سه محور فرهنگی برای مساجد در ماه رمضان/ مسجد به داد مردم برسد
کد خبر: 3716561
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
حجت‌الاسلام صداقت بیان کرد؛

سه محور فرهنگی برای مساجد در ماه رمضان/ مسجد به داد مردم برسد

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه سه محور فرهنگی برای فعالیت‌های مساجد در ماه رمضان مدنظر قرار دارد، گفت: اگر متولیان مسجد و ائمه جماعات با مردم ارتباط نگیرند و مشکلات اجتماعی آن‌ها را رفع نکنند، مسجد از کارکردهای اصلی خود دور می‌شود.

رد نشود

حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با ایکنا درباره برنامه‌های فرهنگی این مرکز برای ماه رمضان اظهار کرد: برنامه‌های ماه مبارک رمضان بر سه محور کرسی‌های تلاوت و تفسیر، مناسبت‌های ماه رمضان و افطاری ساده پیگیری می‌شود.

وی افزود: کرسی‌های تلاوت و تفسیر در روزهای مختلف ماه رمضان و در بسیاری از مساجد تهران برگزار می‌شود به ویژه در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع)؛ البته این کرسی‌های تلاوت با کرسی‌هایی که سازمان دارالقرآن‌الکریم در بعضی مساجد برگزار می‌کند، متفاوت است، در بحث مناسبت‌های ماه رمضان هم سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، شهادت امام علی(ع) و شب‌های قدر، مساجد برنامه‌های سخنرانی و عزاداری برگزار می‌کنند، همچنین در مورد افطاری ساده نیز مانند سال‌های گذشته دنبال فرهنگ‌سازی برای ترویج افطاری ساده همچون چای و خرما در مساجد هستیم.

صداقت در ادامه گفت: برای روز عید سعید فطر نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم تا حتی‌المقدور مساجد ما همه نمازگزاران خود را برای حضور در مصلی تهران سازماندهی کنیم و توصیه کرده‌ایم فقط مساجدی که از لحاظ موقعیت مکانی نسبت به مصلی دور واقع شده‌اند، نماز عید فطر را در محل خود اقامه کنند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به این سوال که بزرگترین دستاورد برنامه‌های «دهه تکریم و غبارروبی مساجد» چه بوده است؟ گفت: هدف ما در این دهه فرهنگ‌سازی برای شاخص‌های مسجد طراز اسلامی بود، بعضی دستاوردهای ما هم دستاوردهای رسانه‌ای است، همکاری‌های ما با صداوسیما افزایش یافت که در حوزه فرهنگ عمومی تاثیرات آن را شاهد هستیم، همچنین با رایزنی‌های متعددی که داشتیم صفحه مسجد و هیئت در خبرگزاری فارس راه‌اندازی شد و نیز از فاز اول اپلیکیشن «مسجدیاب» رونمایی به عمل آمد.

صداقت در ادامه گفت: خاطره جالبی از دهه تکریم دارم که لازم است ذکر کنم؛ روز ششم این دهه که روز «مسجد؛ پایگاه ارائه خدمات اجتماعی» نامگذاری شده بود به یکی از مساجد تهران رفتم که در آن جا خدمات اجتماعی خوبی به مردم ارائه شده است، جمعیت بسیار زیادی در مسجد بود و بیشتر آن‌ها هم جوان بودند، من علت این رونق را سوال کردم یکی از جوان‌ها گفت: مسجد اگر به داد مردم برسد، مردم سراغ آن می‌آیند.

وی تصریح کرد: منظور آن جوان از مسجد، متولیان و ائمه جماعات مسجد بود که درست گفت، اگر مسجد با مردم ارتباط برقرار نکند و مشکلات اجتماعی آن‌ها را رفع نکند، از کارکرد اصلی خود دور شده است، این موضوع را مکرر در سخنرانی‌ها می‌گفتیم اما شنیدن دوباره آن از یک جوان، حلاوت دیگری داشت.

انتهای پیام

captcha