مرهمی که لبخند می‌نشاند
کد خبر: 3727897
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱

مرهمی که لبخند می‌نشاند

گروه اجتماعی- در این روزهای داغ جام جهانی گروهی برای نشاندن گل لبخند بر روی لبان بیماران به استان کویری خراسان‌جنوبی سفر کرده‌اند.

مرهمی که لبخند می‌نشاند

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سخت است که 9 ماه را در انتظار فرزند بنشینی و زمانی که برای نخستین بار چشمت او را می‌بیند، نشانی از بیماری بر چهره معصومش باشد.
لب شکری یک نقص مادرزادی قابل درمان است. این نقص زمانی رخ می‌دهد که در هنگام رشد جنین، بافت‌های فک فوقانی و بینی آنگونه که باید رشد نمی‌کنند. این حالت باعث به وجود آمدن شکافی در لب بالایی و گاها کام می‌شود که به آن لب شکری می‌گویند.
لب شکری معمولا موجب اختلال در سلامت فرد نمی‌شود و می‌توان به کمک عمل جراحی مشکل را رفع و وضعیت ظاهری فرد مبتلا را بهبود داد.
خراسان‌جنوبی، مقصد بیست و دومین سفر گروه خیرخواهانه جراحی پلاستیک و ترمیمی شد و هم اکنون این تیم در بیمارستان رازی بیرجند مستقر و در حال انجام اعمال جراحی هستند.
این روزها زمانی که وارد صحن بیمارستان رازی بیرجند می‌شوی، با انبوهی از جمعیت مواجه می‌شوی که برای درمان عزیزترین افرزاد خود به اینجا آمده‌اند. مادرانی که به درمان فرزندانشان امید دارند، تازه عروسی که برای درمان همسرش به اینجا آمده و پدری که آرزویی جز زیبا شدن دو.باره لبخند کودکش ندارد.
با همکاری مسئولان مؤسسه مرهم و مسئولان استانی امکان استقرار همراهان بیماران به صورت رایگان در محل‌هایی که فراهم شده، مهیا شده است.
با دیدن جمعیت و پزشکانی که با تمام وجود به ویزیت بیماران و انجام اعمال جراحی مشغول بودند به یاد این بیت شعر افتادم که «چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار».
به راستی که این بیت شعر سعدی اینجا در میان این جمعیت معنا می‌یابد، جایی که تو با مفهوم انسانیت آشنا می‌شوی.

