گام‌های بلند دوستی ایران و افغانستان
کد خبر: 3725255
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲

گام‌های بلند دوستی ایران و افغانستان

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سفر اخیر خود به افغانستان نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و افغانستان را آغاز و نمایشگاه كتاب ایران در دانشگاه كابل را افتتاح كرد.

گام‌های بلند دوستی ایران و افغانستان

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در واپسین روزهای فروردین‌ماه امسال سفری به كابل، پایتخت افغانستان داشت تا در آن هم نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و افغانستان را آغاز كند و هم نمایشگاه كتاب جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه كابل را افتتاح كند و همچنین با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی فرهنگی افغانستان دیدار و مذاكره كند.

دكتر ابراهیمی‌تركمان 30 فروردین وارد فرودگاه بین‌المللی كابل شد و مورد استقبال رسمی سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و نیز رییس دانشکده ادبیات و زبان‌های دانشگاه کابل قرار گرفت.

این سفر كوتاه از آنجا حایز اهمیت است كه افغانستان به عنوان بخشی از جغرافیای تمدنِ ایرانِ فرهنگی، با داشته‌های مشترك بسیار فرهنگی، از جمله دین و زبان و آداب و رسوم و گذشته مشترك، از جایگاهی قابل توجه در حوزه دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران دارد.

دیدار با وزیر ارشاد افغانستان

نخستین دیدار رسمی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سفر به كابل با فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان انجام شد.

فیض محمد عثمانی از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با افغانستان در زمینه‌های مختلف به ویژه دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف و انتقال تجربیات در زمینه‌های حج و اوقاف قدردانی و ابراز امیدواری کرد که با مساعدت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امكان توسعه همکاری‌ها و تعامل بیشتر کارشناسان دو کشور در زمینه‌های مورد علاقه فراهم شود.

گام‌های بلند دوستی ایران و افغانستان

ابوذر ابراهیمی‌تركمان هم با ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توافقات انجام شده در سفر سال گذشته وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان به تهران، برای توسعه مناسبات قرآنی بین دو کشور در زمینه‌های آموزش و نیز انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در خصوص برگزاری مسابقات قرآنی، اعلام آمادگی كرد.

افتتاح ساختمان جدید رایزنی فرهنگی در کابل

ابوذر ابراهیمی‌تركمان در ادامه سفر خود به كابل، همراه با آقای فاروقی، رییس دانشگاه کابل، آقای سانچارکی، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، دكتر بهرامی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در كابل و جمعی از اهالی علم، فرهنگ، هنر و رسانه این كشور، محل جدید رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را افتتاح كردند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سخنرانی خود در این افتتاحیه، با اشاره به پیوندهای فرهنگی دو کشور، گفت: ایران و افغانستان با عمق تاریخی فراوان در سختی‌ها و تنگناها پشتیبان یکدیگر بوده و هستند.

بازدید از نمایندگی دانشگاه جامعة المصطفی

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و هیأت همراه در دومین روز سفر به كابل از نمایندگی دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه (ص) در کابل بازدید و با مسئولین آن در خصوص همکاری‌های مشترک به گفت‌وگو پرداخت. وی در جریان این بازدید، این دانشگاه را از برکات جمهوری اسلامی ایران نامیده و آن را مایه افتخار برای ایران اسلامی برشمرد.

گام‌های بلند دوستی ایران و افغانستان

نشست کاری با مسئولین نمایندگی‌های فرهنگی ایران

ابراهیمی‌تركمان طی نشستی با حضور مسئولین نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان مسایل و مشکلات کاری آنان را بررسی كرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با قدردانی از فعالیت‌های نمایندگی‌های فرهنگی كشورمان در افغانستان، اظهار كرد: تأثیر فعالیت‌های فرهنگی در این کشور بسیار مشهود است و این نشان‌دهنده نقش اساسی و پررنگ جمهوری اسلامی ایران است.

بازدید از حوزه علمیه خاتم النبین (ص)

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه برنامه‌های خود در سفر به كابل، در حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) كابل حضور یافت و با آیت‌الله محسنی، مؤسس و رییس این مرکز و تعدادی از علما و طلاب آن مدرسه دیدار و گفت‌وگو كرد.

آیت‌الله محسنی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور ریاست سازمان در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برپایی نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه کابل، قدردانی کرد.

ابرهیمی‌تركمان نیز با بیان سخنانی با اشاره به اهمیت موضوع تبلیغ در اسلام، به تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از كشور پرداخت.

گام‌های بلند دوستی ایران و افغانستان

دیدار با معاون رییس جمهور افغانستان

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با استاد سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو كرد. ابراهیمی‌تركمان با اشاره به اشتراکات بی‌بدیل فرهنگی، تاریخی و تمدنی ایران و افغانستان، خواستار افزایش سطح همکاری‌های بین دو کشور شد و گفت: همانقدر که سطح ارتباطات سیاسی و اقتصادی بین ایران و افغانستان از سطح مناسبی برخوردار است، باید تلاش کنیم تا سطح روابط فرهنگی و علمی را به بالاترین سطح خود برسانیم.

