مردم‌سالاری دینی نهادینه نشده است/ بر اساس مبانی قرآن سخن گوییم
کد خبر: 3734995
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
آیت‌الله دژكام:

مردم‌سالاری دینی نهادینه نشده است/ بر اساس مبانی قرآن سخن گوییم

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه من به مردم سالاری دینی اعتقاد دارم، گفت: مردم سالاری دینی است که نهادینه نشده است و عمده گله‌ها، دغدغه‌ها و انتقادات به همین دلیل است.

مردم‌سالاری دینی نهادینه نشده است/ بر اساس مبانی قرآن سخن گوییم

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 9 مردادماه در دیدار با دبیران احزاب اصلاح‌طلب این استان با اشاره به مطالب مطرح شده درباره دانشگاه گفت: من به واسطه اینکه معلم بوده‌‌ام از این نوع حرف‌ها و دغدغه‌هایی که بیان شد، در دانشگاه بارها شنیده‌ام. دانشجوها از همه طیف مثل فرزندان من هستند و من با آن‌ها در ارتباط بودم و سعی کردم نقش معلمی خود را در حد توان ایفا کنم.
وی با بیان اینكه بر عنوان معلمی خویش تكیه زیادی دارد، افزود: امام راحل در صحبتشان معمولاً نکته‌ای از مباحث معنوی و معرفتی می‌گفتند. من نیز برای اینکه روش ایشان و معلمی خود را حفظ کنم جمله‌ای از باب معلمی بیان می‌کنم. هیچ‌کس بی نیاز از این نوع خواسته‌ها و دعاها نیست.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: زمانی که ما در عرصه انقلاب اسلامی وارد شدیم، همیشه باید خودمان را محاسبه کنیم که انگیزه ما از کارهایمان چیست؟ اگر انگیزه ما هوای نفس و دنیاطلبی هست باید سعی کنیم خود را در مسیر درست قرار دهیم.

هیچ جریان انقلابی نمی‌تواند بگوید نیاز به محاسبه نفس ندارد
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه هیچ جریان انقلابی نمی‌تواند بگوید نیاز به محاسبه نفس ندارد، گفت: در بالاترین حدود انسانیت که معصومین هستند نیز مرتب این نکته را تذکر می‌دادند.
وی یادآور شد: در میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان در طی چهار دهه اخیر افرادی بوده‌اند که شعارهای انقلابی داده‌اند اما انگیزه آن‌ها انقلابی، دینی و الهی نبوده و به انگیزه رسیدن به قدرت و مکنت شعار داده‌اند.
آیت‌الله دژكام بیان كرد: در آسیب‌شناسی مسائل انقلاب نیز تقریباً همه با همه یک شکل هستیم و در جلسه‌ای که با اصول‌گرایان داشتم نیز همین صحبت‌ها را بیان کردند. اما باید برگردیم ببینیم مشکل از کجاست؟
وی گفت:‌ اگر پای یک چیزهایی به عنوان ارزش‌های اصول‌گرایی ایستاده‌ایم یا به عنوان ارزش‌های اصلاح‌طلبی ایستاده‌ایم، باید بررسی کنیم که آیا به فکر سود شخصی هستیم یا کار برای خداست و می‌خواهیم جامعه بهره‌ای ببرد؟! اگر این را با خود تسویه حساب کنیم مطمئنا تأثیرگذاریمان در جامعه بیشتر خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس یادآور شد: تجربه تاریخی نشان داده کسانی که به نوعی درد اجتماع و درد مردم را داشتند، معمولاً تأثیرگذاری بیشتری نیز داشته‌اند تا کسانی که وارد جریان‌های سیاسی شده و بهره‌های خود را برده و کنار رفته‌اند.

