روند تغییرات آسیب‌های اجتماعی از کنترل خارج شده/ از الگو‌های اسلامی استقبال می‌کنیم
کد خبر: 3723531
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

روند تغییرات آسیب‌های اجتماعی از کنترل خارج شده/ از الگو‌های اسلامی استقبال می‌کنیم

گروه جامعه ــ دبیر سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه روند تغییرات آسیب‌های اجتماعی از کنترل خودش خارج شده و متاسفانه ۵ دهه است که به صورت بخش‌نامه‌ای دنبال می‌شود، بر رویکرد‌های این همایش برای استفاده از مدل‌های اسلامی در کاهش آسیب‌ها تاکید کرد و گفت: مشتاقیم اگر الگوی مناسبی با رویکرد اسلامی در مقالات ارائه شد حتما از آن‌ها استفاده کنیم.

روند تغییرات آسیب‌های اجتماعی از کنترل خارج شده/ از الگو‌های اسلامی استقبال می‌کنیم
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران ظهر امروز ۲۸ خردادماه با حضور میرطاهر موسوی، دبیر علمی و مسئولان برگزاری همایش به‌همراه اصحاب رسانه و خبرنگاران در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران برگزار شد.
 
موسوی در ابتدای این نشست با بیان اینکه انجمن جامعه‌شناسی ایران و مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران در نظر دارند سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران را با همکاری مراکز علمی پژوهشی، سازمان‌ها و نهاد‌ها در تاریخ ۳۰ و ۳۱ خرداد‌ماه جاری برگزار کنند، گفت: جامعه بزرگ ایران همواره تحولات و تغییرات متنوعی را تجربه کرده است و به همین دلیل، در سده اخیر با مطالبات گسترده‌ای روبرو شده که در نتیجه آن فرصت و آسیب‌هایی ایجاد شده است.
 
وی با بیان اینکه سرعت، تنوع و چندلایه بودن تغییرات در دهه‌های اخیر الزاماتی را برای سیاستگذاران اجتماعی فراهم می‌کند تا این مسیر را به صورت منظم رصد و با پرداختن به آسیب‌ها، روند امکان‌شناسی در بهبود شرایط جامعه را جست‌وجو کنند، تصریح کرد: در این راستا و طی دو دهه اخیر همایش آسیب‌های اجتماعی ایران در دو نوبت ۱۳۸۰ و ۱۳۹۱ به‌وسیله انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار و نتایج آن در چهارده جلد کتاب منتشر شد.
 
دبیر علمی سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران با اشاره به اینکه این همایش کانونی به منظور بحث و تبادل نظر وضعیت آسیب‌ها، فرصت‌ها، راهکار‌ها و توصیه‌های سیاستی است که می‌تواند به تقلیل و تعدیل آسیب‌ها کمک کند، افزود: متاسفانه روند آسیب‌های اجتماعی در کشور با گستردگی و فراوانی بسیاری روبرو است.
 
موسوی اظهار کرد: علاوه بر نوع و میزان و فراوانی آسیب‌های اجتماعی، تعداد افراد و گروه‌های درگیر با انواع آسیب‌ها در کشور نیز نسبت به گذشته رو به افزایش است. در حال حاضر با گستردگی عناوین و تنوع آسیب‌های اجتماعی در ایران مواجه هستیم و اگر در گذشته با چند عنوان محدود از آسیب‌ها روبرو بودیم، امروز با چندین عنوان از معضلات و مشکلات اجتماعی درگیر هستیم.
 
شدت و ضعف روند آسیب‌ها مسئله اساسی است
وی با اشاره به اینکه مسئله آسیب‌های اجتماعی در جوامع یک امر عجیب و نگران‌کننده نیست، گفت: شدت و ضعف روند آسیب‌ها مسئله اساسی است چراکه برای جامعه تعیین کننده و این مسئله نشان می‌دهد که آیا جامعه در برابر آسیب‌ها دچار اختلال و مشکل شده است و یا خیر؛ لذا باید در این حوزه رصد دقیق صورت گیرد.
 
دبیر سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی با اشاره به نقش ارزیابی و رصد دقیق و بی‌طرفانه آسیب‌ها بیان کرد: رصد درست و بی‌طرفانه آسیب‌های اجتماعی در ارائه ارزیابی‌های صحیح و کاربردی برای کنترل و کاهش آسیب‌ها نقشی مهم و غیرقابل انکار دارد و می‌تواند در سیاست‌های عمومی کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز مورد استفاده قرار بگیرد و موجب افزایش آگاهی بخشی عمومی شود.

موسوی در ادامه با تاکید بر اینکه در جامعه فعلی ما همه خواهان توسعه کشور در بخش‌های مختلف هستند، گفت: برای تحقق توسعه به معنای حقیقی باید ایراد‌ها و اشکالات موجود را برطرف کنیم و در این میان بخش گسترده‌ای از ایراد‌های موجود مربوط به آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به وجود دیدگاه غلط در کشور مبنی بر اینکه آسیب‌های اجتماعی جزء ذاتی جامعه است و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در روند توسعه ایجاد می‌شوند، اظهار کرد: متاسفانه این تلقی در کشور مطرح است و این موضوع توسط جامعه شناسان رد شده و به هیچ عنوان مورد قبول نیست. چراکه توسعه یک روند برنامه‌ریزی شده است و جایی که آسیب شکل می‌گیرد ناشی از بی‌برنامه بودن است؛ وقتی در جامعه از توسعه فقط برداشت اقتصادی شود، باید در ادامه منتظر تشدید و گسترش انواع آسیب‌های اجتماعی مثل شرایط فعلی باشیم.