استاد سرور دانش، معاون رییس جمهور افغانستان هم با تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش دانشجویان افغانستانی و میهمان‌نوازی در قبال مهاجرین در طول سالیان گذشته، گفت: دولت افغانستان مراکز علمی و دانشگاهی را به استفاده از منابع فارسی که در ایران ترجمه و به چاپ می‌رسد توصیه و تشویق می‌كند.

گام‌های بلند دوستی ایران و افغانستان

دیدار با رییس دانشگاه کابل

فاروقی، وزیر مشاور رییس جمهور افغانستان و رییس دانشگاه کابل نیز روز اول اردیبهشت میزبان ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود. فاروقی در این ضیافت گزارش جامعی از وضعیت تحصیلی، دانشکده‌ها و مراتب علمی دانشگاه ارایه داد و ابراز امیدواری کرد كه برگزاری نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و افغانستان و برپایی نمایشگاه كتاب جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه كابل، فصل جدیدی در روابط علمی و دانشگاهی دو کشور فراهم نماید.

ابراهیمی‌تركمان هم با تشکر از دعوت و ضیافت رییس دانشگاه کابل گفت: قدمت دانشگاه کابل از دانشگاه  تهران بیشتر بوده که این مساله نشانگر اهمیت تحصیلات عالی در کشور افغانستان است.

هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کابل با حضور ابراهیمی‌تركمان

با همکاری دانشگاه کابل و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی شهر کابل با رؤسای دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و با حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل سالن اجتماعات دفتر ریاست دانشگاه کابل برگزار شد.

ابراهیمی‌تركمان در سخنان خود در این هم‌اندیشی، این نشست را ادامه همکاری‌های گسترده دانشگاهی بین ایران و افغانستان دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تبادل اساتید و اجرایی‌کردن توافقات صورت گرفته اعلام كرد.

پس از پایان هم‌اندیشی حاضرین در جلسه در مراسم آغاز ساخت بنای گروه زبان و ادبیات فارسی (دری) دانشگاه کابل حضور یافتند.

دیدار با سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

ابوذر ابراهیمی‌تركمان همچنین در ضیافت شام محمدرسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان شرکت كرد.

در این ضیافت رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تأكید كرد: دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ روابط دو کشور همواره به یکدیگر مهر و محبت داشته و روابط دولت‌ها نیز متأثر از این نگاه مردمی بوده و سیاست‌های خود را بر اساس حُسن همجواری و پیوندهای عمیق تمدنی و فرهنگی پیریزی کرده‌اند.

محمدرسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با بیان سخنانی، گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور در بخش‌های مختلف را نیاز جامعه افغانستان دانست و بر اهتمام آن وزارتخانه برای همکاری‌های مشترک تأکید کرد.

 گام‌های بلند دوستی ایران و افغانستان

افتتاح نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی در دانشگاه کابل

آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران، دوم اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل و با حضور مقامات ارشد کشور افغانستان از جمله استاد سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور افغانستان، محمد رسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، سلامت عظیمی، وزیر مبارزه علیه مواد مخدر، ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فاروقی، رییس دانشگاه کابل، غیاثی، مدیرکل فرهنگی وزارت امور خارجه افغانستان، بهرامی، سفیر و ملكی رایزن فرهنگی ایران در افغانستان و تعداد کثیری از نخبگان علمی، فرهنگی و دانشگاهی دو كشور برگزار شد.

گام‌های بلند دوستی ایران و افغانستان

افتتاح نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و افغانستان

نخستین دور گفت‌گوهای فرهنگی ایران و افغانستان نیز دوم اردیبهشت‌ماه با موضوع «عرفان، تصوف و ادبیات» با حضور ابراهیمی‌‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کافی، رییس دانشگاه فردوسی مشهد، رضی، رییس دانشگاه گیلان، فاروقی، رییس دانشگاه کابل و اساتید دانشگاه اعزامی از جمهوری اسلامی و تعداد کثیری از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های افغانستان در محل تالار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل، آغاز شد.

ضیافت شام سفیر ایران

پایان‌بخش برنامه‌های سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کشور افغانستان، حضور در ضیافت سفیر جمهوری اسلامی ایران بود. این ضیافت با حضور تعدادی از کارکنان ارشد سفارت جمهوری اسلامی ایران، نهادهای علمی کشورمان مستقر در افغانستان و هیأت اعزامی دانشگاهی از کشورمان برگزار شد.

ابراهیمی‌تركمان در این ضیافت گفت: جای بسیار خوشبختی برای بنده است که به کشوری سفر كرده‌ام که هماهنگی قابل توجهی در بین نهادهای ایرانی مستقر و به ویژه سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی وجود دارد که خداوند را بر این نعمت سپاسگزارم.

گام‌های بلند دوستی ایران و افغانستان

وی افزود: فعالیت در کشور افغانستان، خدمت به فرهنگ خودمان است و از سویی باید شاکر باشیم که خداوند این توفیق را به ما داده است که در کشوری انجام وظیفه می‌كنیم که دارای تأثیرپذیری بسیار بالایی است و بنابراین باید تمامی همت و تلاش خود را برای هر چه بیشتر شناساندن فرهنگ اصیل کشورمان و حوزه تمدنی به کار بندیم.

انتهای پیام

captcha