فقط 2 میلیون دانش‌آموز از نعمت روحانی در مدارس بهره‌مندند
کد خبر: 3727820
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۳
در نشست کمیته تدوین برنامه پنج ساله همکاری‌ها مطرح شد؛

فقط 2 میلیون دانش‌آموز از نعمت روحانی در مدارس بهره‌مندند

کانون خبرنگاران نبأ ــ در خانواده 13 میلیون دانش‌آموزی، فقط قریب به دو میلیون دانش‌آموز از نعمت یک روحانی بهره‌مند هستند، گفت: اگر بتوانیم این اثرگذاری را به‌ویژه توسط گزارش‌های تصویری به سمع و نظر جامعه دینی خودمان برسانیم، شاهد استقبال گسترده‌ای از روحانیون در مدارس را خواهیم بود.

////

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمجتبی ملکی، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در نخستین کمیته مشترک پیش‌نویس تدوین برنامه پنج ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش که با حضور معاونان حوزه و آموزش و پرورش در دبیرخانه ستاد همکاری‌ها تشکیل شد، اظهار کرد: در سال 90 ــ 91 تعداد مدارس امین که در اختیار یک روحانی مجرب بود کمتر از 50 مدرسه بود، امروز این تعداد مدارس که عمده آن از طریق معاونت تبلیغ حوزه پشتیبانی می‌شود و اجرای آن توسط معاونت پرورشی فرهنگی است به سه هزار و 500 مدرسه فعال در سراسر کشور رسیده است و این در حالی است که این تعداد برای 106 هزار مدرسه در کشور عدد خیلی ناچیزی است

فقط دو میلیون دانش‌آموز از نعمت روحانی در مدرسه بهره‌مند است

وی بیان کرد: در خانواده 13 میلیون دانش‌آموزی و قریب به یک میلیون، فقط قریب به دو میلیون دانش‌آموز از نعمت یک روحانی بهره‌مند هستند.

دبیر ستاد همکاری‌ها ادامه داد: خوشبختانه استقبال و مطالبه اولیای گرامی و همکاران فرهنگی و دانش‌آموزان در خصوص حضور پررنگ روحانیون از نظر کمی و کیفی بسیار جدی است.

رسانه ملی استقبال مدارس از حضور روحانیون را به تصویر بکشد

حجت‌الاسلام ملکی بیان کرد: بارها گفته‌ام، اگر بتوانیم این اثرگذاری را به‌ویژه توسط گزارش‌های تصویری به سمع و نظر جامعه دینی خودمان برسانیم، شاهد استقبال گسترده‌ای از روحانیون در مدارس را خواهیم بود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: البته ظرفیت امروز حوزه‌های علمیه، جوابگوی همه نیازهای آموزش و پرورش نیست ولی چاره‌ای جز اولویت‌بندی و تعیین اولویت‌ها نیست.

نگاه کلان مدیران هر دو نهاد به ارتقای همکاری‌ها

ملکی با اشاره به جلسه 13 اسفندماه 96 در قم، گفت: با تصمیم رؤسای عالی ستاد می‌بایست طرحی در قالب برش برنامه‌های پنج ساله حوزه‌های علمیه برای همکاری با آموزش و پرورش تدوین و تهیه شود و بعد از تصویب در ستاد برای اجرا به مجموعه‌های مرتبط در حوزه و آموزش و پرورش ابلاغ شود.

وی عنوان کرد: در هفته گذشته برنامه‌ها و سیاست‌های آموزش و پرورش ابلاغ شد و سه برنامه به برنامه‌های مشترک اختصاص دارد که برای سومین سال متوالی توسط وزیر محترم ابلاغ می‌شود.

حجت‌الاسلام ملکی افزود: پژوهش در حوزه همکاری‌های استانی و متمرکز ستادی، حمایت از پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار، مشارکت حوزه در تقویت مدارس علوم و معارف اسلامی، اعزام مبلغ، توانمندی طلاب شاغل در وزارتخانه، طرح مدارس امین، مشارکت در تدوین متون درسی، جذب طلاب سفیران هدایت و... متناسب با ظرفیت‌ها و نیاز وزارتخانه تصویب شده است.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش بیان کرد: امید است با برگزاری جلسات مشورتی مشترک هر چه زودتر به نکته نظرات مشترک این برش پنج ساله دست پیدا کنیم.

