پیشگامی وهابیت در تکفیر مذاهب/ احترام؛ شرط اول تقریب
کد خبر: 3719736
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
در نمایشگاه قرآن عنوان شد:

پیشگامی وهابیت در تکفیر مذاهب/ احترام؛ شرط اول تقریب

گروه بین‌الملل - «علی مخلبی»، عضو مرکز مطالعات انسان‌شناسی تونس طی نشستی در نمایشگاه قرآن گفت: در تاریخ اسلام همواره برخی مذاهب بزرگ اسلامی ظهور پیدا کرده‌اند و این مذاهب در برخی مسائل فرعی اختلاف داشته و دارند، اما هیچ‌کدام مانند وهابیت دیگران را تکفیر نکرده‌اند.


نشست تخصصی قرآن و تقریب مذاهب / در حال تکمیل

به گزارش ایکنا؛ نشست تخصصی- وبیناری بین‌المللی با موضوع «قرآن و تقریب مذاهب» با حضور برخی مهمانان خارجی و داخلی از جمله علی مخلبی،عضو مرکز مطالعات انسان‌شناسی تونس، خیرالدین عبدالله، مسئول کمیته دینی تاجیک‌ها در روسیه و محمد باقر کریمیان، رایزن سابق ایران در هند و اسپانیا، روز جمعه ۱۱ خردادماه، در بخش بین‌الملل بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران برگزار شد.

علی مخلبی در ابتدای این نشست با بیان مطالبی درباره «وهابیت» گفت: در تاریخ اسلام همواره برخی از مذاهب بزرگ اسلامی ظهور پیدا کرده‌اند و این مذاهب در برخی مسائل فرعی اختلاف داشته و دارند، اما هیچ‌کدام مانند وهابیت دیگران را تکفیر نکرده‌اند.

مخلبی افزود: فرقه وهابیت در ابتدای قرن 19 میلادی شکل گرفت. وهابی‌ها خودشان را مسلمانان اصیل نامیده و کسانی را که با آن‌ها مخالفت کند، خارج از اسلام ‌می‌دانند.

وی تصریح کرد: شرط اول تقریب بین مذاهب آن است که نباید به اعتقادات یکدیگر بی‌احترامی کرد. اما شرط احترام در وهابیت وجود ندارد و آنان ناقدان خود را مشرک می‌نامند.

علی مخلبی، ادامه داد: مسئله دیگری که در تقریب مذاهب باید به آن دقت شود، مستقل بودن علمای دینی است. این به معنای جدایی دین از سیاست نیست. در واقع بدین معنا است که دین نباید ابزار انگیزه‌های سیاسی باشد. زمانی که ایده‌های سیاسی در راستای مصلحت امت نباشد، باید احساس خطر کرد.

محمد باقر کریمیان، رایزن سایق ایران در هند و اسپانیا نیز طی سخنانی در این نشست موضوع جهانی بودن قرآن کریم را مورد بررسی قرار داد.

وی قرآن کریم را کتابی دانست که نه تنها برای هدایت مسلمانان بلکه برای هدایت همه جهانیان نازل شده است و باید به مسئله جهانی بودن قرآن به طور ویژه توجه کرد.

خیرالدین عبدالله مسئول کمیته دینی تاجیک‌ها در روسیه نیز از این کشور به صورت اینترنتی (وبینار) به بیان مطالبی با محوریت «مذاهب اسلامی در مسیر همگرایی و اتحاد» پرداخت و گفت: تاریخ نشان می‌دهد که مسلمانان زمانی که با هم متحد شوند، دشمن نمی‌تواند بر ما تسلط پیدا کند. اما هنگامی که در میان ما تفرقه وجود داشته باشد، شکست خواهیم خورد. دشمنان اسلام به دنبال این هستند که همواره میان مسلمانان نزاع و درگیری وجود داشته باشد.

نشست تخصصی قرآن و تقریب مذاهب / در حال تکمیل

وی تصریح کرد: تنها کشوری که مسئولیت خود را در تقریب مذاهب به خوبی ایفا می‌کند، جمهوری اسلامی ایران است. این کشور با برگزاری کنفرانس‌های متعدد به وحدت جهان اسلام کمک می‌کند. علمای اسلام وقتی که به ایران می‌آیند و در این کنفرانس‌ها شرکت می‌کنند، حقیقت را می‌بینند و دگرگون می‌شوند.

خیرالدین عبدالله، با اشاره به حمایت ایران از مردم فلسطین، گفت: دشمن نمی‌تواند این تلاش‌های ایران برای وحدت در جهان اسلام را تحمل کند. به همین دلیل همواره در تلاش هستند که ایران را با موانع و مشکلات رو به رو کنند.

انتهای پیام

captcha