آوای آسمانی مبدع طرح «سماء» در آذربایجان‌شرقی/ تربیت 80 هزار حافظ با وجود نبود مکان مناسب آموزشی
کد خبر: 3716536
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
مؤسسه آوای آسمانی تبریز را بیشتر بشناسیم؛

آوای آسمانی مبدع طرح «سماء» در آذربایجان‌شرقی/ تربیت 80 هزار حافظ با وجود نبود مکان مناسب آموزشی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت آوای آسمانی تبریز از سال 1393 با کسب مجوز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، کار خود را آغاز کرد و تا‌کنون با وجود مشکلاتی از جمله نبود مکان مناسب آموزشی توانسته 80 حافظ کل قرآن کریم را تربیت کند.

به گزارش ایکنا؛ به‌دنبال معرفی مؤسسات و مراکز قرآنی، این بار به دیار آذربایجان شرقی رفته‌ایم و در نظر داریم تا با معرفی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت آوای آسمانی تبریز با عملکرد و فعالیت‌های این مؤسسه بیشتر آشنا شویم. در همین راستا با یحیی راثی، مدیر مؤسسه آوای آسمانی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
یحیی راثی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت آوای آسمانی تبریز و دانشجوی دکتری الهیات دانشگاه زنجان درباره فعالیت‌های این مؤسسه اظهار کرد: مؤسسه آوای آسمانی در سال 1393 با کسب مجوز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. با توجه به اینکه ترویج و انس با قرآن میان علاقه‌مندان از اهداف اصلی بود، براین اساس بنده به همراه دوستانم محمد سابقی، مهدی افشان و مهدی اباذری از حافظان کل قرآن کریم به منظور ورود به امر آموزش، تصمیم گرفتیم که مرکزی را در این راستا تأسیس کنیم.

آوای آسمانی مبدع طرح «سماء» در آذربایجان‌شرقی/ تربیت 80 هزار حافظ با وجود نبود مکان مناسب آموزشی
وی در ادامه با اشاره به بیوگرافی خود گفت: بنده در سال 1366 در تبریز به دنیا آمده و در حال حاضر به‌عنوان مدیر دارالقرآن ناحیه 4 تبریز مشغول به فعالیت هستم. آشنایی کامل با دستگاه‌های موسیقی و تلاوت قرآن در بیش از صد سبک، تبدیل الحان موسیقی انگلیسی، عربی و فارسی و تبدیل آن به لحن عربی و استفاده در تلاوت با رعایت موازین علمی، جزئی از افتخارات بنده است.
این فعال قرآنی تصریح کرد: علاقه‌مندی بنده برای ورود به قرآن کریم از سن 14 سالگی بود که با یکی از دوستان به مسجد رفته و در کنار اقامه نماز در کلاس‌های قرآن نیز مشارکت داشته و در سه ماه تابستان 80 آیه از سوره مبارکه بقره را حفظ کردم و این روند ادامه پیدا کرد تا جایی که توفیق حفظ کل قرآن کریم را پیدا کردم. البته در این زمینه صدای استاد پرهیزکار نیز در این راه مؤثر واقع شد و هر 20 روز موفق به حفظ یه جزء قرآن شدم.
وی ادامه داد: هدفمان از تأسیس این مرکز برگرفته از حدیث رسول‌الله(ص)؛ «خَيْركُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآن وَ عَلَّمَهُ، بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران یاد بدهد.» گرفته شد و گسترش و آموزش فعالیت‌های قرآنی در رأس این موضوع قرار گرفت.
راثی با اشاره به عملکرد کنونی مؤسسه آوای آسمانی بیان کرد: این مؤسسه در حال حاضر با دایره گسترده‌ای که در امر آموزش قرآن کریم داشته، موفق به تأسیس 40 شعبه در مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی شده است و در شهرهای اطراف نیز جلسات قرآن برگزار میکند که با استقبال خوبی همراه شده است.
این فعال قرآنی افزود: در ابتدای امر آموزش‌های قرآن با قراردادی با اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شهر تبریز از 10 مدرسه آغاز شد که در راستای آموزش، محافل انس با قرآن به روش ابداعی برپا شد و هزار نفر در این مدت جذب دوره‌های آموزشی حفظ، روخوانی و روان خوانی شدند.
وی ادامه داد: در آغاز امر، تدریس آموزش‌های قرآن از سوی کارشناسان و حافظان کل قرآن کریم که همان هسته اصلی و ابتدایی هستند، در مدارس صورت گرفت. این مؤسسه با توجه به فعالیت‌هایی که در ظرف 4 سال در مناطق مختلف داشته است، هم اکنون هزاران حافظ یک و چند جزء قرآن کریم تربیت کرده است.
این مربی قرآن با بیان اینکه این مؤسسه فعالیت‌های خود را از مدارس و کانون‌های فرهنگی ـ تربیتی آموزش و پرورش هر منطقه در استان آغاز کرده، اظهار کرد: روال جذب مخاطب این طور بود که با حضور در محافل انس با قرآن در مدارس، مخاطبان جذب کانون «یاخچیان» شده و در آنجا به تکمیل دوره‌های آموزشی خود می‌پردازند.

