ترامپ بر مبنای کدام داد‌ه‌ها از «معامله با ایران» سخن گفت
کد خبر: 3730156
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳
صباح زنگنه تشریح کرد:

ترامپ بر مبنای کدام داد‌ه‌ها از «معامله با ایران» سخن گفت

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی درباره سخنان اخیر ترامپ مبنی بر اینکه مقامات ایران «بالاخره با من تماس می‌گیرند» گفت: برخی داده‌ها مانند نتیجه نگرفتن آمریکا از فشار بر کشورهای صادرکننده نفت برای جبران آثار متوقف ساختن فروش نفت ایران، کاهش ذخایر نفتی آمریکا، ایفای نقش آمریکا در آینده سیاسی سوریه، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ، در کنار گزارش‌های منفی از وضعیت اقتصاد ایران، به نوعی نشانه تمایل ترامپ به نشستن بر سر میز مذاکره با مسئولان ایرانی است تا آن را به عنوان یک موفقیت در کارنامه خود ثبت کند.

دوشنبه ارسال شود// ترامپ بر مبنای کدام داد‌ه‌ها از «معامله با ایران» سخن گفت

به گزارش ایکنا، دونالد ترامپ روز پنجشنبه، ۲۱ تیرماه، در یک نشست خبری در بروکسل در پاسخ به سؤالی درباره افزایش تنش‌ میان آمریکا و ایران گفت: موافقم که ممکن است بین ما و آنها تنش باشد. با این حال، آنها اکنون در مقایسه با گذشته، با احترام بسیار بیشتری برخورد می‌کنند. می‌دانم که مشکلات بسیار زیادی دارند و اقتصادشان در حال فروپاشی است. می‌دانم که آنها بالاخره با من تماس می‌گیرند و می‌گویند بیا معامله کنیم. آنها اکنون دارند مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند.

آرزوی ترامپ نشستن بر سر میز مذاکره با ایران است

صباح زنگنه، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف ترامپ از این اظهارات گفت: آقای ترامپ به هر حال رئیس‌جمهور امریکا است و برخی از اقدامات و اظهارات او به فراخور شرایط عمومی مکانی و زمانی شکل می‌گیرد. اما از سوی دیگر این اظهارات ترامپ در خصوص ایران مبتنی بر تعدادی گزارش و داده است. یکی از این داده‌ها، گزارش‌های منفی از وضعیت اقتصادی ایران است. دومین داده، نتیجه نگرفتن آمریکا از فشار بر کشورهای صادرکننده نفت برای جبران عملیاتی کردن برنامه صفر کردن فروش نفت ایران است، که ظرفیت این کار را ندارند و نمی‌توانند دو میلیون بشکه به میزان فعلی خود اضافه کنند.

وی ادامه داد: سومین عامل، کاهش ذخایر نفتی آمریکاست. وقتی که این اتفاق رخ می‌‌دهد خودبخود نحوه تأمین نفت در آینده زیر سؤال می‌رود و به افزایش قیمت نفت منجر می‌شود. با این شرایط، کشورهای خریدار نفت ایران هم از آمادگی لازم برای نخریدن نفت ایران برخوردار نشده‌اند.

زنگنه اظهار کرد: براساس این مجموعه از داده‌ها و حقایق، آقای ترامپ سعی می‌کند با نوعی تبلیغات موضوع ایران را مطرح کند. اما آنچه در سخنان اخیر وی مشاهده می‌شود این است که دیگر از تهدیدات عجیب و غریب گذشته علیه ایران خبری نیست و حتی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرده ممکن است به خواسته‌های کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر برای خرید نفت ایران و معاف شدن از تنبیه و جریمه امریکا پاسخ مثبت داده شود.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: با این شرایط، طبیعی است که آقای ترامپ سعی کند زمینه‌ای برای یافتن یک گریزگاه در ارتباط با ایران پیدا کند. یکی از آمال و آرزوهای ترامپ نشستن بر سر میز مذاکره با مسئولان ایرانی است تا آن را یک پیروزی و موفقیت برای خودش ثبت کند.

زنگنه افزود: همچنین ناگفته نماند که اوضاع کلی منطقه خاورمیانه و به ویژه بحران سوریه، عملا به نفع دولت سوریه و متحدان آن در حال به پایان رسیدن است و آقای ترامپ در این آخرین روزهای پایان بحران، تلاش می‌کند آمریکا را از نتایج این شرایط و مذاکرات آتی در خصوص وضعیت سیاسی بهره‌منده سازد.

حل و فصل مستقیم مسائل برای بهره‌برداری سیاسی؛ ویژگی شخصیتی ترامپ

زنگنه درباره تمایل ترامپ به حل و فصل مستقیم مسائل با سایر کشورها از جمله ایران، به ویژه پس از نگرفتن نتیجه مطلوب از خروج از برجام با باقی ماندن اروپا در این توافق گفت: آقای ترامپ به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی مایل است که نمایش و نقش‌آفرینی مستقیمی در مسائل پیشاروی آمریکا ایفا کرده تا این احساس را ایجاد کند که سخن و حرف آخر برای حل مشکلات و بحران‌ها، از سوی او زده می‌شود و از این طریق بتواند بهره‌برداری سیاسی لازم از هر گفت‌وگو و حل مسئله‌ای را داشته باشد و لذا مطرح کردن بحث معامله با ایران از سوی وی را می‌توان در این راستا تحلیل و ارزیابی کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha