نگاهی به چند و چون مسابقات قرآن اوقاف در فارس
کد خبر: 3729835
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
ایكنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به چند و چون مسابقات قرآن اوقاف در فارس

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان فارس طی روز‌های ۲۱ و ۲۲ تیرماه جاری در شیراز برگزار شد که در این گزارش نگاهی به شیوه و چند و چون برگزاری این مسابقات داریم.

نگاهی به چند و چون مسابقات قرآن اوقاف در فارس

به گزارش ایكنا از فارس، مرحله استانی چهل و یكمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان فارس طی روزهای 21 و 22 تیرماه جاری در دو بخش بانوان و آقایان به‌صورت همزمان در شیراز برگزار شد.
970 نفر در آزمون‌های شفاهی و معارفی در مرحله استانی و در رشته‌های مختلف معارف و حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل، اذان و دعاخوانی طی این دو روز به رقابت پرداختند كه برگزیدگان هر رشته و هر مقطع آن معرفی شده و به مرحله كشوری راه پیدا خواهند كرد.

روند رو به رشد مسابقات قرآن اوقاف در فارس
بعد از برگزاری سال‌های سال مسابقه قرآن، به نظر می‌رسد روند برگزاری این مسابقات به خصوص از زمانی كه اداره امور قرآنی در سازمان اوقاف و امور خیریه و به تبع آن در مراكز استان‌ها شكل گرفت، روند رو به رشدی به لحاظ كیفی است.
گرچه امسال تعداد متسابقان نسبت به سال گذشته نه تنها در استان فارس بلكه در نقاط مختلف كشور كاهش یافته بود كه مسئولان اوقاف، دلیل این مسئله را ثبت‌نام مرحله نخست مسابقات در فروردین‌ماه و همزمان با اجرای طرح آرامش بهاری عنوان كرده بودند، اما كیفیت برگزاری مسابقات و همچنین سطح متسابقان طبق اذعان داوران ارتقا یافته است.
تب و تاب و شور و اشتیاق متسابقان به خصوص چهره‌های آشنایی كه هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان طی چندین سال متوالی در این مسابقات شركت كرده و حتی حائز رتبه‌های برگزیده هم می‌شوند، مانند هر سال و بلكه بیشتر بود چرا كه هر كدام از آنان تلاش كرده بودند تا سطح خود را نسبت به سال‌های گذشته ارتقا دهند گرچه مسابقات امسال برخی چهره‌های جدید هم داشت.

نگاهی به چند و چون مسابقات قرآن اوقاف در فارس

حضور نابغه قرآنی روشندل معلول جسمی حركتی در مسابقات امسال
اصغر كاویانی، حافظ كل قرآن و روشندل معلول جسمی و حركتی از جمله چهره‌هایی بود كه امسال در این مسابقات شركت كرده بود كه البته اگر او هم می‌توانست مانند سایر رقبایش، در كارگاه‌های تخصصی كه در شیراز برگزار می‌شود، شركت كند و یا حتی در جلسات هفتگی كه برای تمام قاریان و حافظان برگزار می‌شود، حضور یابد، مسلماً حائز رتبه می‌شد اما خب سرنوشت و تقدیر این‌گونه است كه این نابغه قرآنی، در یك روستای دورافتاده واقع در بخش چنارشاهیجان شهر قائمیه زندگی كرده و از تمام امكانات هم محروم است و تنها مؤسسه بیت‌الاحزان است كه او و خواهرش را دریافته و روزانه معلم قرآن راهی منزل فقیرانه آن‌ها می‌كند.
در مصاحبه‌هایی كه خبرنگار ایكنا با داوران مسابقات قرآن به خصوص بخش آقایان داشت، مشخص شد كه سطح متسابقان امسال به خصوص در رشته قرائت تحقیق بسیار بالاتر از سال گذشته شده بود به طوری كه حتی انتخاب نفر اول و دوم هم برای داوران كمی سخت شده بود.
البته متسابقان هم مانند سال‌های گذشته به این نكته اذعان كرده بودند كه سطح مسابقات قرآن اوقاف هر سال ارتقا می‌یابد به خصوص اینكه امسال تركیب‌بندی داوران به ویژه در بخش آقایان كمی تغییر كرده و تمامی داوران بخش بانوان و آقایان از اساتید ملی و بین‌المللی برجسته بودند.