یکی از نقش‌های حزب این است که آگاهی بیافزاید
وی با بیان اینكه ما به دنبال آن چیزی می‌گردیم که انگیزه‌های اصیل ارزشی داشته باشد، گفت: بعد از سال‌های متمادی هنوز خیلی از کسانی که درگیر این جریانات هستند اصل این دو جریان را نمی‌شناسند.همیشه به احزاب گفتم یکی از نقش‌های حزب این است که آگاهی بیافزاید تا بعد بتواند بر مبنای آن آگاهی اقدام کند. ما این آگاهی‌افزایی را از شما انتظار داریم.
آیت‌الله دژكام بیان كرد: تمام تحلیل فکری یک جوان که گرایش سیاسی دارد این است که 2 یا 3 موضع‌گیری را می‌بیند و انتخاب می‌کند اما مبنای فکری چیست؟ ما مطلبی برای ارائه نداریم و این است که متاسفانه تجربه حزبی در ایران قوی نیست، یعنی احزاب ما تفکر مبنایی خود را آموزش نمی‌دهند و این نقطه ضعف است.
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه ما به تفکرات مبنایی باید بپردازیم، گفت:‌ اگر بناست اصلاح‌طلبی را در ایران معادل رفرمیست بدانیم و توضیحی برای آن نداشته باشیم دیگران تحقیق می‌کنند که رفرمیست در اروپا چگونه است و بر آن اساس اصلاح‌طلبی را در کشور ما می‌بینند و این برای ما که به خصوص در شیراز هستیم ایراد است چون شیراز مرکز علم و فرهنگ و اندیشه است.
وی، دو جریان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب را 2 لبه قیچی توصیف كرد كه کشور به هر دو جریان نیاز دارد تا قیچی ببرد اما کار به جایی رسیده است که یکی را کافر و دیگری را متحجر می‌دانیم چون بر اساس مبانی بحث نکردیم و همیشه براساس موضع‌گیری‌ها ما را شناخته‌اند و این مشکل باید حل شود.

مردم‌سالاری دینی نهادینه نشده است
آیت‌الله دژكام با یادآوری جمله‌ای از مقام معظم رهبری كه باید برای حل مسائل و مشکلات اخیر مبنا قرار گیرد، گفت: ایشان فرمودند «من به مردم سالاری دینی اعتقاد دارم». مردم سالاری دینی است که نهادینه نشده است و عمده گله‌ها، دغدغه‌ها و انتقادات به همین دلیل است که مردم‌سالاری دینی نهادینه نشده است.
وی ادامه داد: وقتی رهبر معظم انقلاب شروع می‌کند باید استقبال کنیم، اما کسی به این قضیه ورود نمی‌کند تا این موضوع را به گفتمان عمومی تبدیلش کند.
امام جمعه شیراز همچنین خطاب به حاضران در جلسه گفت: شما گله کردید که خیلی‌ها در جریان اصلاح‌طلبی جایگاه شغلی مناسب خود را پیدا نکردند ولی در بحث مردم‌سالارانه می‌بینیم که امروز در شیراز شورای شهر لیست امید به دست گرفته است و دولت ائتلافی بین اعتدالیون و اصلاح‌طلبان است و اگر مردم‌سالاری را بخواهیم نهادینه کنیم این گله‌ها دیگر نباید مطرح شود و باید واقعیت‌ها را نیز ببینیم که امروز مناصب در اختیار کیست، اما گاهی ما خودمان هم به مردم‌سالاری کمک نمی‌کنیم.

انتقاد از عدم استقبال از مردم‌سالاری
وی گفت: مقام معظم رهبری می‌فرماید به مردم سالاری معتقدم و در ادامه از این مورد به صراحت حمایت می‌کند ولی ما خودمان استقبال نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم حزب 2 روزه باشیم یا ادامه دهیم؟ اگر می‌خواهیم در مدت طولانی باشیم باید اساس را محکم قرار دهیم.
آیت‌الله دژكام با طرح این سئوال كه شما چیزی غیر از امور متداول و متعارف جوامع بشری می‌خواهید یا همان كه متعارف است، گفت:‌ آیا به دنبال این هستید که یک شبه نتیجه بگیرید؟ می‌خواهید در عرض فرصت محدودی یک تغییری رخ دهد؟
وی تأكید كرد: اصلاح یعنی تغییر در نهادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و این تغییر اگر بخواهد رخ دهد به هیچ وجه نباید منتظر تغییر آنی باشیم بلكه باید صبور باشیم. به عبارتی منتظر تولد طبیعی باشیم و نمی‌توان این مسئله را کوتاه کرد زیرا پروسه زمان‌بری است.
امام جمعه شیراز گفت: بعضی موارد ممکن است حق باشد اما در طول یک پروسه جامعه متوجه می‌شود. گروه مقابل هم حرف خود را می‌زند و می‌گوید حق است، ما که نمی‌خواهیم اعمال فشار کنیم و مردم‌سالارانه باید جلو برویم.

