یکی از ضعف های سالانه مسابقات قرآن حضور متسابقین ثابت است
کد خبر: 3733649
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

یکی از ضعف های سالانه مسابقات قرآن حضور متسابقین ثابت است

گروه فعالیت های قرآنی- یک حافظ قرآن کریم با اشاره اینکه از سال 89 در مسابقات قرآن اداره اوقاف شرکت کرده است، بیان کرد: چهره‌های جدید در میان شرکت‌کنندگان خیلی کم است، افراد مشخصی هرساله حضور دارند باید به شرکت کنندگان ازدیاد ببخشیم.

یکی از ضعف های سالانه مسابقات قرآن حضور متسابقین ثابت است

محمد داوریان، متسابق رشته حفظ 20 جزء از همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان بیان کرد: به صورت تخصصی از سال 88 حفظ قرآن را شروع کردم و در عرض یک سال توفیق حفظ کامل قرآن را کسب کردم و در سال 89 نیز موفق به شرکت در مسابقات قرآن اوقاف شدم و اولین رتبه ای که در سطح کشوری به دست آوردم رتبه پنجم در مسابقات اداره اوقاف بود، از سال 89 به صورت متداول در مسابقات شرکت کرده ام.

وی ادامه داد: علت اینکه من جذب قرآن شدم زمینه و آموزه‌های خانوادگی بود، خودم هم دوست داشتم فعالیت تخصصی داشته باشم ابتدا به ورزش رو آوردم با توجه به استعدادی که داشتم موفق هم بودم ولی بعدها تمایل به ادامه این رشته را نداشتم و دنبال رشته علمی و ذهنی بودم تا بتوانم آن را به صورت تخصصی ادامه دهم.

این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: اولین جرقه حفظ قرآن را یکی از دوستانم در حلقه های صالحین مسجد روشن کرد و همین باعث شد به حفظ قرآن رو بیاورم، دلیل دیگر جذب من به قرآن برمی گردد به یک استاد روشندل قرآن، من 10 صفحه از قرآن را حفظ کرده بودم که استاد روشندل قرآن آقای دباغ به همدان آمده بودند و جلسات قرآنی را برگزار کرده بودند، از همان جا مجذوب قرآن و منش استاد دباغ شدم و همین زمینه ای شد که در سالهای بعد شاگرد استاد دباغ باشم چراکه طلبه بودم.

داوریان افزود: در حال حاضر در قم در زمینه حفظ تدریس می‌کنم، در روستای محل تولد خودم شورین روزی دو ساعت کلاس قرآن برگزار می کنم و از 9 جزء به پایین حافظ داریم.

وی افزود: برای حفظ قرآن نیاز به تکرار  مداوم آیات وجود دارد، به عقیده من حفظ قرآن خیلی آسان است تنها نیاز به پشتکار دارد دوستانی دارم که می گویند حفظ نهج البلاغه خیلی سخت تر از قرآن است، حفظ قرآن بسیار آسان تر است تنها به مداوت در مفاهیم آموخته شده نیاز دارد.

کمبود کلاس های حفظ تخصصی در همدان یک خلاء است

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه حفظ تخصصی اظهار کرد: در استان با مشکل کمبود کلاس های تخصصی حفظ قرآن روبه روهستیم در شهری مثل قم که میتوان گفت ام القری  حفظ است و در کلاس های مختلفی با اساتید خیلی قوی شرکت کردم ولی در همدان اینگونه نیست.

حافط قرآن کریم با اشاره اینکه از سال 89 در مسابقات قرآن اداره اوقاف شرکت کرده است، بیان کرد: چهره‌های جدید در میان شرکت‌کنندگان خیلی کم است یا اگر باشند هم خیلی قوی نیستند افراد مشخصی هرساله حضور دارند باید به شرکت کنندگان ازدیاد ببخشیم.

داوریان ابراز کرد: اگر از حالا بذر حافظان خود را بکاریم 5 سال آینده همدان جزو استان های قوی در زمینه قرآن و حفظ آن خواهد بود چرا که از استان همدان با توجه به رتبه های حفظ پتانسیل خوبی در این زمینه دارد اما در حال حاضر زیاد قوی نیستیم.

وی در رابطه با برگزاری آزمون کتبی اینترنتی همزمان با مسابقات شفاهی قرآن بیان کرد: به عقیده من برگزاری این آزمون از حُسن های این دوره از مسابقات است و به نظرم با این حرکت حافظان را به سمت مفاهیم سوق می دهیم.

این حافظ قرآن کریم بیان کرد: سئوالات آزمون تخصصی بود، لازم بود که فرد به درستی مفاهیم را بررسی کند، در قرآن به خوبی تدبیر کند و باعث شده فردی که حسن حفظ و حسن قرائت خوبی دارد، خلاء مفاهیم قرآنی با این حرکت در مسابقات پر می شود.

داوریان ادامه داد: بهتر است همزمان با برگزاری مسابقات، برگزاری دوره کوتاه آموزشی با استفاده از اساتید قوی در نظر گرفته شود تا نقاط ضعف متسابقین رفع شود در این صورت هم متسابقین تقویت می‌شوند و هم نکات زیادی را یاد می‌گیرند.

انتهای پیام

captcha