جایگاه قرآن در ۱۴۰۰ دوره و ۴۰ هزار مترمربع فضای آموزشی
کد خبر: 3729723
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

جایگاه قرآن در ۱۴۰۰ دوره و ۴۰ هزار مترمربع فضای آموزشی

گروه جامعه ــ گنجاندن فعالیت‌های دینی و قرآنی در برنامه‌های تابستانه نه تنها بازگو کننده آن است که مباحث دینی و قرآن اثرات شگفت‌انگیزی در زندگی افراد دارد بلکه به خانواده‌ها و نشان خواهد داد که این فعالیت‌ها در کاهش دغدغه آن‌ها برای تربیت فرزندانشان و هدایت آن‌ها به سبک زندگی مومنانه تاچه حد موثر است.

به گزارش ایکنا؛ توجه به اوقات فراغت یکی از مهم‌ترین بستر‌ها برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی است؛ از این رو برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت تأثیر بسزایی در زندگی دارد و حتی می‌تواند مسیر زندگی فرد را تغییر دهد؛ چراکه در این ایام اگر استعداد‌های فردی در زمینه و شرایط مساعد قرار گیرد به فعل تبدیل خواهد شد.
 
در گذشته ایام تابستان پسر‌ها را برای شاگردی و فراگیری مهارت معمولا به شغل‌هایی همچون مکانیکی، نجاری و یا فراگیری مهارت‌هایی همچون قرائت قرآن و حضور در جلسات دینی و مذهبی می‌فرستادند و دختر‌ها هم در خانه و یا بیرون از آن خیاطی و مهارت‌های لازم را برای فراگیری سبک زندگی در کنار مادران خود فرا می‌گرفتند. ثمره تابستان بچه‌های آن نسل، آموختن مهارت‌هایی بود که تا سال‌ها در زندگی به کارشان می‌آمد و یا تعیین‌کننده حرفه آینده‌شان می‌شد و حتی بعضا منبع درآمدی هم برای پس‌انداز و کمک به خانواده‌شان می‌شد.
 
۹ میلیون نفر جمعیت در فضایی کمتر از ۱ میلیون مترمکعب با هم زندگی می‌کنند

تهران ما امروز نزدیک به ۹ میلیون نفر جمعیت دارد، که در فضایی کمتر از ۱ میلیون مترمکعب در کنار هم زندگی می‌کنند؛ به‌طور حتم در چنین شرایطی مردم با مشکلات و فشار‌ها‌ی زیادی روبه‌رو هستند؛ و قطعا هرچه این فشار‌ها به‌ویژه در قشر جوان و نوجوان با برنامه‌های دینی و فرهنگی کمتر شود میزان شکوفایی علمی و اجتماعی هم بیشتر می‌شود. ساختار جمعیتى نشان مى‌دهد که کشور ما از جوان‌ترین کشورهاى دنیاست از این‌رو باید با آگاهی هر‌چه بیشتر به برنامه‌ریزی در خصوص اجرای برنامه‌ها در زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت نسل جدید و آموزش سبک زندگی اسلامی پرداخت.

حال‌که این روز‌ها که در حوالی تابستان هستیم ضرورت برنامه‌ریزی صحیح بیش از پیش احساس می‌شود. این روز‌ها برخی مراکز از اقبال بیشتری برای ثبت‌نام کلاس‌های تابستانی برخوردارند، چراکه کلاس‌هایشان حداقل تا عصر وقت بچه‌ها را پر می‌کنند، اما این درحالی است که کمتر شنیده می‌شود وقتی بچه‌ها از کلاس‌های تابستانی که پشت سر گذاشته‌اند، صحبت کنند و یا بگویند که حداقل یک مهارت را آموخته‌اند.

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با وجود ۳۴ فرهنگسرا، ۱۶۰ خانه فرهنگ، ۱۰۰ نگارخانه، ۴۰۰ کتابخانه و ۷ موسسه و باغ کتاب تهران با فضای مسقف ۷۰ هزارمتری دارای ۷۰۰ هزار عنوان کتاب، یکی از مهمترین و اصلی‌ترین سازمان‌ها در پرکردن اوقات فراغت عموم جامعه بخصوص جوانان و نوجوانان شناخته می‌شود.
 
۳۰۰ هزارنفر در روز از مراکز سازمان فرهنگی وهنری بازدید می‌کنند

طبق گفته مسئولان این سازمان، بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در روز از مراکز سازمان فرهنگی وهنری از جمله فرهنگسرا‌ها و خانه‌های فرهنگ و پنج پردیس که دارای ۳۰ سالن سینمایی هستند، دیدن می‌کنند و این‌ها یک امکان بسیار بزرگی را برای بحث‌های آموزشی در مجموعه‌های وابسته به سازمان فرهنگی و هنری فراهم کرده است. در این میان مبحث آموزش و فعالیت‌های دینی و قرآنی که در روحیه، افزایش نشاط معنوی و فراگیری سبک زندگی دینی و قرآنی اثرگذار است، یکی از اساسی‌ترین ماموریت‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اعلام شده و فراهم بودن بستر آموزشی ارزان، قابل اطمینان و فراگیر برای خانواده‌ها در مجموعه‌های وابسته این سازمان یکی از بهترین قابلیت‌ها برای این مهم است.

