بررسی علل عدم برگزاری نمایشگاه قرآن امسال در تبریز
کد خبر: 3721085
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹
ایکنا بررسی می کند؛

بررسی علل عدم برگزاری نمایشگاه قرآن امسال در تبریز

گروه فعالیت‌های قرآنی - بی‌تردید نمایشگا‌ه‌های قرآن محلی برای ترویج، تعمیق و تشویق مردم در جهت آشنایی با فرهنگ قرآن کریم است که برپا نشدن آن در ماه مبارک رمضان امسال خالی از لطف بود.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، بی‌تردید نمایشگا‌ه‌های قرآن محلی برای ترویج، تعمیق و تشویق مردم در جهت آشنایی با فرهنگ قرآن کریم است که برپا نشدن آن در ماه مبارک رمضان امسال در تبریز خالی از لطف بود.

بررسی علل عدم برگزاری نمایشگاه قرآن امسال در تبریز

فعالان قرآنی و مؤسسات قرآنی در طول سال فعالیت‌های بسیاری در راستای نشر و آموزش مفاهیم قرآن دارند.

نمایشگاه‌های قرآن یکی از مکان‌هایی است که می‌شود در آن فعالیت‌های قرآنی را به مردم و به خصوص جوانان معرفی و آنان رابه این سمت جذب کرد.

سال گذشته نیز نمایشگاه قرآن در تبریز فقط اسم نمایشگاه را یدک می‌کشید و نمایشگاه فقط اختصاص به کتاب و تابلوهای هنری اختصاص داشت که در محل دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد. اما امسال انتظار می رفت نمایشگاه قرآن در تبریز مثل سایر شهرها برگزار شود که متاسفانه تاکنون که به پایان روزهای ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم خبری از برگزاری آن نیست.

بررسی علل عدم برگزاری نمایشگاه قرآن امسال در تبریز

با همه این تفاسیر، امسال در حالیکه همگان و به‌خصوص جامعه قرآنی استان منتظر برپایی منسجم‌تر و پرشکوه‌تر از سال‌های گذشته نمایشگاه قرآن بودند، هیچ لبیکی از اجابت این انتظار به‌جا از سوی هیچ نهاد و مجموعه‌ای برنخواست؛ ازسویی با توجه به جو رسانه‌های نوین و مخربی که امروز در دنیا برای یغمای دین و ایمان جوانان مشغول به کار شبانه‌روزی و صرف هزینه‌های کلان می‌کنند، حضور خانواده‌ها و به‌ویژه جوانان در نمایشگاه‌های قرآن تأثیرات فرهنگی انکارناپذیری دارد و بدون شک برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان با توجه به شور و اشتیاق مردم به مباحث قرآنی در این ماه مبارک، می‌تواندست اقدامی مفید و عملی در این راستا محسوب شود.

بررسی علل عدم برگزاری نمایشگاه قرآن امسال در تبریز

برگزاری نمایشگاه قرآن کریم مطالبه اساسی فعالان قرآنی

 داوود محمودی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری جلسه مقدماتی برای برپایی نمایشگاه قران کریم در تبریز گفت: از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جلسه‌ای با حضور مدیران نهادهای قرانی و فعالان این حوزه  برگزار شد و ما به عنوان اتحادیه حضورفعال و قدرتمندانه خود را اعلام کردیم.

وی افزود: در این جلسه مباحث زیادی مطرح شد و با توجه به رویداد تبریز 2018 و مهمانان خارجی مسلمان امیدوار شده بودیم  که این نمایشگاه برگزار می‌شود ولی متاسفانه این امر صورت نگرفت.

محمودی ادامه داد: چند سالی است که برگزاری نمایشگاه قران کریم در تبریز حرف و حدیث‌های زیادی دارد، باید گفت متولیان و مسئولان امر در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم عملکرد خوبی نداشته اند و همیشه این موضوع با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: طبق برنامه‌ها و مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور برگزاری نمایشگاه قران کریم جزو فعالیت‌های شاخص قرآنی است ولی برگزاری این نمایشگاه طی سال‌های اخیر در تبریز با مشکل مواجه شده است و امسال نیز برگزار نمی‌شود.

محمودی، با اشاره به اینکه متولیان برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کمبود اعتبار را علت اصلی برگزاری نمایشگاه قرآنی ذکر می کنند ولی باید گفت به نظر می‌رسد خود مسئولان برگزاری در استان برای تامین هزینه برگزاری نمایشگاه قرآنی هیچ تلاشی انجام ندادند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان را فرصتی برای عرضه تازه ترین محصولات قرآنی از جمله کتاب، نرم افزارهای قرآنی شامل صوتی و تصویری، اپلیکیشن‌ها و .. دانست و گفت: در این نمایشگاه فرصت عظیمی به وجود می آید تا فعالان قرآنی نتیجه فعالیت های قرآنی خود را به همگان معرفی کنند.

