نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد
کد خبر: 3716598
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
روز گذشته؛

نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد

گروه سیاسی ــ در نشست روز گذشته اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با وزیر آموزش و پرورش وضعیت آموزش قرآن در مدارس و موضوع روخوانی وروانخوانی قرآن دانش‌آموزان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایکنا به نقل از خانه ملت، اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی به منظور بهبود وضعیت آموزش قرآن در مدارس به ویژه در بحث روخوانی و روان خوانی روز گذشته، دوشنبه 31 اردیبهشت، با سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، و معاونان وی در محل این وزارتخانه نشستی برگزار کردند و به بررسی وضعیت آموزش قرآن در مدارس و موضوع روخوانی وروانخوانی قرآن دانش آموزان پرداختند.

در این نشست نصرالله پژمانفر رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس اظهار کرد: وضعیت امروز دانش آموزان کشور در حوزه قرآن زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و ما بعنوان کشوری اسلامی حتی به حداقل‌هایی در حوزه قرآن و عترت نیز دست نیافته ایم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانش آموزان 12 سال در اختیار سیستم نظام آموزش عمومی کشور هستند و در این سال‌ها باید مهارت قرآن آموزی را فرا بگیرند، گفت: در حال حاضر آمارهای مختلفی از وجود دانش آموزانی که حتی مهارت روخوانی را نیز فرا نگرفته‌اند، وجود دارد ولی ما معتقدیم با توجه به اینکه این تعداد سال دانش آموز در مدارس مشغول به تحصیل هستند حتی یک درصد هم نباید نقص وجود داشته باشد.

پژمانفر با یادآوری اینکه تدریسی روخوانی قرآن در 5 ساعت امکان پذیر و ممکن است، گفت: چطور ممکن است 12 سال دانش آموزی در اختیار سیستم آموزشی کشور باشد ولی مهارت روخوانی قرآن را آموزش نبیند، قطعا ایرادی به مسئله وارد است؛ ما به آن ورود نمی‌کنیم و فقط می‌خواهیم با تشکیل کارگروهی تخصصی خود آموزش و پرورش این مسئله را سنجش و بررسی کند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه توسعه آموزش عمومی قرآن که در سال 96 به تصویب رسیده است، در آموزش و پرورش قرار دارد، گفت: با استفاده از ظرفیت‌های این مهم می‌توانیم فرهنگ قرآنی را در مدارس ترویج دهیم.

پژمانفر: خروجی قرآنی آموزش و پرورش با وجود اقدامات صورت گرفته مناسب نیست

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: تا به امروز اقدامات بسیار زیادی در آموزش و پرورش برای آموزش قرآن صورت گرفته و همه گزارش هایی که احیانا در این زمینه در آموزش و پرورش وجود دارد مورد قبول ما نمایندگان مجلس است اما مهم خروجی است که متاسفانه خروجی آموزش و پرورش به هیچ وجه مورد تائید نیست.

وی تصریح کرد: ما باید براساس برنامه‌ای عملیاتی اعلام کنیم که برای مثال در سال 97-98 تحصیلی می خواهیم 50 درصد دانش آموزانمان به مهارت فقط روخوانی قرآن مسلط شوند و از همین امروز برنامه های خود را در این زمینه عملیاتی کنیم و به سایر مسائل از قبیل روانخوانی و فهم مفاهیم و انس با قرآن کاری نداریم و امسال فقط روی مسئله روخوانی قرآن متمرکز می شویم.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس تاکید کرد: موضوع آموزش های قرآنی در مدارس موضوعی است که باید اراده جدی در آن وجود داشته باشد و شخص وزیر به این مسئله ورود کند، اگر امروز یک برنامه مدون و عملیاتی و قابل دفاع داشته باشیم می توانیم برای سال تحصیلی آینده از مهرماه آن را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه کف خواسته های ما روخوانی صحیح قرآن است، گفت: این کار در وزارتخانه های دیگر مثل وزارت کار برای کارگران، وزارت صنعت برای صنعتگران و وزارت علوم برای دانشگاهیان و وزارت بهداشت برای پزشکان نیز آغاز شده و انتظار داریم مهم ترین وزارتخانه یعنی وزارت آموزش و پرورش نیز گامی موثر در این جهت بردارد.

پژمانفر خواستار تشکیل کارگروهی در آموزش و پرورش به ریاست شخص وزیر آموزش و پرورش برای اصلاح آموزش های قرآنی در مدارس شد.

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران نیز در این نشست ضمن تشکر از توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش به مباحث قرآنی گفت: متاسفانه امروز مشکل فراگیری قرآن در دانش آموزان بسیار بیشتر از گذشته است و ما شاهد هستیم که دانش آموزان از دوره راهنمایی به بعد فکرشان فقط معطوف به کنکور است و از مباحث مهمی همچون روخوانی و روان خوانی قرآن کاملا غفلت می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: بهترین دوره برای کسب مهارت روخوانی و روان خوانی قرآن دوره ابتدایی و پیش دبستانی است که باید این مسئله در مدارس به ویژه در مقطع ابتدایی جدی گرفته شود.

علیرضا محجوب دیگر عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس نیز وضعیت فراگیری دانش آموزان در حوزه قرآن را نامطلوب ارزیابی و عنوان کرد: برخی مدارس تحت عنوان مدارس قرآنی در سال های گذشته تاسیس شدند ولی پس از مقطع کوتاهی فعالیت با تعطیلی مواجه شدند که لازم است علل این مسئله بررسی شود.