اما اینکه در دوره جدید جایگاه برنامه‌های دینی و قرآنی در جهت کاهش آسیب‌ها و فراگیری سبک زندگی سالم و اسلامی به چه میزان است، و چه راهکا‌رهایی برای عملیاتی کردن آن پیش‌بینی شده سوالی است که رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران باید به آن پاسخ دهد. بر همین اساس سعید اوحدی، در گفت‌وگو با ایکنا، بر لزوم برنامه‌ریزى‌هاى دقیق و کارشناسانه براى نسل جوان جامعه، تاکید و اظهار کرد: موضوع اوقات فراغت و چگونگی استفاده بهینه از این اوقات نه صرفا پر‌کردن آن موضوع بسیار مهمی است؛ چراکه اوقات فراغت فرصتی برای شکوفایی استعدادها، رشد اجتماعی فرد و رساندن انسان به آرزوهایش است و از این رو می‌توان آن‌را همچون آینه فرهنگ جامعه نامید.
 
۴۰ برنامه ویژه شهدا و ۱۲۵۰ برنامه منطقه‌ای

اوحدی با بیان اینکه برنامه‌های شاخصی را در ایام تابستان در حوزه‌های دین و قرآنی برگزار خواهیم کرد، افزود: برهمین اساس ۶۰ برنامه شاخص، ۱۲ برنامه فراگیر و ۴۸ برنامه شاخص معطوف به مسافرینی که به تهران می‌آیند، طراحی و پیش‌بینی کرده‌ایم؛ که از این تعداد ۴۰ برنامه ویژه شهدا و ۱۲۵۰ برنامه منطقه‌ای در فرهنگسراها، خانه فرهنگ‌ها و سالن‌های شهرداری در تابستان برگزار می‌کنیم.
 
جایگاه قرآن در ۱۴۰۰ دوره و ۴۰ هزار مترمربع فضای آموزشی

وی با تاکید بر جایگاه برنامه‌های دینی و قرآنی اوقات فراغت تهرانی‌ها، گفت: در کنار این ظرفیت بزرگی که در حوزه‌های مختلف در اختیار سازمان فرهنگی و هنری قرار گرفته است، یکی از رویکرد‌های جدی ما در حوزه‌های آموزشی بحث دین، اخلاق و معرفت است؛ لذا بخش بزرگی از کلاس‌های آموزشی ما هم در این حوزه خواهد بود.
 
۵ خانه قرآنی که مختص موضوعات قرآنی است
رئیس سازمان فرهنگی و هنری تصریح کرد: استقبال مردم نشان داده که این برنامه‌ها اثرگذار و مورد قبول بوده است. باتوجه به این استقبال ما در ۵ خانه قرآنی که مختص موضوعات قرآنی است، ازجمله فرهنگسرای قرآن، فرهنگسرای نهج‌البلاغه، فرهنگسرای رضوان که با رویکرد ویژه خانواده شهدا داریم، در قالب ۱۴۰۰ دوره‌ای که مد نظر گرفته‌ایم بخش عمده‌ای در حوزه مباحث دینی، آموزشی و معرفتی است.

اوحدی بیان کرد: خانواده‌ها نشان‌داده‌اند که در حوزه معرفتی و دینی دغدغه دارند و نگرانی‌شان در مورد آینده فرزندانشان برای داشتن یک زندگی سالم و پاک است؛ لذا هرچه فرزندان ما با حوزه‌های دینی و قرآنی بیشتر ممارست داشته باشند یقینا توانمندی بیشتری را در مقابل فراز و نشیب‌های زندگی و آسیب در آن‌ها ایجاد می‌شود.
 
جایگاه آموزش‌های قرآنی در ۴۰ هزار متر مربع فضای آموزشی

وی با اشاره به برنامه‌های قرآنی این ایام هم به ایکنا گفت: آموزش‌های قرآنی برای فصل تابستان آغاز شده است و ما ۴۰ هزار متر مربع فضای آموزشی داریم، که توسط ۵۵۰۰ مربی که صلاحیت‌های آن‌ها تایید شده است کلاس‌های آموزشی در این ۴۰ هزار متر برگزار می‌شود و بخشی از این کلاس‌ها ویژه مباحث دینی و قرآنی است.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در مورد جزئیات این کلاس‌های آموزشی هم گفت: سالیانه بیش از ۳۵۰ هزار نفر در کلاس‌های آموزشی این سازمان شرکت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود امسال این عدد با توجه به تغییرات زیادی که صورت گرفته به ۴۰۰ هزار نفر برسد. همچنین شماره ۱۸۳۷ جهت پاسخگویی به سوالات شهروندان در مورد برنامه‌های تابستانی سازمان فرهنگی و هنری راه‌اندازی شده است.

