ممانعت از حضور زنان در اقتصاد به مثابه فلج شدن نصف بدن است
کد خبر: 3730491
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
در نشست «جایگاه زن در اقتصاد ایران اسلامی» مطرح شد؛

ممانعت از حضور زنان در اقتصاد به مثابه فلج شدن نصف بدن است

گروه اقتصاد ــ فاطمه مقیمی پیش از ظهر امروز در نشست «جایگاه زن در اقتصاد ایران اسلامی» تصریح کرد: جامعه ما یک جامعه سنتی و مذهبی است اما نمی‌توان نیمی از جامعه را از اقتصاد محروم کرد؛ چراکه همانند فلج شدن نصف بدن است و اساسا ساختار خانواده هم شامل زن و مرد است.

محروم کردن زنان در اقتصاد همانند فلج شدن نصف بدن است/ تأکید تأکید اسلام بر حضور زنان در اجتماع

به گزارش ایکنا، نشست «جایگاه زن در اقتصاد ایران اسلامی» با سخنرانی فاطمه مقیمی، اولین بانوی بنیانگذار صنعت کشتیرانی و حمل ونقل خصوصی و کارآفرین برتر جهان اسلام و لیلاسادات زعفرانچی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، صبح امروز دوشنبه 25 تیرماه، در کانون اندیشه جوان برگزار شد.

لیلاسادات زعفرانچی، سخنران نخست این نشست بود که به بیان نکاتی درباره اقتصاد خانواده و اشتغال زنان پرداخت و اظهار کرد: خوشحالم که موضوعی با این اهمیت مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه اقتصاد خانوار و اشتغال زنان از مباحثی است که بعضا مشکلاتی در زمینه طرح آن در فضای بین رشته‌ای وجود دارد. وقتی در حوزه حقوق یا تاریخ صحبت می‌کنیم، به راحتی می‎توانیم با بدنه فکری آنها ارتباط برقرار کنیم اما متأسفانه در حوزه اقتصادی، مقداری کار دشوارتر است.

وی ادامه داد: دلیل این وضعیت این است که مباحث اقتصادی در یک فضای ریاضی مطرح می‌شوند و این باعث سخت شدن تعاملات با سایر علوم می‌شود؛ بنابراین مباحث ما در فضای بین‌رشته‌ای همانند اقتصاد خانواده باید به صورت تلطیف شده‌تر باشد و مطالب در این زمینه را به شکل ساده‌تر بیان کنیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اقتصاد خانوار، یک مفهوم مدرن در علم اقتصاد است و زادگاه آن هم کشورهای توسعه‌یافته اروپا و آمریکاست. دهه 196 یک دهه پرتلاطم در حوزه خانواده کشورهای غربی است و اتفاقات عجیب و پردامنه‌ای در این دهه رخ داد؛ به گونه‌ای که تمام دانشمندان علوم انسانی بسیج شدند تا به این دغدغه‌ها پاسخ دهند و یکی از این حوزه‌ها، اقتصاد بود.

زعفرانچی یادآور شد: برخی از اندیشمندان اقتصادی که امکان دریافت جایزه نوبل را داشته‌اند، علت دریافت جایزه آنان، فعالیت و عرضه یک مفهوم جدید در علم اقتصاد بوده است و آقای گری بیکر هم به دلیل فعالیت در حوزه اقتصاد خانواده جایزه نوبل اقتصاد را کسب کرد.

وی تأکید کرد: یکی از بنیادهای علم اقتصاد برمبنای حداکثرسازی سود است و انسان عقلایی در علم اقتصاد، منافع حداکثری را دنبال می‌کند اما بیکر این دیدگاه را زیر سؤال می‎برد و به همین دلیل فضای جدید برای تقسیم کار زوجین در خانواده فراهم می‌شود؛ چراکه زنان نیز بخشی از زمان خود را صرف امور خانواده همانند آشپزی می‎کنند.