محمودی ادامه داد: از آن جایی که مراجعات عموم مردم به نمایشگاه قرآن کریم زیاد است تمامی فعالان و مؤسسات قرآنی حضور دارند می‌توانند آخرین دستاوردهای خود را  به عموم مردم نشان دهند.

وی، با اشاره به این که نمایشگاه قرآن باعث توانمندسازی فعالان قرآنی می‌شود خاطرنشان کرد: فعالان قرآنی چند سال زحمت می کشند تا نتیجه فعالیت‌هایشان در این نمایشگاه دیده شود چرا که اثر بخشی این نمایشگاه در نزد افکار عمومی و خانواده ها بسیار زیاد است.

محمودی، با اشاره به اینکه ۷هزار مؤسسه قرآنی در کشور فعال هستند خاطرنشان کرد: وقتی این تعداد مؤسسه قرآنی در کشور فعال است بنابراین برگزاری نمایشگاه ها در شهرستان‌ها همزمان با تهران یک مطالبه و خواسته فعالان قرآنی و فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه است.

وی،  در ادامه از فعالیت ۱۳۶ مؤسسه قرآنی در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: در کنار این مؤسسات ۶۰۰ خانه قرآنی در استان فعالند و علاوه بر آن ادارات و نهادهای دولتی نیز به نوعی با فعالیت‌های قرآنی درگیر هستند بنابراین بزرگترین دغدغه ما این است که فعالیت‌های قرآنی فعالان و موسسات قرآنی را به رخ جامعه بکشیم.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، با اظهار تاسف از عدم حمایت دستگاه‌های نظارتی از اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان، ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان تبلیغات اسلامی دو دستگاه قدرتمند نظارتی هستند ولی آن چنان که باید و شاید وظایف نظارتی خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و هیچ حمایتی از اتحادیه تشکل های قرانی صورت نمی گیرد.

وی، تصریح کرد: در این نمایشگاه الگوها و نخبه‌های قرآنی معرفی می شوند، نمایشگاه قران یک تفرجگاه معنوی است که خانواده ها از ساعت های مانده به افطار در نمایشگاه حضور می یابند و بعد از افطار نیز در محافلی قرانی که برگزار می شود حضور پیدا می کنند.

بررسی علل عدم برگزاری نمایشگاه قرآن امسال در تبریز

مکان مناسب برای نمایشگاه قرآن وجود ندارد

رحیم وظیفه شعاع، مدیر مؤسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی نیز به ایکنا گفت: نمایشگاه قرآن کریم در بعد ترویجی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی کشور نقش بسیار موثری دارد چرا که درماه مبارک رمضان خانواده‌ها  در حال و هوای روحانی و معنوی این ماه در نمایشگاه قرآن با فرهنگ قرآن آشنا شده و خودشان نیز به عنوان مروجین قرآنی با سایر فعالان این عرصه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد:همچنان که وقتی یکی محصولی تولید می‌شود و تولید کنندگان آن درصدد هستند با برگزاری نمایشگاه‌ها یا جشنواره‌ها و فستیوال‌های بزرگ کالاها و محصولات خود را معرفی کنند باید گفت نمایشگاه قرآن نیز همان حکم را دارد چرا که در نمایشگاه‌های قرآن کریم نیز فرصتی پیش می آید تا آخرین دستاوردها و فعالیت‌های حوزه فرهنگ قرآنی نیز در جامعه معرفی شوند.

وظیفه شعاع، با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن در ایجاد انگیزه و شوق در مخاطب وعمومی سازی فرهنگ قرآنی در جامعه ضرورت دارد که برگزار شود خاطرنشان کرد: متولیان امر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در ابتدا قصد داشتند این نمایشگاه را در تبریز برگزار کنند ولی به جهت اینکه مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه قرآنی در تبریز وجود ندارد این موضوع مانع از برگزاری این نمایشگاه شد.

پیشکسوت فعالیت‌های قرآنی کشور، نبود فضای مناسب برای برگزاری مداوم و مستمر نمایشگاه قرآن درتبریز را یکی از دغدغه‌های فعالان قرآنی واز چالش‌های اساسی شهر نام برد و ادامه داد: انتظار می رود مسسولان شهرداری و مدیریت شهرداری شهرک مناسبی را در شهر برای فعالیت‌های قرآنی و مخصوصا نمایشگاه قران کریم ایجاد کنند چرا که جای خالی چنین فضایی برای ادامه و استمرار فعالیت‌های قرآنی به شدت محسوس است.

وی افزود: در سال‌های قبلی یکی از گزینه‌های مطرح شده برگزاری نمایشگاه  قرآنی در محل نمایشگاه بین المللی تبریز بود که این محل با توجه به دوری مسافت و این که همه مردم وسیله ایاب و ذهاب ندارند بسیار دشوار بوده و استقبال خوبی نیز از سوی فعالان قرآنی و عموم مردم صورت نمی گرفت.

گزارش از معصومه درخشان

 انتهای پیام

captcha