وی یادآور شد: همچنین یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود سن یادگیری قرآن در دانش آموزان است، بسیاری از کارشناسان این سن را در دوره پیش دبستانی می دانند لذا باید در این زمینه آموزش و پرورش کار کارشناسی صورت دهد.

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی وضع موجود دانش آموزان در حوزه قرآن را رضایت بخش ندانست و گفت: لازم است برای تغییر نحوه فراگیری دانش آموزان، متون قرآنی در مدارس اصلاح شود و در این متون به نحوی تجدیدنظر شود که دانش آموز پس از پایان دوره تحصیلی بتواند به راحتی قرآن را از رو بخواند.

وی ادامه داد: یک مشکل جدی در آموزش و پرورش تدریس زبان های عربی و انگلیسی است که فرد پس از فارغ التحصیلی نه می تواند انگلیسی صحبت کند و نه عربی، این مشکل در حوزه قرآن نیز وجود دارد در سایر کشورها دانش آموز پس از پایان دوره تحصیلی خود به راحتی می تواند انگلیسی صحبت کند؛ راه دوری نمی رویم در همین کشور همسایه عراق دانش آموزان پس از پایان دوره آموزش عمومی خود به راحتی به زبان انگلیسی مسلط هستند.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات حوزه قرآن در آموزش و پرورش مسئله کمبود بودجه است اکثر بودجه های قرآنی در کشور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سایر نهادهای فرهنگی است در حالی که کار اصلی در حوزه آموزش قرآن در وزارت آموزش و پرورش صورت می گیرد.

داوود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه قرآن و عترت در آموزش و پرورش به دلیل کثرت و سن خاص دانش آموزان بسیار مورد اهمیت و اثربخش است، گفت: مسئله مهم در حوزه تعلیم قرآن بهره گیری از معلمان قرآنی خبره و زبده است و دانش آموزان با وجود چنین معلمان قرآنی می توانند بر تسلط خود به قرآن بیفزایند.

احمد همتی نماینده مردم سمنان و مهدی شهر در مجلس شورای اسلامی با طرح این مسئله که باید به صورت علمی و دقیق طرح مسئله در زمینه فراگیری دانش آموزان از قرآن صورت بگیرد، گفت: اگر در این حوزه ما صرفا به بحث آموزش قرآن بپردازیم شاید مسیر را اشتباهی طی کنیم چرا که دانش آموزان، معلمان و مردم باید دیدگاه مثبتی به دین داشته باشند تا از این طریق بتوانیم به سراغ مسئله قرآن برویم.

وی یادآور شد: باید بررسی شود طی 40 سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است معلمان، دانش آموزان و مردم چه دیدگاهی نسبت به دین پیدا کرده اند، آیا دید آن ها نسبت به دین و قرآن مثبت شده و تغییر کرده است یا خیر.

نماینده مردم سمنان و مهدی شهر افزود: آموزش و پرورش در برخی رشته ها مثل رشته هنر، ورزش و زبان های خارجی ضعیف عمل می کنند و خروجی مناسبی ندارند، پیشنهاد مناسب این است که تدریس این دروس به بخش خصوصی واگذار شود تا انگیزه های مناسب در این زمینه برای آموزش دانش آموزان وجود داشته باشد البته امتحان و سنجش این دانش آموزان به عهده خود آموزش و پرورش باشد.

معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت قرآنی دانش آموزان امروز در وضعیت بحران قرار دارد که برای مدیریت آن نیاز به مدیریت بحران داریم، گفت: عقب ماندگی در این زمینه در میان دانش آموزان به قدری بالاست که باید یک چاره اندیشی جدی در این زمینه صورت گیرد؛ وقتی در مدارس درسی را به صورت اجبار به دانش آموز تحمیل می کنند یک تورم اخلاقی برای دانش آموز ایجاد می شود و امروز زمان اینکه در آموزش ها از زبان اجبار و اندرز و پند استفاده کنیم گذشته ایم.

این عضو فراکسیون قرآن و عترت ادامه داد: امروز دانش آموختگان و قاریان قرآن امنیت شغلی و اقتصادی مناسبی ندارند همین مسئله باعث می‌شود وقتی دانش آموزان به آینده این افراد می نگرند انگیزه ای برای فعالیت در رشته های قرآنی نداشته باشند لذا ضرورت دارد که در این زمینه نهادهای مذکور پررنگ تر عمل کنند.

فریده اولادقباد نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای با بیان اینکه امروز دانش آموزان و دانشجویان در زمینه روخوانی با مشکل جدی مواجه اند، افزود: مسئله فقط به روخوانی و روان خوانی قرآن برنمی گردد بلکه باید فرهنگ آموزش قرآن در کشور و مدارس کشور نهادینه شود.

وی ادامه داد: انس با قرآن از بسیاری از رفتارهای پرخطر در جامعه جلوگیری می کند و موجب سلامت روان جامعه خواهد شد. برای آموزش های قرآنی می توانیم از الگوهای مدرن روز بهره ببریم.

محمود شکری نماینده مردم تالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی بر بهبود وضعیت معلمان قرآنی تاکید کرد و گفت: لازم است یک پایش جدی در میان معلمان قرآنی صورت گیرد تا افراد انتخاب شده در این زمینه از صلاحیت لازم برای تدریس درس قرآن برخوردار باشند بسیاری از معلمان آموزش قرآن خود نمی توانند قرآن را روخوانی کنند.

انتهای پیام

captcha