مردم‌سالاری دینی نهادینه نشده است/ بر اساس مبانی قرآن سخن گوییم

بیاییم به مردم سالاری دینی بها دهیم و خطا نکنیم
وی با تأكید بر اینكه بیاییم به مردم سالاری دینی بها دهیم و خطا نکنیم، گفت:‌ گاهی خطا کرده‌ایم و به قانون پایبند نبوده‌ایم و مردم و کشور را دچار مشکل کرده‌ایم؛ داور جامعه نیز در مقابل این حرکت ما کارت زرد یا قرمز بالا آورده است و حال ما ناراحت شده‌ایم، بنابراین نباید خطا کنیم و در چارچوب خودش باید جلو برویم.

نباید به اسم اصلاح‌طلبی از براندازان حمایت کنیم
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه نباید به اسم اصلاح‌طلبی از براندازان حمایت کنیم، گفت: این با قاعده علمی خود جور در نمی‌آید. اگر در چارچوب باشد مطمئن باشید به جای خوب می‌رسید.
وی با تصریح این نكته كه به آینده ایران امیدوار است، گفت: امیدوارم شما کشور را به جای خوب برسانید اما اینکه چگونه این کار را می‌کنید مهم است. باید از یک مسیر علمی و منطقی جلو رفت و اگر احساسی عمل کنید جواب نمی‌دهد.هر پروسه و تغییری را در اجتماع بخواهید شکل دهید بر فرض مثال حق هم باشد باید علمی جلو رفت.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه اگر در مسیر مردم‌سالارانه کار جلو برود متوجه ایراد کار خود در برابر جناح مقابل می‌شویم، افزود: چون مردم‌سالارانه کار نمی‌کنیم فرصت اینکه نظریه‌ها با هم رقابت کنند را از بین بردیم و فقط به فکر بیرون راندن رقیب هستیم.

احزاب به فكر مردم و جامعه باشند
وی با بیان اینكه وظیفه احزاب این است که فکر مردم و جامعه باشد، گفت: اكنون همه فهمیدیم وفاق لازم است. وفاق در حول یک محور منطقی و علمی باید باشد لذا قانونمند و منطقی و علمی کار کنیم و طرف مقابل می‌پذیرد.

در تمدن ایرانی ـ اسلامی، اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی مكمل یكدیگرند
آیت‌الله دژكام گفت: در رقابت بین تمدنی که تمدن ایرانی- اسلامی ما که با تمدن غرب دارد، ما یک مبانی تمدنی داریم که در ادامه تبیین خواهیم کرد که اصلاح‌طلبی درون نظام اسلامی در تعارض با اصول‌گرایی درون نظام نیست و این دو قطعه مکمل یکدیگر هستند.

بر اساس مبانی قرآن سخن گوییم
وی با تأكید بر اینكه باید خیلی حساب شده‌تر به مباحث ورود کنیم و لازم است نکاتی را یاد بگیریم، گفت: جای تأسف دارد که همه قبول داریم ملاصدرا و سعدی مایه افتخار ما هستند اما نمی‌دانیم حرف آن‌ها چه بوده است و در رأس که قرآن است و نمی‌توانیم درست از آن برداشت کنیم و این در بین ما باید عمومی شود تا بتوانیم بر اساس این مبانی حرف بزنیم و این فرصت‌ها را شما احزاب چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا باید ایجاد کنید.
آیت‌الله دژكام در پایان خطاب به حاضران گفت: شما احزاب باید این فضا را ایجاد کنید تا رشد نسل جوانمان در پی داشته باشد و آن‌ها بتوانند دقیق‌تر انتخاب کنند و بهتر نظام اسلامی را به اهداف برسانند.
یادآور می‌شود، در ابتدای این دیدار، 14 نفر از دبیران احزاب اصلاح‌طلب استان فارس به ارائه نظرات خود پرداختند.
انتهای پیام

captcha