دبیر سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه روند تغییرات اجتماعی از کنترل خودش خارج شده است تصریح کرد: روند آسیب‌های اجتماعی متاسفانه ۵ دهه است که در جامعه به صورت بخش‌نامه‌ای دنبال می‌شود و همه ما می‌دانیم که آسیب‌های اجتماعی تنها با بخش‌نامه اصلاح نمی‌شود.

استفاده از مدل‌های اسلامی در کاهش آسیب‌ها
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر رویکرد‌های این همایش برای استفاده از مدل‌های اسلامی در کاهش آسیب‌ها گفت: عناوین مطرح شده این همایش منافاتی با نگاه اسلامی ندارد و از کسانی که در این همایش مقالات علمی و مستدلی را در حوزه اسلام و رفع آسیب‌ها ارسال کردند بسیار استقبال کردیم؛ حتی به داوران خودمان هم اعلام کردیم که در مقالات ارائه شده با رویکرد اسلامی توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشند.

موسوی تصریح کرد: ما مشتاق هستیم که اگر الگوی مناسبی در مقالات ارائه شده با رویکرد اسلامی ارائه شد حتما از آن‌ها استفاده کنیم؛ لذا تعداد مقالاتی که با توجه به الگو‌های اسلامی برای کاهش آسیب‌ها اعلام شد چندان زیاد نبود و از این تعداد هم بخشی بدون روش بود و تعدادی از این مقالات در کتاب چکیده مقالات چاپ و منتشر خواهند شد.

دبیر همایش آسیب‌های اجتماعی ایران با اشاره به محور‌های این همایش اظهار کرد: از جمله محور‌های این همایش می‌توان به دستاورد‌های مفهومی نظری و رویکرد تاریخی تحلیلی به آسیب‌های اجتماعی، وضعیت موجود آسیب‌های اجتماعی، سبب‌شناسی آسیب‌های اجتماعی، آثار و پیامد‌های آن، روند تغییرات و تحولات آسیب‌های اجتماعی در دهه‌های اخیر و آینده‌نگری آن، ارزیابی سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ها و ساختار مدیریت آسیب‌های اجتماعی، راهکار‌های پیشگیری، مداخله، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، شناسایی بسترها، فرصت‌های موجود و امکان‌سنجی آن در کاهش آسیب‌ها و تحولات جهانی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن اشاره کرد.

موسوی اضافه کرد: آسیب‌های خانواده، جامعه زنان، شهری و سکونت‌گاهی، کودکان، نوجوانان، جوانان، سالمندان، حوزه سلامت اجتماعی و روانی و بزهکاری، جرم و جنایت، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر، آسیب‌های نوپدید، اقتصادی و رفتار‌های جنسی نابهنجار، فراتحلیل آسیب‌های اجتماعی در هریک از موضوعات دهگانه فوق ازجمله موضوعات پیشنهادی این همایش است.

وی با اشاره به برگزاری ۱۰ پنل و ارائه بیش از ۵۰ مقاله در آن‌ها، گفت: از جمله نشست‌هایی که در این همایش بررسی می‌شود، می‌توان به نشست‌های تخصصی مسائل و آسیب‌های اجتماعی زنان، نقد و ارزیابی سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی، سلامت روانی و اجتماعی، مسائل و آسیب‌های اقتصادی، آسیب‌های حوزه خانواده، آسیب‌ها و مسائل جمعیتی، مسائل و آسیب‌های شهری با تاکید بر شهر‌های جدید، تجارب سازمان‌های مردم نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ارزیابی انتقادی کارکرد نظریه پژوهش اجتماعی در حل مسائل اجتماعی و آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد.

دبیر همایش آسیب‌های اجتماعی ایران همچنین از عدم حضور برخی مسئولین به این همایش هم انتقاد کرد و گفت: انتظار داشتیم که از مسئولان بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت رفاه، ستاد مبارزه با مواد مخدر و امثال آن‌ها که در بحث آسیب‌های اجتماعی بسیار اثرگذار هستند حضور داشته باشند که عملا با وجود درخواست‌های مکرر ما استقبال و مشارکتی از سوی این نهاد‌ها و مسئولان انجام نشد.

به گزارش ایکنا، در افتتاحیه این همایش، سراج‌زاده، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، میرطاهر موسوی، دبیر همایش، شیانی، رئیس مرکز زنان دانشگاه تهران، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، پرویز پیران، استاد دانشگاه و مسعود چلپی، استاد دانشگاه سخنرانی کرده و از مرحوم دکتر محمد عبداللهی، رییس اسبق انجمن جامعه‌شناسی ایران نیز تجلیل به عمل خواهد آمد و بخش ویژه‌ای از مراسم افتتاحیه به نکوداشت دکتر محمدامین قانعی راد، رئیس فقید انجمن جامعه شناسی ایران اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۱۹:۲۴
0
0
دبیر همایش آسیب‌های اجتماعی ایران همچنین از عدم حضور برخی مسئولین به این همایش هم انتقاد کرد و گفت: انتظار داشتیم که از مسئولان بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت رفاه، ستاد مبارزه با مواد مخدر و امثال آن‌ها که در بحث آسیب‌های اجتماعی بسیار اثرگذار هستند حضور داشته باشند که عملا با وجود درخواست‌های مکرر ما استقبال و مشارکتی از سوی این نهاد‌ها و مسئولان انجام نشد.
پس برگزاری همایش به چه دردی می خوره وقتی ارگان های متولی حضور نداشتند؟؟؟
captcha