نگاه ویژه سازمان فرهنگی هنری به برنامه‌های دینی و قرآنی قابل ستایش است، اما باید شیوه پیاده‌سازی و نتیجه کار را ارزیابی کرد و چگونه این برنامه‌ها می‌تواند اثرگذاری خود را در اهداف اعلام شده داشته باشد؛ با وجود اینکه بار‌ها گفته شده تهران به عنوان فقیرترین شهر کشور از لحاظ مسجد است، این مسئله نقش مراکز متعدد فرهنگی شامل فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، موسسات و آموزشگاه‌ها و مراکزی که اوغات فراغت و آموزش‌های آزاد فرهنگی را تامین می‌کنند بیش‌از پیش پررنگ می‌کند.
 
جایگاه قرآن در ۱۴۰۰ دوره و ۴۰ هزار مترمربع فضای آموزشی

آنچه به نظر می‌رسد این است که این مراکز می‌توانند با یک سیستم تدوین شده و دقیق نقش مسجد را هم در جامعه تقویت کرده و قابلیت‌های آن را برای جامعه توسعه دهند تا مردم بتوانند از ظرفیتی که وجود دارد، بیشتر استفاده کنند؛ لذا غنی‌سازی اوقات فراغت در حوزه‌های دینی و قرآنی باید یکی از برنامه‌های هدفمندی باشد که امکانات بسیار زیاد و فضای تربیتی مناسبی را فراهم می‌کند.

مهم‌ترین وظیفه فرهنگ‌سراها کاهش آلام جامعه است

جایگاه قرآن در ۱۴۰۰ دوره و ۴۰ هزار مترمربع فضای آموزشی

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درخصوص کارکرد‌های فرهنگ‌سراها و نقش آنها در اعتلای فرهنگ اسلامی-ایرانی گفت: فرهنگ‌سرا‌ها و به طور کلی مراکز فرهنگی هنری باید به این سمت حرکت کنند که به عنوان محفلی برای گفت‌وگوهای اسلامی تبدیل شوند.

 وی با بیان اینکه امروز کارکردهای بروکراتیک دیگر جواب نمی‌دهد، افزود: اگر بتوانیم در مراکز فرهنگی هنری‌مان تمرین گفت‌وگو کنیم می‌توانیم بیشترین تاثیرگذاری را در بستر شهر انجام دهیم.

 مسجدجامعی با اشاره به جایگاه این سازمان در اعتلای فرهنگ و خلاق اسلامی، گفت: ایجاد فضای گفت‌وگو تاثیر مستقیمی بر نشاط و شادابی جامعه دارد و این روزها مهم‌ترین وظیفه فرهنگ‌سراها و دیگر نهادهای فرهنگی و هنری کاهش آلام جامعه است و این یک وظیفه اخلاقی و قرآنی است.

 عزمی که جزم می‌شود...
گنجاندن فعالیت‌های دینی و قرآنی با خلاقیت و شیوه‌های جذاب در برنامه‌های تابستانه نه تنها بازگو کننده آن است که مباحث دینی و قرآن اثرات شگفت‌انگیزی در زندگی افراد دارد بلکه به خانواده‌ها و نشان خواهد داد که این فعالیت‌ها در کاهش دغدغه آن‌ها برای تربیت فرزندانشان و هدایت آن‌ها به سبک زندگی مومنانه چقدر موثر است. اینجاست که متوجه خواهیم شد فعالیت‌های دینی و قرآنی در برنامه‌های اوقات فراغت چیزی به دور از مباحث فرهنگی، هنری و ورزشی نیست و موجب می‌شود تا کسانی که در این راه قدم گذاشته‌اند عزمشان را برای هر چه پر‌بارتر شدن و جذب مخاطبان بیشتر در این فعالیت‌ها جزم کنند.
 
در پایان باید گفت اگر طرح و نقشه زندگی و کار با برنامه‌هایی که برای اوقات فراغت تنظیم می‌شود، مغایرت داشته یا تفریحات و فعالیت‌های فراغتی آن‌ها با هنجار‌های فرهنگی ما که ریشه در اسلام و فرهنگ دینی و قرآنی است در تضاد باشد، اوقات فراغت به مشکل اجتماعی تبدیل خواهد شد و اینجاست که باید گفت: پرکردن اوقات فراغت یک هنر بزرگ است که باید آن را آموخت و به بهترین وجه پیاده کرد.
 
گزارش از وهاب خدابخشی
 
انتهای پیام
captcha