آوای آسمانی مبدع طرح «سماء» در آذربایجان‌شرقی/ تربیت 80 هزار حافظ با وجود نبود مکان مناسب آموزشی
راثی درباره فعالیت شعب این مرکز می‌گوید: یکی از شعبی که با قوت و قدرت به مدت 4 سال است که در امر تربیت قرآن‌آموزان فعال است، شعبه مرکزی مسجد سید‌تقی تبریز‌(واقع در بازار رهلی) است که روزانه به طور منظم دوره‌های آموزش حفظ قرآن کریم برگزار می‌کند، این جلسه یکی از قدیمی‌ترین محافل قرآنی است که از سوی سازمان دارالقرآن به ثبت رسیده شده است
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر متأسانه بزرگترین مؤسسه قرآن آذربایجان شرقی بدون مکان به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد، اظهار کرد: مؤسسه به منظور آموزش و تربیت نیروهای قرآنی فراخوانی را در سطح شهر اعلام کرده است که طبق آن از دستگاه‌ها و نهادهای علاقه‌‌مند به کار قرآنی خواسته شده که فضایی آموزشی را در اختیار مؤسسه قرار دهد تا مؤسسه آوای آسمانی که وظیفه جذب و تربیت قرآن‌آموز را دارد، به فعالیتش ادامه دهد، این خواسته تا حدودی محقق شده اما به دلیل بودجه کافی تاکنون نتوانسته‌ایم مکان ثابتی را برای مؤسسه تأمین کنیم.
مدیر مؤسسه آوای آسمانی درباره انتخاب نام مؤسسه بیان کرد: برای انتخاب نام مؤسسه پس از فرایند ثبت نام، مراحل اداری و استعلام و غیره در مرحله ثبت، نام مؤسسه چندین اسم پیشنهاد شد و در پایان یکی از شاگردانم عنوان «آوای آسمانی» را انتخاب کرد که بنده پس از تفسیر این نام به اینکه آوا به معنی خواندن و آسمانی هم مربوط به کلام الهی است، تصمیم گرفتم همین نام را انتخاب کنم.
این فعال قرآنی درباره نقاط قوت این مرکز می‌گوید: یکی از نقاط قوت ‌ مؤسسه آوای آسمانی این است که بدون داشتن مکان ثابت و با کمترین درآمد، موفق به انجام فعالیتهای کمی و کیفی گسترده‌ای شود. در طی سه سال گذشته بیش از 5 هزار حافظ بالای یک جزء و همچنین بیش از 80 ‌‌حافظ کل و 10 هزار قرآن‌آموز در رشته روخوانی قرآن کریم تربیت کرده‌ایم.
وی به روش ابداعی در زمینه آموزش حفظ قرآن کریم اشاره کرد و افزود: روش ابداعی به نام «سماء» است که در تفسیر این کلمه حرف سین به معنی «سریع‌محور» است. میم‌ به معنی «محبت‌محور» در جهت جذب همه مخاطبان علاقه‌مند، ‌الف‌ به معنی «آسان‌محور» ‌و ء‌ نیز به معنی «عمل‌محور» است.

