نگاه تخصصی؛ راز ماندگاری جشنواره آواهای رضوی/جشنواره باید به فکر تربیت نسل نوی جایگزین باشد
کد خبر: 3730496
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
ساحت هنر و ادبیات در دهه کرامت/2

نگاه تخصصی؛ راز ماندگاری جشنواره آواهای رضوی/جشنواره باید به فکر تربیت نسل نوی جایگزین باشد

گروه هنر ــ جشنواره آواها و نواهای رضوی مصداق حرکت تکامل‌یافته هنری در خدمت موضوعات دینی است اما تداوم یافتن آن در ادوار آتی مستلزم نگاهی کاملاً تخصصی و کارشناسی به آن است؛ اینکه جشنواره باید دارای چه چشم‌اندازی باشد و خروجی آن در هر دوره به شکل کوتاه‌مدت و چه باشد.

سعید مستفیضی، سرپرست گروه موسیقی «حافظ شیراز» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در شرف برگزاری است اما متأسفانه گروه موسیقی «حافظ شیراز» علیرغم تمام تلاشی که به انجام رساند تا کاری را برای شرکت در این جشنواره ارائه نماید، موفق به این کار نشد.

وی ادامه داد: به هر حال پرداختن به هر موضوعی با استفاده از زبان و ابزار هنر موجب مانایی و تأثیرگذاری بیشتر آن خواهد شد و نتایج مطلوبی نیز به دنبال خواهد داشت و این جشنواره نیز که ماهیتی در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ و سیره رضوی به زبان موسیقی دارد قطعاً قادر خواهد بود در این مسیر متعالی  نقش بسزایی را ایفا نماید، به ویژه اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که در این دوره چهار گروه موسیقی بین‌المللی نیز شرکت دارند.

مستفیضی تصریح کرد: در عین حالیکه برگزاری این جشنواره مصداق یک حرکت تکامل یافته هنری در پرداختن به موضوعی ارزشی و دینی است اما باید به این نکته اشاره کنم که تداوم یافتن آن در ادوار آتی مستلزم نگاهی کاملاً تخصصی و کارشناسی به آن است؛ اینکه این جشنواره باید دارای چه چشم‌اندازی باشد و خروجی آن در هر دوره به شکل کوتاه‌مدت چه باشد و در درازمدت باید به چه اهدافی برسد، موجب هدفمندی و استمرار برگزاری آن خواهد شد.

این کارشناس و  فعال عرصه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در ادامه گفت: عرض ارادت ایرانیان به ساحت قدسی ائمه اطهار(ع) پیشینه تاریخی بسیار زیادی دارد و به ویژه ما در قالب موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی فولکلور توانسته‌ایم آثار  چشمگیر و مؤثری را در این عرصه تولید و عرضه کنیم اما اینکه آیا به دنبال احیا، تداوم و پویایی این جریان موسیقی در خدمت مضامین و مفاهیم اسلامی هستیم از جمله مسائلی است که اتفاقاً باید در سرلوحه روند اجرایی چنین جشنواره‌ای قرار گیرد.

مستفیضی افزود: یکی از مصادیق پرداخت موسیقایی به موضوع فرهنگ و سیره رضوی نقاره‌زنی آستان قدس رضوی است که همچنان هم ادامه دارد اما واقعیت این است که نسل طلایی نقاره‌زنان حرم دیگر زنده نیستند و ما برای تربیت و جایگزینی افرادی همچون مرحوم اقوام شکوهی در این مسند هنری آستان قدس رضوی، نیاز به یک برنامه جامعه فرهنگی و هنری داریم که باید در فضای جشنواره‌ای همچون جشنواره آواها و نواهای رضوی برای آن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری شود.

سرپرست گروه موسیقی حافظ شیراز تأکید کرد: یکی دیگر از مظاهر اعتباربخشی به چنین جشنواره‌ای حضور بزرگان موسیقی و ترغیب آنها به برگزاری برنامه و اجرای قطعات موسیقی است که اتفاقاً باید دارای محتوایی رضوی باشد، این اقدام نیاز به منظری کاملاً حرفه‌ای و تخصصی به این جشنواره دارد، همچنان ما از اطلاق نام موسیقی به چنین جشنواره‌ای اکراه داریم و برای آن نام آواها و نواها را در نظر گرفته‌ایم، این امر به نظرم توهین به ساحت فعالان چیره‌دست و خبره هنر موسیقی است که موجب می‌شود طیف شرکت‌کنندگان و مخاطبان این جشنواره را محدود به قشر خاصی کرده و از استقبال اهالی و دوستداران حرفه‌ای موسیقی نسبت به این جشنواره بکاهد.

وی در پایان گفت: موضوع مهم دیگری که وجود دارد آفتی است که ممکن است این جشنواره و نظایر آن را تهدید کند و با توجه به اینکه همچنان براساس یک نگاه سنتی قشری خاص از جامعه، سنخیتی میان مقولات دینی و موسیقی وجود ندارد لذا این جشنواره در ادامه راه و با وجود تأثیرگذاری خوب به تعطیلی کشیده شود همچون سرنوشت جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» و نظایر آن که به اعتقاد من باید این جشنواره در قالب سلسله نشست‌هایی کارشناسی به رفع برخی ابهامات و نگاه های مغرضانه نسبت به وجهه از موسیقی که در خدمت نشر و ترویج فرهنگ اسلامی است بپردازد.

انتهای پیام

 

captcha