لزوم آگاهی شاعر رضوی از فلسفه امامت امام رضا (ع)
کد خبر: 3727978
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
قلیزاده علیار تاکید کرد؛

لزوم آگاهی شاعر رضوی از فلسفه امامت امام رضا (ع)

گروه فرهنگی - عضو ستاد هم اندیشی و اتاق فکری سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در ارومیه گفت: شاعر اهل بیت ابتدا همچون یک عالم و دانشمند آگاه از تاریخ اسلام و عقاید و معارف قرآنی باید فلسفه امامت را بداند و سپس با زبان شعر ویژگی های امامت امام رضا (ع) را بیان کند.

لزوم آگاهی شاعر رضوی از فلسفه امامت امام رضا (ع)

مصطفی قلیزاده علیار عضو ستاد هم اندیشی و اتاق فکر سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در ارومیه در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی با انتقاد از اینکه در اغلب موارد محتوای اشعار رضوی صرفا در مسائلی همچون گنبد طلا، کبوتران حرم و ضامن آهو منحصر شده است، بیان کرد: فرض کنیم امام رضا (ع) ضامن آهو نمی شد یا همانند ائمه مظلوم بقیع (ع) هیچ گنبد طلایی نداشت، در این شرایط شاعران چه می کردند؟!

وی با بیان اینکه مهم ترین مساله در زندگی امام رضا (ع) امامت و روش زندگی و برخورد آن حضرت با مسائل سیاسی و اعتقادی آن دوره است، خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) برای آگاهی، بصیرت و معنویت مردم آمده بود تا راه و سبک زندگی را به مردم بیاموزد و این همان فلسفه امامت است که اما کمتر شاعری تاکنون در اشعار رضوی به آن نپرداخته و فقط به بیان مسائل احساسی بسنده کرده اند.

داور چندین دوره جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در ارومیه افزود: شاعران باید در اشعار رضوی خود نشان دهند که امام رضا (ع) در تبیین مکتب الهی اسلام، تفسیر قرآن و مقابله با جریان های انحرافی زمان خود برای بشریت چه کرده و امروز مسلمانان و همه انسانها چه بهره ای از آن حضرت می توانند ببرند.

وی با تاکید بر اینکه شاعر اهل بیت باید معارف و احادیث و تاریخ زندگی ائمه را بداند، تصریح کرد: شاعر رضوی باید بتواند با زبان شعر، ویژگی های خاص امام رضا را به نظم کشیده و  معرفت افزایی کند که نمونه و الگوی شاعران رضوی مرحوم دعبل خزاعی شاعر مبارز دوره امام رضا (ع) است.

قلیزاده علیار با انتقاد جدی از شاعران داخلی و خارجی اظهار کرد: در این مورد شاعران داخلی که منابع بسیار زیادی در خصوص فلسفه امامت در اختیار دارند باید این نکته را مدنظر قرار داده و به فلسفه، ماهیت و واقعیت امامت امام هشتم بپردازند.

وی یادآور شد: شاعر رضوی باید مطالعات زیادی در رابطه با امام رضا انجام دهد نه اینکه یک کتاب را به نظم بکشد بلکه با افزایش اطلاعات خود بتواند حقیقت  آن امام بزرگوار را با زبان شاعرانه به تصویر کشیده و به جهانیان عرضه کند.

جشنواره شعر ترکی رضوی؛ از دستاوردهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی
 
مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه جشنواره شعر ترکی رضوی، یکی از دستاوردهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی است، تاکید کرد: برگزاری این جشنواره به زبان ترکی آذری به یک جریان دائمی در استان تبدیل شده و لزوم تقویت هرچه بیشتر آن احساس می گردد.

قلیزاده علیار ادامه داد: استان آذربایجان غربی تبدیل به قطب برگزاری این جشنواره شده که در مراحل نخست به خوبی پیش رفت اما تقریبا طی سه سال اخیر رونق خود را از دست داده و کم رنگ تر شده است به صورتی که در دوره های نخست به مدت 3 روز برگزار می شد ولی اکنون فقط طی یک روز آغاز شده و به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه شاعران داخلی و خارجی در اوایل برگزاری این جشنواره استقبال چشمگیری داشتند، خاطرنشان کرد: این مساله به مدیریت و بودجه بستگی داشته و لزوم همکاری هرچه بیشتر آستان قدس رضوی و مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می طلبد.