زعفرانچی در ادامه گفت: هنر آشپزی که بانوی منزل به وسیله آن در منزل تولید مطلوبیت می‎کند یا موضوعی همانند پرورش نسل را نمی‎توان با کار بازاری مقایسه کرد؛ بنابراین سیاست‌های بازار کار برای افزایش دستمزد زن و مرد باید متفاوت اعمال شود؛ چراکه معمولا کشش زن و مرد متفاوت است مخصوصا اگر زن دارای فرزند زیر 5 سال باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنان خود اظهار کرد: آمار و ارقام در حوزه بازار کار زنان در ایران به ما می‌گوید که سیاستگذاری ما در این زمینه دارای اشکال است بنابراین با استفاده از همین آمارها باید تلاش کنیم موانع را از میان برداریم.

 فاطمه مقیمی، سخنران بعدی این نشست بود که با بیان اینکه مسئولیت‎پذیری از منظر مدیریت بسیار مهم است، عنوان کرد: البته مباحث علمی همیشه و در همه جوامع قابلیت اجراء ندارند بلکه باید فرهنگ و فضای آن جامعه و کمبودها در نظر گرفته شود. امروزه از سرمایه انسانی به عنوان چیزی که می‎توان از آن بهره‌برداری و برای رشد جامعه استفاده کرد یاد می‎شود اما مگر می‎شود 50 درصد جامعه را کنار گذاشت و برای توسعه، براساس فعالیت اقتصادی 50 درصد دیگر برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه قطعا پیشرفت یک جامعه نیازمند استفاده از تمام ظرفیت‎ها و منابع سرمایه‌‎ای آن است، گفت: این سرمایه در مرحله اول خانواده است. البته اگر شخصی تمام اوقات روزمره خود را به کارهای خارج از منزل و برای منافع صرفا اقتصادی خانواده اختصاص دهد اما توجه بیشتری به خانواده نداشته باشد قطعا کار خوبی نیست. ما طرفدار زن تنها نیستیم بلکه معتقدیم پرورش نسل آینده نیازمند حضور زن و مرد در کنار هم است و ما الگوسازی از یک جمع را در نظر داریم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: البته این هم برای اقتصاد آینده ما مقرون به صرفه نخواهد بود که نگاه صرفا باروری به زنان داشته باشیم. بلکه ما اول از همه می‌خواهیم خواهر و همسر خوبی باشیم اما واقعیت این است که نمی‌خواهیم صرفا سفید یا سیاه باشیم بلکه ما باید مدیریت برنامه‌ریزی برای کسب و کار را هم داشته و البته باید ابتدا این مدیریت را در خانواده خود داشته باشیم.

مقیمی عنوان کرد: اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که 50 درصد جامعه را نمی‎توان از اقتصاد کنار گذاشت. غذایی که همسر در خانه می‌پزد، غذای مهر و محبت است و باید این وظایف پیگیری شود اما نباید حضور در عرصه اقتصاد و اجتماع نیز فراموش شود؛ چراکه وقتی یک زن مدارج دانشگاهی را طی می‎کند انتظار دارد که وظایف خارج از منزل را هم بر عهده داشته باشد و در نتیجه مطالبه‌گر می‌شود.

وی تأکید کرد: دخترانی که بالای 50 درصد ورودی‌های دانشگاه را در اختیار دارند، قطعا مطالبه‎گر می‎شوثد اما چند درصد کابینه، معاونان وزیر یا مدیرکل‎ها متعلق به زنان است. بنده معتقدم قابلیت زنان بسیار بیشتر از شرایط کنونی است. جامعه ما یک جامعه سنتی و مذهبی است اما همانگونه که عرض کردم نمی‌توان نیمی از جامعه را از اقتصاد محروم کرد؛ چراکه همانند فلج شدن نصف بدن است و اساسا ساختار خانواده هم شامل زن و مرد است.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: اگر هم بگوئیم اکنون بسیاری از مردان بیکار هستند و باید همه آنان شغل پیدا کنند و سپس زنان وارد بازار کار شوند هم توجیه مناسبی نیست؛ به این دلیل که زنان به جایی رسیده‌اند که کامل شدن خود را در ارائه خدمات به جامعه می‌دانند و این در دین مبین اسلام هم آمده است که به عنوان مثال فرمایش شده که زکات علم خود را به جامعه ارائه دهید.

انتهای پیام

captcha