جوانان ایران پشت هیچ در بسته‌ای نخواهند ماند/ شکل‌گیری تحول دیجیتال
کد خبر: 3733899
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
وزیر ارتباطات:

جوانان ایران پشت هیچ در بسته‌ای نخواهند ماند/ شکل‌گیری تحول دیجیتال

گروه فناوری اطلاعات ــ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به چالش‌های داخلی و بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: به آنهایی که در حوزه بین‌المللی تلاش می‌کنند ایران در بخش فناوری اطلاعات منزوی شود، می‌گویم که جوانان ایرانی پشت هیچ درِ بسته‌ای نخواهند ماند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ که صبح امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه از زمان کودکی تا به حال با مشکل بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنیم، گفت: بحران آب تهدیدی است که زندگی همه مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شرایط این بحران بسیار سخت است. از همان کودکی به دنبال این سوال بودم که راه حل این مسئله چیست، بعدها که بزرگتر شدم و مطالعه کردم به این نکته پی بردم که راه‌حل و پاسخ این سوال یک دوران است و این دوران امروز انقلاب صنعتی و عصر دیجیتال است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز منابع طبیعی و تجدید ناپذیر دنیا در حال کاهش هستند افزود: این در حالی است که جمعیت‌ها در حال افزایش است و ما رشدی در منابع تجربه نمی‌کنیم. برهمین اساس نظام‌های اقتصادی دنیا به سمت بهره‌وری حرکت کردند و این بهره وری جز با دیجیتال سازی ممکن نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه امروز کشور با چالش‌های بسیاری در حوزه انرژی محیط زیست، نظام بانکی و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، ادامه داد: در کنار این چالش‌ها جوانانی داریم که در شرایط سخت توانستند رشد کنند در حوزه‌ها و سطوح مختلف شانه به شانه دنیا و فناوری های روز پیش رفتند.

آذری جهرمی با بیان اینکه امروز چالش‌ها و ظرفیت‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند تصریح کرد: وظیفه حاکمیت در این خصوص هموارسازی مسیر است باید کاری کنی که مسئولیت‌ها به جوانان سپرده شوند و تصدی‌گری دولت گرفته شود. ابتکار خلاقیت و توانمندی جوانان و همچنین استفاده از بخش خصوصی می‌تواند شرایط را در مواجهه با چالش‌ها بهبود دهد.

وی با بیان اینکه ما تلاش‌های بسیاری را در این حوزه انجام داده‌ایم گفت: اولین کار ما نشان دادن کسب و کارهای دیجیتال و افزایش بهره وری این صنعت به جامعه بود و بر همین اساس سند تحول دیجیتال در حوزه‌های مختلف را ایجاد کردیم. با توجه به این سند، سند تحول دیجیتال در عرصه کشاورزی را امضا کردیم که هوشمند سازی شبکه توزیع کشاورزی را ساده کنیم و توان کشاورز را بیافزاییم. در این حوزه توانستیم با صرفه‌جویی ۳۵ درصدی منابع آب قدم بزرگی در صرفه‌جویی برداریم و این یک تحول بزرگ است که ما در حوزه کشاورزی برداشتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در ادامه این سند تفاهم نامه را با وزارت نیرو امضا کردیم تا از ظرفیت‌های فناوری در جهت صرفه جویی در نیرو و انرژی‌های تجدید ناپذیر استفاده کنیم و در همین رابطه بخش خصوصی را فعال کردیم و از استارتاپ ها برای فعالیت در این خصوص دعوت کردیم.

آذری جهرمی ادامه داد: به دلیل برخی چالش‌ها، تصویب طرح نوآفرین در دولت به تأخیر افتاد، اما من قول می‌دهم که این طرح که با هدف رفع معضلات کسب و کارهای نوپا تعریف شده است، به زودی به تصویب برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: با اجرای این طرح، مشکلات و معضلات مربوط به نظامات بیمه، مالیات و تأمین مالی برای کسب و کارهای نوپا، اصلاح خواهد شد.

وی با اشاره به رونمایی لایحه صیانت از داده‌ها و اطلاعات شخصی کاربران و کسب و کارهای نوپا در راستای اجرای لایحه حقوق شهروندی گفت: این لایحه که یکی از وعده‌های دولت در جهت حفظ حقوق شهروندی کسب و کارها و توسعه نظام اعتماد عمومی برای کاربران است، عصر امروز افتتاح خواهد شد.

وی تأکید کرد: این لایحه تنها مختص پیام‌رسان‌ها نبوده و تمامی کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات را شامل می‌شود. لایحه صیانت از داده‌های شخصی، پیش از این تدوین شده و یکبار نیز به شور عمومی گذاشته شد و امروز پس از انجام اصلاحات مربوطه به عنوان گام مهمی برای توسعه کسب و کارهای نوپا رونمایی می‌شود.

آذری جهرمی گفت: لایحه حق مالکیت معنوی کپی‌رایت از دیگر مواردی است که پس از لایحه صیانت از داده‌های شخصی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های ارتباطی برای توسعه کسب و کارها ارتقاء یافته است، تصریح کرد: طی ۹ ماه گذشته ظرفیت اینترنت پرسرعت در بخش باند پهن در تمامی شهرها به صد درصد رسیده و رشد اینترنت در روستاها افزایش یافته است؛ امیدواریم با اقدامات صورت گرفته، در سال آینده از جایگاه بین‌المللی مطلوبی نیز در این حوزه برخوردار شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه باید فضا برای رشد کسب و کارهای نوپا باز گذاشته شود، تأکید کرد: فیلترینگ‌های غیرکارشناسی و بی‌دلیل در داخل کشور مانع رشد کسب و کارهای نوپا می‌شود.

آذری جهرمی با اشاره به چالش‌های داخلی و بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: به آنهایی که در حوزه بین‌المللی تلاش می‌کنند ایران در بخش فناوری اطلاعات منزوی شود، می‌گویم که جوانان ایرانی پشت هیچ درِ بسته‌ای نخواهند ماند. در همین حال به کسانی که در داخل برای کسب و کارها محدودیت ایجاد می‌کنند، می‌گویم که از اقتصاد رانتی به مطلوبیت نخواهید رسید و اجازه دهید جوانان و ظرفیت خودشان در فضای رقابتی، توسعه را رقم بزنند.

وی گفت: ایجاد مانع و تلاش برای گرفتن حکم فیلترینگ‌ با این هدف که دست‌اندازی برای کسب و کارهای نوپا ایجاد کرده‌ایم، راه به جایی نمی‌برد و تحول دیجیتال در هر حالت شکل خواهد گرفت و آینده کشور ما در این مسیر رقم خواهد خورد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان سخنان خود گفت: تحول دیجیتال در هر حال شکل خواهد گرفت و آینده کشور و تشکیلات جمهوری اسلامی بر اساس آن تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام

captcha