مرهمی که لبخند می‌نشاند
آروزیی دست نیافتنی که ممکن شد
فاطمه عباسی، یکی از مادرانی که فرزند خود را برای عمل آورده بود، در گفت‌وگو با ایکنا با اظهار خوشحالی از حضور گروه جراحی پلاستیک در استان، اظهار کرد: از شهرستان نهبندان به امید درمان دخترم به بیرجند آمدم.
وی با بیان اینکه بودجه کافی برای درمان فرزندم نداشتیم، افزود: دخترم شکاف کام و شکاف لب دارد و در این سال‌ها نتوانستم او را درمان کنم.
این مادر با بیان اینکه با شنیدن خبر آمدن این گروه به استان در سایت نوبت گیری کردم و به بیرجند آمدم، تصریح کرد: اکنون فرزندم عمل جراحی انجام داده است و بسیار خوب است.
عباسی با بیان اینکه از خدمات بیمارستان بیرجند راضی هستیم، خاطرنشان کرد: ستاد اسکان نیز برای افرادی که از راه‌های دور آمده بودند نیز مهیا بود.
در میان جمعیت می‌گردم. با مادری دیگر هم کلام می‌شوم که کنار پسر بیمار 10 ساله خود نشسته بود. او از روستای کرغند از توابع شهرستان قاین به امید درمان فرزندش به اینجا آمده است.
آرزویی دیرین که محقق شد
رفیعی، یکی دیگر از هم استانی‌ها در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: حضور این گروه در استان بسیاری از مشکلات بیماران را حل کرد.
وی با بیان اینکه فرمانداری قاین برای حمل و نقل بسیار به ما کمک کرد، تصریح کرد: از طریق مرکز بهداشت متوجه شدم که این گروه در راه خراسان‌جنوبی هستند.
رفیعی بیان کرد: هزینه‌های عمل بالا است و به این علت نتوانستیم پسرم را عمل کنیم اما این گروه خانواده ما را به آرزوی دیرین خود رساندند.
عملی برای زیبایی لبخند در بیرجند
کاظم قائمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در جمع خبرنگاران گفت: گروه خیرخواهانه جراحی پلاستیک و ترمیمی با عنوان مرهم با هدف ترمیم و جراحی بیماران مبتلا به شکاف لب، شکاف کام و ناهنجاری‌های مادرزادی سر و صورت به خراسان جنوبی وارد شدند.
وی با بیان اینکه ویزیت‌ها از 12 تیرماه آغاز شده است و تا 15 تیرماه ادامه دارد، افزود: در طول یک سال گذشته با اقدامات انجام شده توانستیم توافق گروه خیرخواهانه جراحی پلاستیک را کسب کنیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه هم اکنون هفت اتاق عمل فعال در بیمارستان رازی بیرجند در اختیار این گروه قرار داده شده است، افزود: در صورت نیاز بیمارستان‌های دیگر بیرجند نیز پذیرای اعمال جراحی این گروه خواهد بود.
قائمی بیان کرد: مراسم اختتامیه حضور این گروه در استان نیز، 16 تیرماه جاری در بیرجند برگزار می‌شود.

مرهمی که لبخند می‌نشاند
بستری که برای عاشقان فراهم شد
پروفسور عبدالجلیل کلانتر هرمزی، رئیس هیئت مدیره موسسه ملی سلامت مرهم نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این گروه چون بستر را عاشقانه دیدند سراسیمه برای انجام کار خیر آمدند.
وی با بیان اینکه انجام اين سفر با پيگيري ها و تلاش هاي يک ساله مسئولين دانشگاه علوم پزشکي بيرجند امکان پذیر شد، افزود: تیم فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی، بزرگترین تیم فوق تخصصی داوطلب در مناطق محروم کشور و به عبارتی دیگر در دنیا است.

سرپرست تیم فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی با اظهار رضایت از خدمات و امکانات خوب دانشگکاه علوم پزشکی بیرجند، بیان کرد: اعمال جراحی که در استان قابل انجام نيست، به استان هاي همجوار يا تهران فرستاده خواهد شد.
کلانتر هرمزی با بیان اینکه در دنيا هر ۶۰۰ تا هزار تولد زنده، يک بيمار شکاف لب دارد، افزود: در ایران از هر ۸۰۰ تولد یک نفر شکاف لب و از هر هزار نفر یک نفر مبتلا به شکاف کام است.
لزوم آگاه سازی در مورد لب شکری
وی ادامه داد: با آگاه سازی مردم، جلوگيري از ازدواج هاي فاميلي، جلوگيري از مصرف داروهايي که باعث افزايش بيماري شکاف لب و كام مي شوند در سه ماهه اول بارداري و بهبود تغذيه می توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.
سرپرست تیم فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی یادآور شد: در 21 سفر این تیم، 16 هزار بیمار ویزیت شدند و بیش از 1500 عمل جراحی انجام شد.
کلانتر هرمزی با بیان اینکه محرومیت زمانی است که فکر ما محروم باشد، تصریح کرد: این گروه چون بستر را عاشقانه دیدند سراسیمه آمدند.
وی با دعوت از پزشکان مختلف برای درمان به خراسان‌جنوبی، یادآور شد: اگر چه برخی وسایل را گران‌تر از گذشته خریدیم، اما همیشه انسان‌های خیری پیدا می‌شوند که به ما کمک کنند و از این نظر مشکل نداشتیم.

گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

 

captcha