هنر قرآنی در کشور ما به درستی درک نشده است
کد خبر: 3716848
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
یک هنرمند گرافیست:

هنر قرآنی در کشور ما به درستی درک نشده است

گروه هنر ــ عبدالرضا چاره‌ای، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد اظهار کرد: متاسفانه به دلیل شرایط حاکم شده در هنر، موضوعات قرآنی در کشور ما آن جابگاه و اهمیت لازم را ندارد.

هنر قرآنی در کشور ما به درستی درک نشده است

عبدالرضا چاره‌ای، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و هنرمند گرافیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ظرفیت‌های هنر برای پرداخت‌های قرآنی اظهار کرد: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. با توجه به این تعریف چه ابزاری بهتر از هنر تا بتوان به واسطه آن زیبایی خداوند را به تصویر کشید، اما متاسفانه در جامعه هنری ما آن گونه که باید به هنر قرآنی ارزش و بها نداد‌یم و تنها در اتفاقاتی چون نمایشگاه قرآن شاهد برگزاری این شکل از هنر هستیم.

وی افزود: اگر بخواهیم هنر قرآنی را تنها محدود به چنین نمایشگاه‌هایی کنیم، در حقیقت این معنای وسیع را شکلی نمایشگاهی داده‌ایم. این اتفاق باعث خواهد شد روز به روز این شکل از هنر در کشور ما کم رنگ‌تر شود، البته خوشبختانه با حمایت‌های سازمان قرآن و عترت وزارت ارشاد اتقاقات خوبی در چند سال اخیر رخ داده که امیدوارم منجر به نتایح بسیاری خوبی شود.

این هنرمند قرآنی ادامه داد: تاثیرگذاری هنر قرآنی اتفاقی نیست که بتوان آن را به صورت خیلی سریع در جامعه مشاهده کرد، برای همین اگر قرار است حمایتی از این شکل از هنر صورت گیرد، باید تداوم داشته باشد. این نکته را بیان کردم تا بگویم هنر قرآنی با چند سال حمایت، به بار نمی‌نشیند، پس با صبر و حوصله باید در انتظار بمانیم تا هنر قرآنی به مرور راه و جایگاه خود را پیدا کند.

چاره‌ای با بیان این‌که هنرمند قرآنی شدن راهی دشوار است که با چند کار به قرآنی کردن حاصل نمی‌شود، گفت: شاید عده‌ای تصور کنند، هنرمند قرآنی کسی است که در نمایشگاه قرآن کار قرآنی می‌کند. این تصور تنها ظاهر ماجرا است، زیرا هنرمند قرآنی باید در باطن به قرآن وفادار بوده تا هنرش نیز از آن تاثیر بگیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفم که این را می‌گویم، اما امروز هنر قرآنی برای عده‌ای محلی برای رسیدن به فرصت‌های مادی شده است، برای همین هم آن گونه که باید در هنر موضوعات قرآنی نمود ندارد، و الا اگر قرار بود همه هنرمندانی که کار قرآنی می‌کنند با باورشان اثر خلق کنند ما وضعیت بسیار بهتری را در هنر شاهد بودیم.

این هنرمند در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: من هیچ‌گاه سعی نکرده‌ام از هنر به عنوان ابزاری برای رسیدن به منفعت مالی سود برم، البته از این کار درآمد اقتصادی نیز دارم، اما کارم را با نیت سود مالی خلق نمی‌کنم، حتی آثاری که به من سفارش داده می‌شود.

انتهای پیام

captcha