عضو ستاد هم اندیشی و اتاق فکری سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در ارومیه افزود: اسکان مهمانان و ایاب و ذهاب محترمانه مسافران خارجی از جمله مواردی است که باید تمام امکانات در این زمینه از سوی مدیریت ارشاد فراهم گردد.

نبود مدیریت مناسب جشنواره شعر رضوی، انحلال و سطحی شدن آن را به دنبال دارد

وی با ابراز نگرانی از اینکه در صورت نبود مدیریت جدی در امر برگزاری هرچه باشکوه تر جشنواره رضوی، امکان منحل شدن آن وجود دارد، گفت: عدم توجه به این نکات موجب منحل شدن جشنواره و یا در حالت خوش بینانه تر موجب برگزاری سطحی آن خواهد شد که در این صورت از ارزش واقعی و بین المللی کاسته می شود.

قلیزاده علیار با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به نام کشور امام رضا (ع) شناخته می شود، تصریح کرد: زبان ترکی آذری زبان اکثر شیعیان جهان بوده و در این مورد باید به حساسیت زبان و اقوام نیز توجه جدی صورت گیرد.

داور چندین دوره جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی در ارومیه بیان کرد: برگزاری جشنواره شعر رضوی که در شان و جایگاه امامت و ولایت باشد نیازمند بودجه و مدیریت مدبرانه است و این امر که شعر ترکی با نقاشی و مجسمه سازی تفاوت بسیاری دارد، چرا که بحث زبان مطرح است باید مورد توجه قرار گیرد.

استقبال شاعران اهل سنت کرد زبان از شعر رضوی

قلیزاده علیار با اشاره به اینکه شاعران توانمند بسیاری در ادوار گذشته جشنواره شعر رضوی شرکت داشتند، خاطرنشان کرد: مرحوم شاهرخ اورامی اهل سنندج از جمله شاعران اهل سنت در شعر اهل بیت بود که حتی کتابی با عنوان امام رضا (ع) در شعر اهل سنت کردزبان را نگاشته است. 

وی ادامه داد: این شاعر مرحوم اشعار تمام شاعران کرد زبان که در باب امام رضا (ع) سروده اند را گرد هم آورده و حتی کتاب هایی جداگانه ای نیز از اشعار اهل سنت در وصف امام علی (ع) و امام حسین (ع) را نیز جمع آوری نموده است.

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی یادآور شد: مرحوم حسین یالچین از ترکیه که پای ثابت جشنواره شعر رضوی بود و مرحوم استاد حاج علمدار ماهر شاعر اهل باکو که حتی چندین دوره نیز به عنوان داور جشنواره انتخاب شده بود، از جمله شاعران غایب در جشنواره شعر رضوی به شمار می روند.

وی افزود:  مرحوم صیاد گلی پور و مرحوم استاد شامی از ارومیه و مرحوم میرجلال با تخلص خان آراز از نخجوان از شاعران توانمند در زمینه اشعار رضوی و اهل بیت بودند که دیگر در میان ما حضور ندارند و زودتر از ما به دیار باقی شتافتند خدا عز و جل جمله را بیامرزاد.

لزوم اطلاع رسانی جامع در خصوص برگزاری جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در ارومیه

داور چندین دوره جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی در ارومیه با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی جامع درخصوص برگزاری جشنواره، گفت: در سراسر جهان، همه اعم از مسلمان و غیر مسلمان ارادت خاصی نسبت به امام رضا (ع) و اهل بیت (ع) داشته و ایشان را به عنوان شخصیت بزرگ علمی و فرهنگی و معنوی و آموزگاران بشریت می شناسند و به چشم تعظیم به وجود مبارک ایشان می نگرند.

قلیزاده علیار با بیان اینکه امسال دکتر سعید سلیمان پور شاعر و استاد برجسته دانشگاه به عنوان دبیر تخصصی جشنواره انتخاب شده، اظهار کرد: امید است با انتخاب این شاعر توانمند و با حضور مدیریت فرهیخته جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جناب دکتر خدایاری و همکاری جدی اعضای ستاد جشنواره و حضور پرشور شاعران با اشعار جدید و پرمحتوا، امسال شاهد جلوه و اعتبار خاصی در جشنواره باشیم.

وی در پایان، برای مدیران سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی که جشنواره شعر ترکی رضوی را تا به امروز مدیریت کرده و تحویل مدیران جدید داده اند، آرزوی اجر و پاداش معنوی کرد و گفت شایسته است از آنان نیز تقدیر گردد.

انتهای پیام

captcha