نگاهی به چند و چون مسابقات قرآن اوقاف در فارس

تمام داوران از شیوه برگزاری مسابقات راضی بودند
تمام داوران بانوان و آقایان از شیوه برگزاری مسابقات راضی بودند اما برخی از متسابقان رشته حفظ از این شیوه ناراضی بودند به عنوان مثال متسابقان حفظ آقایان به دلیل اینكه محل برگزاری مسابقات آنان حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) انتخاب شده بود، گلایه‌مند بودند چرا كه رفت و آمد عامه مردم به این مكان، كمی تمركز آنان را در هنگام اجرا به هم می‌ریخت البته برخی از قاریان هم از وضعیت سیستم صوتی حرم مطهر گلایه‌مند بودند و تأكید كردند كه اگر این مسابقات در همان سالن عترت اداره‌كل اوقاف فارس برگزار می‌شد خیلی بهتر بود چون سیستم صوت آنجا مناسب است.
برخی از حافظان قرآن بانوان هم به دلیل اینكه تعداد آن‌ها هر سال نسبت به متسابقان سایر رشته‌ها بیشتر است، از عدم جدول‌ زمان‌بندی مناسب برای حضور هر كدام از حافظان جزء‌های مختلف گلایه‌مند بودند چرا كه باید یك روز كامل از 8 صبح تا 20 منتظر بمانند و مشخص شود كه چه زمانی نوبت به آنان می‌رسد و این مسئله موجب خستگی ذهن آنان می‌شود.

پاسخ دبیر مسابقات قرآن اوقاف فارس به درخواست متسابقان رشته حفظ بانوان
خبرنگار ایكنا این مسئله را با سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس در میان گذاشت كه او نیز پاسخ داد: شیوه برگزاری مسابقات ما دقیقاً مانند مسابقات كشوری است و مطابق دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها برگزار می‌كنیم ضمن اینكه در سال گذشته ما چنین كاری را انجام دادیم و مشاهده كردیم كه اگر زمان‌بندی برای حافظان هر رشته بگذاریم ممكن است در آن ساعت مشخص شده تعداد متسابقان بسیار كم بوده و در این میان داوران ما چند ساعت معطل شوند.

نگاهی به چند و چون مسابقات قرآن اوقاف در فارس

نگاهی به ابتكارات مسابقات امسال
مسابقات امسال البته با ابتكاراتی همراه بود به عنوان مثال برای نخستین برای مرحله استانی مراسم افتتاحیه و اختتامیه آن هم با حضور مسئولان كشوری و استانی برگزار شد. همچنین قبل از برگزاری مرحله استانی نیز 4 كارگاه تخصصی برای بانوان و 4 كارگاه تخصصی برای آقایان برگزیده مرحله شهرستانی و نخبگان قرآنی استان فارس برگزار شد.
برگزاری آزمون كتبی به‌صورت الكترونیكی برای تمام رشته‌های شفاهی از دیگر مواردی بود كه امسال به مسابقات قرآن اوقاف اضافه شده بود.
برپایی 4 محفل انس با قرآن همزمان با برگزاری مسابقات و در 4 بقعه متبركه شیراز، ابتكار جدید اوقاف فارس و برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در محوطه اداره‌كل اوقاف فارس از دیگر اقداماتی بود كه برای دومین سال متوالی در حاشیه این مسابقات انجام شد.
سخن آخر اینكه، پرونده مسابقات قرآن اوقاف در استان فارس هرچه بود بسته شد اما امیدواریم كه این روند رو به رشد ارتقای سطح كیفی مسابقات هم در بخش متسابقان و هم شیوه برگزاری مسابقات قرآن همچنان تداوم داشته باشد.
انتهای پیام

captcha