حکم کالاهای قاچاق کشف شده ، باید سریعتر صادر شود
کد خبر: 3725363
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰

حکم کالاهای قاچاق کشف شده ، باید سریعتر صادر شود

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت:­ مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی­ کار فوق العاده ای انجام دهند و­ احکام را باید سریعتر صادر کنند تا اثر بخشی آن بیشتر در جامعه حس شود.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: ​سید محمود نوابی ­در نشست امضای تفاهم نامه همکاری بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده اظهار داشت: دستگاه حمایت از تولید کننده و مصرف کننده در کنار ۱۰ دستگاه دیگر،­ مبارزه با قاچاق کالا را در اولویت خود قرار داده است.

وی افزود: سال ۹۵ در بحث ­مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه نسبت به سال گذشته شاخص بوده و درسال ۹۶ ، ۳۳۳ هزار مورد بازرسی در کشف قاچاق کالا داشته ایم.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده گفت: پرونده هایی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد،​ ۱۱ هزار مورد و ۵۹ میلیارد تومان ارزش پرونده هایی بود که در کالای قاچاق تشکیل شد.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال، ۹۰ هزار بازرسی صورت گرفت که دو هزار و ۴۰۰ پرونده تشکیل شد و ۵۵ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۹۶ رشد داشتیم.

نوابی گفت: از سه هزار بازرس به طور مستقیم­ در مورد مبارزه با قاچاق کالا استفاده می شود.

وی­ با اشاره به اینکه باید بازرسی ها تشدید و جدی تر شود گفت: این تفاهم نامه به نوعی حمایت از مصرف کالای ایرانی است ­که باید از این به بعد سطح تلاش ها را در استان ها بالا ببریم.

نوابی­­ با بیان ­اینکه باید مبارزه با قاچاق کالا در حد مبارزه با مواد مخدر باشد افزود: باید عملیات آن توسط سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، مرزبانی، وزارت جهاد کشاورزی و ... باشد باید نگاه ما ­قبل از مرز و در مرز در تراز مواد مخدر باشد در بازار داخل چنین مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت:​ بخشی از کالای قاچاق از مسیر رسمی آمده اند برخی افرادی که مسئولیتی در خصوص آمار کالای قاچاق ندارند آمارهایی می دهند که باید بگویند این آمار ها از کجا آورده اند؟

نوابی گفت: باید آمار قاچاق کالا تحت مدیریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشد.

وی افزود:​ عملکرد سازمان صنعت و معدن در این خصوص بدون برخورد تنش زا­ بود زیرا بازرس ها از تسهیلات لیسانس به بالا جذب شده اند و آموزش های آنها به روز شده است .

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: ما نمی توانیم حکم آتش زدن ­کالاهای قاچاق را بدهیم ما فقط می توانیم جمع آوری کنیم و پرونده را به ­مراجع قضایی ارسال کنیم باید احکام قضایی سریعتر صادر شود.

وی افزود:​ سامانه شناسه کالا و رهگیری آن باید ­عملیاتی شود که شناسه سال گذشته عملیاتی شد اما کد رهگیری عملیاتی نشده است اگر این اتفاق صورت گیرد بازرسی های ما هوشمند می شود و نیاز ورود مستقیم به بازار نیست.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ­ادامه داد:​ اگر خدمات بعد از فروش را ­به کالاها ­ الزام کنیم بسیار کمک خواهد کرد وکالاها راحت به فروش می روند و خدمات پس از فروش سلامت کالا را تامین خواهد کرد.

در ادامه مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سازمان حمایت از مصرف کنند گان ­ و تولید کنندگان ­یکی از سازمان هایی که در عرصه مبارزه با قاچاق کالا به عنوان یک بازیگر اصلی نقش کم نظیری دارد..

وی ادامه داد: ارزش کار سازمان حمایت از مصرف کنندگان ­و تولید کنند گان ­این است که امروز در سطح بازار تردد کنند و متوجه شوند که جامعه از ما مطالبات و انتظاراتی دارد حاکمیت باید سطح رفتار را در سطح جامعه بیاورد تا مردم مشاهده کنند که حاکمیت تا این سطح دغدغه دارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: وزرا و مجلس همه دستگاه ها در­تلاش هستند اما آنچه که مورد توجه و­­ در سطح عرضه است ­­که این نقش به سازمان حمایت از مصرف کنند گان ­و تولید کنند گان داده شده است.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به لحاظ جایگاه حاکمیتی که دارد سیاست گذار، نظارت و حمایت می کند ما با تمام توان باید دستگاه های دیگر را برای تحقق شعار سال همراه کنیم که این همکاری به منظور هم افزایی و رسیدن به حرفه مطلوب است.

مویدی خرم آبادی گفت: امروز این تفاهم نامه ای که برگزار شد به منظور کیفیت بخشی به برنامه ها و ارتقا دادن به کیفیت عملی است که باید انجام گیرد.

وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است فعالیت خود را صرفا ­در مسیر مبارزه با قاچاق کالا نمی بیند و باید نظارت و کنترل در دستگاه ها داشته باشند.

وی در رابطه با سامانه نیز افزود: خروجی کار سازمان حمایت از تولید کنند گان و مصرف کنند گان ­و سایر دستگاه ها از مسیر مراجع قضایی، تعزیرات عبور کند اثر بخشی آن هم در حوزه قضایی باید احساس و مشاهده شود انتظار داریم تلاش همه خروجی ها زودتر و ملموس تر شود اگر با تاخیر صورت گیرد قطعا اثر بخش نخواهد بود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد:​ وقتی خروجی پرونده قضایی مشخص می شود آثار آن را در جامعه می بینیم،­ حوزه قضایی باید در رسیدگی به پرونده ها و موضوعاتی از این ناحیه ارائه می شود نتیجه زودرسی ­داشته باشد.

مویدی خرم آبادی ادامه داد: نگاه دنیا به بحث تجارت هوشمندانه و سیستماتیک است متاسفانه فرصت طلبان یا قاچاقچیان به دلیل عدم وجود نگاه سیستماتیک در عرصه اقتصاد از آن بهره می گیرند و افراد به راحتی حضور پیدا می کنند تنها راه برون رفت از وضع موجود،­ استقرار نگاه سیستماتیک و سامانه است.

وی گفت: در بحث ریجستری تلفن همراه حداقل ضرر و زیان برای دولت و نظام داشت حتما در سایر بخش ها سامانه شناسنامه و کد رهگیری باید صورت گیرد و نیاز به امکانات متفرقه و انفرادی نیست اگر صورت گیرد به راحتی می توانیم بازار را کنترل کنیم.

امروز تفاهم نامه همکاری بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمایت مصرف کنندگان ­و تولید کنند گان­ با هدف هم افزایی در انجام وظایف و مسئولیت های محوله و با بهره گیری از مفاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ­امضا شد.

captcha