آموزش و پرورش از مباحث کلیدی و آینده کشور

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مهدی رجایی، مسئول دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: بحث آموزش و پرورش بسیارمهم است و از مباحث کلیدی و آینده کشور است. سیاستگذاران و مدیران حوزه عنایت خاصی به آموزش و پرورش دارند و آنچه داریم را در خدمت این نهاد ارزشمند قرار داده و می‌دهیم. لذا، برای انجام این مهم می‌بایست به یک برنامه کمی با محورهای مشخص برسیم که البته پیشنهاداتی را جهت ارائه به عنوان نمونه آماده کرده‌ایم.

پیشنهاداتی در پنج محور برای باز شدن فضای همکاری

وی ادامه داد: در پنج محور پیشنهاداتی را برای باز شدن فضای همکاری بیشتر آماده کرده‌ایم، که «برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت معلمان، برگزاری دوره‌های مشترک تعلیم و تربیت، منابع انسانی، امور تربیتی و تبلیغ، توجه به مسئله پژوهش و ساختار‌سازی» از جمله محورهای مطرح است که می‌توان به یک نکته نظر مشترک رسید.

رجایی افزود: با بررسی و توجه به این محورها و زیرساخت‌های موجود می‌توانیم به اتفاق نظر مشترک و سازنده‌ای دست پیدا کنیم، «تربیت معلم مبلغ» طرح خوبی است که در یک مدرسه آموزشی هم از نعمت یک معلم قرآن و دینی بهره‌مند باشیم و هم از روحانی به‌منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی و اقامه نماز جماعت که دارای صرفه اقتصادی نیز است.

وی در ادامه به طرح‌های پژوهشی مشترک اشاره کرد و افزود: امروز محققان زیادی در عرصه تعلیم و تربیت و سایر عرصه‌ها هستند که به جهت کمبود منابع مالی امکان فعالیت ندارند، اگر حمایتی از طرف وزارتخانه و حوزه تدارک دیده شود، می‌توانیم تا پایان سال تحصیلی چندین طرح پژوهشی کاربردی و عملیاتی را پیش رو داشته باشیم.

جامعه دانش‌آموزی حوزه و خدمات آن را نمی‌شناسند

حجت‌الاسلام رجایی با بیان اینکه دانش‌آموزان، حوزه و خدمات آن را نمی‌شناسند، گفت: متأسفانه قشر دانش‌آموز نسبت به حوزه علمیه و خدماتی که با بیش از قرن‌ها فعالیت داشته، بیگانه و ناآشنا هستند که امید داریم آموزش و پرورش نسبت به معرفی این مرکز علمی جهان اسلام نگاه ویژه‌تری داشته باشد.

مسئول دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه افزود: خوشبختانه روحانیون زیادی در بدنه آموزش و پرورش جذب شدند، اما ارتباط خود را با حوزه قطع کرده‌اند، با همکاری آموزش و پرورش بر آن هستیم تا بانک اطلاعات حوزیان شاغل در وزارتخانه را با همکاری آموزش و پرورش تهیه کنیم و خدمات فرهنگی، آموزشی و تبلیغی را برای آنان داشته باشیم.

قالب‌های همکاری را مشخص کنیم

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمود ملکدار، مسئول مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه در سخنانی گفت: هدف از تشکیل این جلسه تدوین و بررسی برنامه پنج ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش است.

وی افزود: ابتدا باید قالب‌های همکاری را مشخص کنیم تا ببنیم در چه قالب‌هایی این مشارکت و همراهی قصد ادامه مسیر دارد و سپس محتوا را تدوین و در این قالب‌ها تزریق کنیم.

حجت‌الاسلام ملکدار ادامه داد: وقتی قالب‌ها، برنامه‌ها، محتوا، زمان، مستندات هر برنامه، اسناد بالا دست و مخاطبان مشخص شود، قطعا این همراهی و نزدیکی بهتر صورت می‌گیرد.