آوای آسمانی مبدع طرح «سماء» در آذربایجان‌شرقی/ تربیت 80 هزار حافظ با وجود نبود مکان مناسب آموزشی
راثی به روش ابداعی سماء اشاره و اظهار کرد: سیاستگذاری مؤسسه در روش ابداعی این است که فرد به طور غیرمستقیم عامل به قرآن کریم باشد. پس از مرحله آموزش قرآن و فراگیری توسط قرآن‌آموزان و مخاطبان، مراحل دیگری چون آموزش نماز، حجاب، اخلاق و غیره در نظر گرفته می‌شود.
این حافظ کل قران کریم می‌گوید: در جلسات و کلاس‌هایی که برای قرآن‌آموزان برگزار می‌کنیم سعی کرده‌ایم تا قرآن را همره با موسیقی سریال‌‌های «یوسف پیامبر(ص)» و «مختارنامه» آموزش دهیم تا هم جذاب و هم بیشتر در اذهانشان ماندگار شود، همچنین در کلاس‌ها با قرآن‌آموزان با ‌ زبان‌های انگلیسی و عربی ‌ صحبت کرده و تأثیرات مثبت قرآن را بر حافظه کوتاه‌مدت، بلند‌مدت و میان‌مدت را به ایشان یادآوری می‌کنیم.
راثی در ادامه به افتخارات مؤسسه آوای آسمانی اشاره کرد و افزود: انتخاب مؤسسه آوای آسمانی به عنوان برترین مؤسسه از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، تربیت 10 هزار حافظ یک جزء در سه سال اخیر، تجلیل حافظان مؤسسه از سوی امام جمعه، استان و ریاست آموزش و پرورش استان، تأسیس 40 شعبه فعال در استان، تربیت سه تن از حفاظ با رکورد سریعترین حافظان جهان‌ و غیره از جمله افتخارات این مؤسسه در طول سال‌های فعالیتش است.
وی به برخی از توانمندی‌های این مؤسسه در زمینه حفظ قرآن اشاره و بیان کرد: افزایش رکورد جهانی ادای کلمات از 4 کلمه در ثانیه به 11 کلمه در ثانیه، توانایی تلاوت قران به صورت برعکس و از اخر به اول به صورت کلمه به کلمه و حرف به حرف، آدرس‌دهی دقیق کلمات قرآن از حفظ شامل شماره صفحه، شماره سطر از اول صفحه، شماره سطر از اول قرآن، شماره کلمه در سطر مورد نظر و غیره از جمله این موارد است.
این حافظ کل قرآن به یکی از آرزوهای خود اشاره کرد و افزود: بنده آرزوم دارم 1400 حافظ کل قرآن کریم عامل به قرآن و 1400 شغل از طریق تأسیس مدارس غیر‌انتفاعی با هدف تربیت هزاران دانشمند صالح تربیت کنم و همچنین در جهت اشتغال نوجوانان و جوانان مقدمات کارآفرینی را ایجاد کنم.
وی ادامه داد: بسیار علاقه‌مند به تدریس و آموزش قرآن کریم در سطح کشور بوده اما متأسفانه از سوی مسئولان، مدیران و متولیان این امر حمایت نشده‌ایم اما در برپایی کلاس‌های قرآن، مکرراً معجزات زیادی را مشاهده کرده‌ایم که باعث تحمل سختی‌های مسیر شده است.‌
مدیر مؤسسه آوای آسمانی در پایان با درخواستی ‌از مسئولان اظهار کرد: از مسئولان انتظار دارم که یکی از بزرگترین مشکل ما که مشکل مکان است را با در اختیار دادن مجتمعی آموزشی مجهز به امکانات آموزشی، حل کند تا بتوانیم در راستای تربیت حافظان قرآن که از اهداف بلندمدت ما است، به سرانجام رسانیم.

گزارش از سمیه عیادی
انتهای پیام

captcha