می‌کند و این در حالی است که شهرداری طبق قانون موظف است محل‌های آموزشی را، خود احداث کند و دراختیار مردم بگذارد.
اصغری گفت: در حال حاضر مؤسسه با همه فعالیت‌های خوبی که دارد، دو کانکس آموزشی را به این منظور تهیه کرده که همه کلاس‌های آموزشی این مرکز با برنامه‌ریزی در آن برپا می‌شود.

مدیر مؤسسه سیدالشهداء(ع) تصریح کرد: مؤسسه از نظر بودجه در نهایت مشکل قرار گرفته است، زیرا در امرآموزش قرآن، سیاست این مرکز بر این است که از قرآن‌آموزان هیچ‌گونه مبلغی به‌عنوان هزینه کلاس‌های قرآنی دریافت نشود و فقط مبلغ ناچیزی برای یک ترم چهار ماهه، به‌صورت داوطلبانه، برای تامین هزینه‌های عمومی، دریافت می‌کند.

وی درباره بی‌مهری مسئولان و کم‌توجهی آنان اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی مانند نبود امکانات ادارای، کمک آموزشی، امکانات تشویقی و غیره در طول این سال‌ها، تا به امروز، نامه و درخواست‌هایی به همه مسئولان نوشته شده و آنان در جریان فعالیت‌ها و مشکلات قرار داده شده‌اند که متاسفانه ترتیب اثری داده نشده است و با وجود ردیف بودجه قرآنی، حتی یک ریال هم از آن بودجه‌ها به مؤسسه اختصاص نیافته است.

مستندات بیشتری در ذیل قابل مشاهده است.

 

خبرگزاری ایکنا منتظر پاسخگویی مسئولان است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۲۱:۵۹
0
0
حالا دعا کنید که نبسته اند این شهرداریها همه به فکر جیب خود هستند اینها را چه به قرآن و کارهای فرهنگی
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۲۲:۰۷
0
0
اگر ساختمان برای کنسرت و ... بود خودشان پیشقدم می شدند خب کشور اسلامی هستیم این کارها بعید نیست چون کسی نیست که یقه شان را بگیرد شهرداریها برا خودشان یک حکومت هستند
قرآن آموز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۱۷:۰۶
0
0
واقعا جای تاسف دارد که این موسسه با این همه فعالیت در کانکس مشغول آموزشه. شهرداری کوتاه بیاد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۱۹:۲۵
0
0
بچه ها با چه ذوق و شوقی سر کلاس میان حالا اگه این ساختمان ساخته بشه چقدر استقبال برای کلاسهای قران بیشتر میشه. شهرداری حمایت کند
امیر علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۱۸:۱۳
0
0
از شهرداری خواهش میکنیم که در راه فرهنگ سازی و ترویج قران قدمی بردارد و به این موسسه کمک کند
captcha