اقتصاد ترکیه به نتیجه انتخابات واکنش مثبت نشان داد
کد خبر: 3725365
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹

اقتصاد ترکیه به نتیجه انتخابات واکنش مثبت نشان داد

بازار ارز و بورس ترکیه به نتیجه انتخابات روز گذشته این کشور واکنش مثبت نشان داد به طوری که قیمت دلار پس از چند ماه افزایش مستمر، سقوط کرد و شاخص بورس استانبول نیز افزایش یافت.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: بر اساس نتایج اولیه غیر رسمی و شمارش 99.91 درصد آرا، رجب طیب اردوغان با 52.54 درصد آرا، اکثریت مطلق آرای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده و پیروز انتخابات است.
همچنین ائتلاف جمهور متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی در قالب ائتلافی 53.65 درصد آرای انتخابات را کسب کرده و این ائتلاف 343 کرسی مجلس 600 نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت.
با اعلام این نتایج انتخاباتی، نرخ برابری دلار در برابر لیر ترکیه با کاهشی قابل توجه رو به رو شده و از رقم 4.7 به 4.54 رسید و شاخص بیست.100 بورس استانبول نیز با 3.55 درصد افزایش در سطح 99.256 واحد قرار گرفت.
شاخص بخش بانکداری ترکیه با 5.60 درصد و شاخص هلدینگ ها نیز با 1.78 درصد افزایش ارزش مواجه شد.
همچنین در پی اعلام نتایج غیر رسمی انتخابات دیروز، قیمت هر گرم طلا که روز جمعه سیر نزولی در پیش گرفته بود، با کاهش 2.5 درصدی به 186.4 لیر رسید.
تحلیلگران اقتصادی ترکیه معتقدند که مشخص شدن نتایج انتخابات و بازگشت ثبات به بازار علت تغییر مثبت در برخی شاخص های مهم اقتصادی بوده است و پیش بینی کرده اند که این روند مثبت ادامه خواهد داشت.
به پیش بینی کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت ترکیه، با این انتخابات و تداوم ثبات سیاسی، جریان پول داغ سرمایه گذاران خارجی افزایش خواهد یافت و سقوط کوتاه مدت نرخ ارز و طلا فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم خواهد کرد.
ارزش لیر ترکیه در 6 ماه گذشته و به خصوص در دو ماه اخیر در ترکیه به شدت افت کرده و لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی از جمله دلار و یورو حدود 25 تا 30 درصد ارزش خود را از دست داده است.

captcha