توصیفی از حلقه‌های قرآنی مسجد‌النبی(ص) + عکس
کد خبر: 3736922
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

توصیفی از حلقه‌های قرآنی مسجد‌النبی(ص) + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اعضای کاروان قاریان جمهوری اسلامی ایران در حلقه‌های مختلف قرآنی مسجدالنبی(ص)‌ به تلاوت پرداختند.

به گزارش ایکنا؛ از روز دوم مردادماه جاری که بخشی از کاروان قاریان در مدینه حضور دارند، همزمان با تلاوت ترتیل و تحقیق قرآن کریم در برنامه‌های فرهنگی، ابلاغی بعثه مقام معظم رهبری، در حلقه‌های قرآنی مسجد النبی نیز حضور می‌یابند تا ضمن تلاوت قرآن در حرم شریف پیامبر اکرم(ص)، توانایی‌های فنی جامعه قرآنی جمهوری اسلامی ایران را در میان زائران کشورهای مختلف دنیا نمایان کنند و با محوریت قرآن مجید، جلوه‌ای از برادری و مودت اسلامی را در جامعه مسلمانان جهان به نمایش گذارند.

حضور نمایندگان قرآنی جمهوری اسلامی در این حلقه‌ها ما را بر آن داشت تا وصفی کوتاه از این اجتماعات به ظاهر کوچک تلاوت قرآن اما در عمل با کیفیت و تعدد بسیار داشته باشیم.
از درب ۳۸ که منتسب به بلال حبشی است، وارد حرم شریف پیامبر(ص) می‌شوید، در طرفین (بیشتر در سمت چپ) تا انتهای شبستان حلقه‌های زیادی قابل مشاهده است. حلقه‌هایی متشکل از عموم مردم از اقصی‌نقاط کره خاکی، فقیر و غنی، سیاه و سفید، پیر و جوان، همه مشغول به تلاوت قرآن کریم هستند. این حلقه‌ها هر کدام به نامی خاص شهرت دارند. در همه این حلقات، اساس یادگیری آموزش مشافهه‌ای است. در صدر جلسه تراکتی نصب شده که نام خاص حلقه، نام استاد، زمان برپایی و شماره اختصاصی حلقه درج شده است.
۱. حلقه تلقین
در این حلقه‌ها سوره‌های فاتحه و اخلاص توسط استاد حاضر به صورت آیه آیه برای عموم زائران قرائت می‌شود و زوار هم با تکرار و تمرین، شیوه تلاوت این سور که البته در نمازهای یومیه تلاوت می‌شود، می‌آموزند.
۲. حلقه تعلیم زائران
این نوع حلقه‌ها معادل است با جلساتی که در ایران برای روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم دایر است. الواحی از حروف هجاء همراه با حرکات و علامت‌ها تهیه شده و به وسیله آن‌ها کار تعلیم پیش می‌رود. قابل ذکر است شیوه تعلیم در این نوع حلقات واحد است و الواحی که در تدریس استفاده می‌شود زیر نظر آکادمی تعلیم قرآن سعودی چاپ می‌شود.
۳. حلقه حفظ
این مجموعه‌ها در دو سطح اطفال و رجال تشکیل می‌شود. شیوه کار در این حلقات تمرین و تکرار بسیار و عرضه محفوظات بر استاد حاضر در جلسه است.
۴. حلقه اجازات
این حلقه‌ها جلسات تخصصی فراگیری علم قرائت قرآن کریم است. قاریان در این جلسات قرائت می‌کنند و شیخ القرائات یا استاد جلسه ضمن تذکر نکات ظریف تجویدی، ضرب‌آهنگ و تکیه یا وزن کلام الله را به فراگیران متذکر می‌شود. البته این حلقات در موسم حج نسبت به دیگر حلقه‌ها کمتر است.

مجتبی افشار
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
انجم شعاع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۸:۲۳
0
0
بسمه تعالی
اطلاعات ارزشمندی در خصوص نقش حلقه های قرآنی ارائه شد
ای کاش این الگو در بقاء متبرکه نیز اجرا می شد
با آرزوی موفقیت
captcha