مدارس صالح را تأسیس کنیم

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مردان‌پور نیز بیان کرد: سند بالادستی، سند تحول و سایر اسناد جامع که باید بر اساس آن برنامه‌ریزی و حرکت کرد، همه در راستای تشکیل یک مدرسه صالح است، اگر ما به جای حرکت از بالا از پایین اقدام کنیم و در هر شهر شش مدرسه صالح بر اساس ضوابط و خواسته‌های سند تحول و مصوبات ستاد تأسیس کنیم شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود و تشکیل چنین مدارسی گامی در راستای تحقق سند تحول بنیادین خواهد بود.

نقد و بررسی کتب درسی توسط حوزه اقدام ارزشمندی است

حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی نیز در خصوص اینکه این سازمان خواستار همکاری مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش است، گفت: اینکه کتب آموزش و پرورش توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه نقد و بررسی می‌شود، اقدام بسیار ارزشمندی است و ما آماده همکاری بیش از پیش هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع ستاد، همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش است، تصریح کرد: در این ستاد بحث همکاری مطرح است، لذا نباید به گونه‌ای برخورد شود که گویا ثبت سفارشی می‌شود و قرار نیست چیزی گرفته شود.

تورانی ادامه داد: در این ستاد با روحیه همکاری باید کار را جلو برد، همکاری باید در تمام ابعاد باشد و اینگونه همراهی بهتر صورت می‌گیرد.

سرپرست سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی بیان کرد: مسئله کمبود بودجه امروز معضل همه سازمان‌ها و نهادها است، اما در خصوص موضوعات مشترک می‌توان اقدامات ارزشمندی انجام داد.

رمز موفقیت و پیشبرد سیاست‌های توجه به اسناد بالادستی است

علیرضا رحیمی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی ستاد همکاری‌ها هم در ادامه این نشست اظهار کرد: بحمدلله بسیاری از این موارد در برنامه سیاست‌های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش دیده شده است و موارد جدید در قالب برنامه ‌ای سال 98 قابل اجرا است. اینکه مسائل به‌صورت اولویت‌بندی مطرح شود، رمز موفقیت و پیشبرد سیاست‌های ستاد و اسناد بالادستی است.

حداقل حق‌القدم را هم به روحانیون نمی‌دهیم

محمد‌رضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه تعیین اولویت‌ها و علمیاتی کردن آن از امتیازات برنامه پنج ساله ستاد می‌تواند باشد، افزود: امروز از 75 هزار مدرسه تنها 26 هزار مدرسه دارای نماز جماعت است و از 18 هزار و 500 روحانی که در بحث برپایی نماز جماعت ما را یاری می‌کنند حداقل حق‌القدم را هم نداریم که به آنان بدهیم.

تدوین برنامه‌های تلفیقی همکاری‌ها را عملیاتی‌تر می‌کند

در ادامه عبدی‌پور به نمایندگی از سازمان منابع انسانی و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم در برنامه پنج ساله به اتفاقات خوبی برسیم، باید نیازسنجی‌هایی در خصوص فعالیت‌های آموزش و پرورش صورت گیرد و سپس طرح‌ها نوشته شود.

وی اظهار کرد: تدوین برنامه‌های تلفیقی و پایه‌ای می‌تواند این همکاری‌ها را عملیاتی‌تر کرده و نتایج خوبی را بر جای خواهد گذاشت.

در پایان این نشست، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌ها در جمع‌بندی نشست گفت: امروز باید واقعیت‌ها را ببنیم، خوب بسنجیم، نیازسنجی کنیم و سپس برنامه‌ریزی داشته باشیم.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش تأکید کرد: توجه به اولویت‌ها از فاکتورهای مهم برنامه‌ریزی است، مشتری مداری، مسئله محور بودن مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اینکه امروز نیاز آموزش و پرورش چیست؟ باید از همه مجموعه‌های مرتبط با آموزش و پرورش نیازسنجی شود تا به یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر و عملیاتی‌تری دست پیدا کنیم.

حج‌ الاسلام ملکی اظهار کرد: نکته مهم دیگری که باید نسبت به آن توجه داشت، مسئله محدودیت‌ها است، باید نسبت به این محدودیت‌ها چاره‌اندیشی کرد.

اکبر پوستچیان
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پوست چیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۰۹:۲۵
0
0
سلام / دمتون گرم
captcha